Gezonde voeding en sport. Het is een sterk huwelijk, maar wel eentje met veel valkuilen. De wetenschap staat geen seconde stil en topsporters en recreanten worden overladen met de nieuwste gelletjes, repen, shakes en methodes. Het wordt steeds moeilijker om het kaf van het koren te scheiden. Wat is goed? Wat mag absoluut niet? En hoe vind je het voedingspatroon dat perfect bij jou past?

Bij Energy Lab kun je terecht voor voedingsadvies op maat. Betere sportprestaties of simpelweg een gezondere levensstijl, sportdiëtistes Jolien Lewyllie en Evelyne Coppens nemen je bij de hand en stippelen een gepersonaliseerd voedingstraject uit. Beide dames zijn ook de bezielers van Food for Energy, een levendige blog met een scherpe blik op verschillende voedingsmiddelen, voedingsclaims en nieuwe onderzoeken rond (sport)voeding.

PERSOONSGEBONDEN

Prestaties verbeteren kan onder andere door een individueel voedingspatroon in functie van trainingen en wedstrijden. En dat alles met oog voor detail. "Voeding is voor een sporter gewoon enorm belangrijk", vertelt Jolien. "De juiste voeding werkt prestatiebevorderend. En hoe beter je wordt opgevolgd, hoe groter de kans op betere prestaties. De ene presteert goed met wit brood en confituur in de maag, de andere verkiest havermout met melk. Zulke dingen moet je altijd zelf uittesten. En dan zijn wij er om op basis van jouw lichaamssamenstelling en de vergaarde info de juiste voedingsbalans te vinden." Meer info over de voedingsadviesprogramma's vind je op www.energylab.be

TRAININGEN, WEDSTRIJDEN EN ETEN

Wat moet ik eten voor een training? Wanneer kan ik na een training het best mijn lichaam herstellen? Hoe pak je een wedstrijd of toertocht aan? Het zijn maar een aantal van de vele vragen waar menig wielerrecreant mee worstelt. Cycling.be trok aan de mouwen van Jolien en Evelyne voor tekst en uitleg.

Lees het volledige dossier 'Eten op de fiets' in het juninummer van cycling.be magazine, nu in de winkel! Of lees het HIER online via Blendle.