Vorig jaar schudde Campagnolo als eerste van de grote drie een 12-speed-groep uit de mouwen. Intussen kwam daar al een Super Record EPS bij, maar nu maakt ook de mechanische Chorus 12-speed zijn opwachting en die heeft een leuk extraatje in vergelijking met de duurdere groepen.

Zo kan je bij de Chorus niet kiezen tussen hard of zacht remmen, maar is er gewoon gekozen voor de gezonde middelmaat qua remkracht. De Ergopowers hebben wel dezelfde ergonomie, de rubbers kregen de zachte en comfortabele Vari Cushion-behandeling en de disc-hendel is opnieuw 8 millimeter hoger dan de velgremhendel. De hendel is gemaakt van aluminium in plaats van carbon. Je kan de hendels wel dichter naar je toe brengen, als je kleinere handen hebt. Dankzij dezelfde nieuwe kabels gaat de schakelactie even vloeiend.

Andere technologieën die zijn overgenomen: de dunnere randen van de voorderailleurkooi laten schuinere kettingstanden toe, mede geholpen door de extra standen die je kan kiezen met de shifter, en de 3D Embrace-technologie van de achterderailleur duwt het bovenste derailleurwieltje niet alleen omhoog, maar ook naar voren, zodat de derailleur het kransje meer omsluit, wat leidt tot een langere levensduur en grotere efficiëntie. De grotere wieltjes zijn verschillend: de vorm van de tandjes van het onderste wieltje laat een schuine ketting toe. De dunne plaat voor de binnenkant van de kooi is gemaakt om de ruimte tussen derailleur en spaken zo groot mogelijk te houden. De minste druk op de schakelknop doet de derailleur al bewegen. Het hoofdlichaam van de achterderailleur is gemaakt van technopolymeer met UD-carbon en je kan kiezen om de derailleur standaard of direct-mount te monteren op het frame.

Naast de tandwielcombinaties 50/34 en 52/36 heb je nu een 48/32 en naast de cassettes 11-29 en 11-32 is er nu een extra 11-34. Dat betekent dat je nu een combinatie kan maken die past voor een gravelfiets.  Toch heb je maar die ene derailleur nodig, maar die heeft wel een iets andere specificatie, waardoor de nieuwe cassette niet compatibel is met (Super) Record-derailleurs. Uit de specifieke Chorus-cassettes is iets minder materiaal verwijderd, maar de duurzaamheid blijft gelijk aan de duurdere modellen. In tegenstelling tot de Record en Super Record zie je wel de vier tandwielbouten in het crankstel.

De velgremmen hebben de nieuwe "Skeleton"-constructie en die is compatibel met banden tot 28 millimeter. Er is ook een Direct-Mount-versie. Zoals alle Campa-groepen gebruikt ook Chorus dezelfde schijfremklauwen. Nu is ook vooraan een 140-mm-rotor mogelijk. Naast de magnetische terugkeerhulp voor de remblokken is er nu ook een veer. Ook de vorm van de remblok is licht aangepast. Er is een visuele slijtindicator, maar je hoort het meteen als er iets scheelt, want normaal zijn ze stil, zo konden we zelf al merken bij eerdere tests van de uitstekende Campa-schijfremmen.

Campagnolo Chorus is vanaf deze zomer verkrijgbaar. Als we de groep dan kunnen testen, houden we je uiteraard op de hoogte van onze bevindingen. De velgremversie kost 1275 euro, de disc-uitvoering krijgt een adviesprijs van 1819 euro.