Campagnolo stelde niet alleen de nieuwe Super Record EPS 12-speed voor, maar ook nieuwe carbon wielen die aerodynamisch voordeel opleveren, niet alleen in de windtunnel, maar vooral ook in echte omstandigheden. De Bora WTO 45 is er voor velg- en schijfremmen.

De carbon Bora-wielen van Campagnolo hebben een gedegen reputatie en bezitten soms onopvallende, maar wel uiterst efficiënte technologieën. Daarbij denken we in de eerste plaats aan het 3Diamant- en AC3-remoppervlak dat bij de beste leerlingen van de klas zit, maar ook aan de MoMag-spaaknippels (nippels worden met magneet via ventielgat naar hun plaats geleid, waardoor een velgbed zonder gaten achterblijft), Dynamic Balance (het gewicht van het ventiel wordt aan de andere kant nagebootst om geen onbalans te creëren), het G3-spaakpatroon, ...

Vorig jaar werden het Bora WTO 77-voorwiel (voor tijdritfiets, met CULT-lagers), en de WTO 60-wielset gelanceerd. Nu komen daar de WTO 45 en 45 Disc bij. Net als de andere WTO's zijn die 'Wind Tunnel Optimized' en hebben ze aero naven en spaken (diamantvormig om ook met zijwind te werken). De WTO 45 en 60 hebben ceramische USB-lagers. De velgen zijn verstevigd aan de spaaknippels en gebruiken UD carbon aan buitenlaag. De ruimere C19-velgbreedte zorgt volgens Campagnolo voor een perfecte aerovorm in combinatie met een 25 of 28 mm brede band.

Het leukste aan deze knappe carbon wielen vinden wij de 2-way-fit. Campa vogelde namelijk uit dat tubeless banden het efficiëntst en dus snelst zijn, met gewone banden (+ binnenbanden) op de tweede plaats en tubes op de laatste plaats. Beetje bij beetje beginnen de profploegen te proeven van die tubelesstechnologie. De WTO 77 wordt al gretig gebruikt in tijdritten en Gaviria won al een rit in de UAE Tour met de WTO 60 op tubeless banden.

De Bora WTO 45 is vanaf nu beschikbaar aan een adviesprijs van 2160 euro, de WTO 45 Disc is rond de zomer verkrijgbaar. Met hun gewichten van respectievelijk 1496 en 1520 gram zitten ze bij de toppers in deze aeroklasse van 45/50 mm.