Het belang van een goede wielset wordt heel vaak onderschat. Fabrikanten voorzien fietsen bij de verkoop van relatief goedkope wielen om de prijs te drukken. Maar wie een aardig aantal kilometers maalt, wil al gauw meer. Cycling.be testte acht wielsets van bekende marktleiders zoals Bontrager, Campagnolo, Corima, Fulcrum, Profile Design, Roval, Shimano en Vision.

ALUMINIUM OF CARBON?

Carbon wielen worden steeds beter en ook dit jaar zien we weer verbeteringen bij de carbon clinchers. Dankzij de grote bewerkingsmogelijkheden van carboncomposiet kun je de wielen zo comfortabel of stijf maken als gewenst. Wie op zoek is naar een lichte set upgradewielen of net hogesnelheidsvelgen kan zeker eens snuffelen bij de carbon modellen. Ze sturen vaak enorm strak en combineren dat met de aerodynamische voordelen van een hoge velg.

Waarom zou je dan nog voor een aluminium variant kiezen? Als je een paar aluminium wielen wil aanschaffen, is de kans groot dat je minder diep in je geldbuidel moet tasten. En daarnaast zijn velgremmen op aluminium remvlakken nog steeds betrouwbaarder dan op carbon. Al maken de fabrikanten er wel werk van om dat gat te dichten met speciale bewerkingen van het carbon. Zo komt bijvoorbeeld Fulcrum met een 3Diamant-technologie waar we niets dan lof over hebben.

BREDER IS BETER?

Opvallend is de overgang naar bredere velgen. Terwijl de externe breedte invloed heeft op de aerodynamica, is het de interne breedte die verantwoordelijk is voor de vorm van de band. Bij banden van 25 mm of breder is een velg van 17 of 19 mm interessant, omdat de doorsnede dan mooier rond is dan bij een smallere, traditionele velg van 15 mm, waar de band onderaan wordt samengedrukt en zo de vorm van een gloeilamp aanneemt. Een natuurlijkere, ronde bandvorm beïnvloedt het bochtengedrag positief. Bovendien kun je op slechtere wegen je bandendruk iets meer laten zakken bij een bredere velg door de kleinere kans op een stootlek. Bredere velgen zorgen namelijk voor meer luchtvolume.

In ons gamma testwielen zien we een meerderheid aan 17 mm brede velgen, twee van 15 mm (Shimano en Corima) en twee van zo'n 19 mm (Bontrager en Vision). De enige bedenking die je moet maken bij die bredere velgen is of ze in jouw frame passen. Fabrikanten zorgen dat er bij hun nieuwe frames voldoende plaats is voor bredere banden en velgen, maar oudere (aero)fietsen zijn daar soms nog niet op voorzien.

Lees het volledige interview in het juninummer van cycling.be magazine, nu in de winkel! Of lees het HIER online via Blendle.