Les Lacs de l'Eau d'Heure werpen zich op als het wielercentrum van Wallonië. Met de organisatie van het Belgisch kampioenschap wielrennen op de weg zal het merenland in de laars van Henegouwen zich op 26 juni aan heel wielerminnend België kunnen voorstellen.

Jean-Luc Vandenbroucke inspecteert de vorderingen van de schilderwerken in het nieuwe wielersportcentrum bij Les Lacs de l'Eau d'Heure. Later dit jaar opent hier een bikepark. Vandenbroucke zal er als general manager Fietsevenementen ook een kantoor hebben in de oude, herbestemde Ferme du Badon. "Dit bikepark is het orgelpunt van de fietsinfrastructuur waar we al meer dan tien jaar aan bouwen. Hier zullen bewegwijzerde mountainbikeroutes vertrekken en ook de routes van de jaarlijkse cyclosportieve Jean-Luc Vandenbroucke zullen vanaf het bikepark bewegwijzerd worden. Je zult er fietsen kunnen huren, elektrische fietsen kunnen opladen en mountainbikes kunnen afspuiten. Er komen ook een werkplaats, douches en een cafetaria." En dat is nog niet alles: op de breed uitgesmeerde heuvelflank die vanaf het wielercentrum afdaalt, werd een prachtig bikepark aangelegd met technische afdalingen in verschillende moeilijkheidsgraden. Een rollend tapijt voert de bikers terug naar boven. Hoger op de heuvel is een trialparcours gebouwd van rotsen en hout. "Zoveel mogelijk fietsdisciplines moeten hier aan bod komen", zegt Jean-Luc Vandenbroucke.

FIETSPOTENTIEEL

Op de weg vóór het wielercentrum zullen op 26 juni de renners vijftien keer voorbijflitsen tijdens het Belgisch kampioenschap. Het was Vandenbroucke zelf die het BK naar Les Lacs de l'Eau d'Heure bracht en ook het parcours uittekende. "Toen ik jaren geleden gevraagd werd om hier het fietscentrum mee uit te bouwen, was ik meteen overtuigd van het fietspotentieel van de streek. Je hebt hier mooie brede wegen waar weinig verkeer rijdt. Er zijn weinig kruispunten. Het landschap is mooi en gevarieerd. Je kunt naar de Ardennen richting Chimay of naar de vallei van de Samber in het noorden. Voor een BK kun je hier een selectief parcours uittekenen en ondertussen het fietspotentieel aan een breed publiek voorstellen."

Vandenbroucke neemt ons vervolgens mee langs het parcours. Het klimt en daalt voortdurend. De meren ontstonden immers na de bouw van de grootste stuwdam van België. Wegen werden verlegd en huppelen nu door de valleien van een handvol beken die de meren voeden. "Daardoor vind je hier ook een snelle opeenvolging van korte en steile hellingen. Ideaal voor een selectief parcours", zegt Vandenbroucke. Namen hebben de hellingen niet, behalve dan de Petit Poggio. Dat is een steile helling van vijfhonderd meter met twee haarspeldbochten. Autoverkeer mag er niet overheen, dus is hij populair bij de plaatselijke wielertoeristen. "Zij leerden mij de klim jaren geleden kennen. Het zijn die locals die deze naam voor de helling bedachten. Ik heb hem behouden."

AUTOVRIJ PARCOURS

Vandenbroucke zou graag zien dat het BK-parcours een blijver wordt. "Ik denk dat het wielrennen in de toekomst naar meer afgesloten circuits moet evolueren. Als je merkt hoeveel renners op training aangereden worden ... Vorige maand nog was er die jonge renner die in Deinze verongelukte. Mijn droom is om dit BK-parcours regelmatig een namiddag autovrij te maken. Renners en wielertoeristen kunnen er dan in alle veiligheid trainen. Al besef ik goed dat er nog heel wat instanties overtuigd moeten worden voor het zover is", besluit een ambitieuze Vandenbroucke.

Bekijk HIER de route van het BK-parcours.

Lees het volledige interview in het juninummer van cycling.be magazine, nu in de winkel! Of lees het HIER online via Blendle.