De Addict-modelnaam staat al lang synoniem met lichtgewicht, maar de nieuwe Scott Addict RC voegt daar nog wat eigenschappen aan toe, met name integratie, aerodynamica, stijfheid en een snuifje comfort. Schijfremmen zijn geen optie meer, maar gewoonweg de enige keuze.

De Addict was eerst Scotts klimfiets, maar daarna breidde de naam uit en kwamen er ook gravel- en comfortmodellen uit onder diezelfde noemer. Die blijven bestaan, maar de lichtgewichtfiets is zopas vernieuwd en onderscheidt zich met twee letters van de rest. De Addict RC wordt meteen ook de fiets voor Yates en zijn klimmende ploegmaats van Mitchelton-Scott tijdens de komende Tour de France.

De nieuwe Addict RC is enkel verkrijgbaar met schijfremmen. Wie een ultralichte klimfiets met velgremmen wil, komt bij Scott dus niet meer aan zijn trekken. Deze categorie van fietsen was tot nog toe het laatste overgebleven bastion van de traditionele rem, maar ook die positie wordt nu aangetast. Opvallend bij deze fiets is de complete integratie van de kabels - iets wat we vooral bij aerofietsen zagen. Mooi is dat Scott dat niet alleen doet voor de elektronische groepen, want ook de mechanische schakelkabels bij de goedkopere modellen zijn perfect weggewerkt. Bovendien kan je het stuur desondanks volledig vrij bewegen.

Belangrijk bij die integratie is de stuurcombinatie. Bij de duurdere modellen is dat de Syncros Creston iC SL Combo, een cockpit waarbij het stuurpengedeelte in een V-vorm opengaat om het stuur te vormen. Zo kunnen de carbonvezels onafgebroken doorlopen, wat de stijfheid ten goede komt. De afgeplatte vorm moet voor wat comfort zorgen. Bij de meer betaalbare modellen zien we de Syncros Creston iC 1.5 Compact + Syncros RR iC-stuurpen en zelfs in die traditionelere combinatie zijn de kabels intern weggewerkt. Door het gebruik van plastic kapjes lopen die kabels binnendoor en kan je de stuurpen toch nog vervangen zonder de kabels los te maken. Door de afdekkap boven op de vorkbuis zie je bij beide systemen zelfs geen bouten. Doordat de vorkbuis uit het midden van de balhoofdbuis is geplaatst, is er - via de speciale balhoofdspacers - ruimte voor de kabels, die daarna in de onderbuis verdwijnen.

Om het gewicht laag te houden, gebruikte Scott een specifieke manier om het hele frame hol te houden en de binnenkant perfect glad te houden. Het frame weegt 850 gram en de vork 360 g - goed voor een totaalgewicht van de set (incl. zadelpen, klem en cockpit) van 1695 gram. De carbonvezels van ultrahoge modulus zijn op de ruggengraat van de fiets gepositioneerd om de stijfheid hoog te houden. De simpele en amper 12 gram wegende zadelpenklem zet de D-vormige zadelpen van slechts 142 gram op een veilige manier vast.

De onderbuis, het balhoofd, de zadelbuis, zadelpen en staande achtervork kregen een aerodynamische vleugelvorm en de staande achtervork grijpt lager aan om het 'gat' met de zadelbuis zo klein mogelijk te houden en zo de luchtweerstand te verminderen. Diezelfde positie van de achtervork zorgt tegelijkertijd voor wat extra comfort. Dat comfort moet je trouwens niet zoeken in de fietspositie, want de geometrie is racegericht, wat uiteraard past bij dit type fiets. De standaard gemonteerde Schwalbe-banden van 28 mm breed helpen dan weer wel op dat vlak. Eveneens nieuw is het Belcarra Regular 1.0-zadel dat samen met het gerenommeerde Gebiomized is ontwikkeld.

De Scott Addict RC komt in verschillende uitvoeringen, van de 3.599 euro kostende RC 30 (7,95 kg) met Ultegra tot de RC Ultimate met Red eTap AXS (6,9 kg) van 11.999 euro. De RC Pro-frameset kost 2.199 euro, die van de RC Ultimate 2.999 euro.

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het oktobernummer van cycling.be magazine ligt nu in de winkel en je krijgt er de Crossgids met complete veldritkalender en vooruitblik van Paul Herygers bovenop! Blikvangers zijn Mathieu van der Poel, het trio Eli Iserbyt, Laurens Sweeck en Michael Vanthourenhout, de terugkerende Jolien Verschueren, Dylan Teuns, Laurens de Plus, Hennie Kuiper, Ilan Van Wilder,... Voorts gaan we achter de schermen bij Telenet Baloise Lions, zoeken we de crosskampioenen van de toekomst, zetten we een crossfiets van Trek en gravelbike van Canyon naast elkaar, vertellen we over onze tochten in Oostenrijk en Catalonië, gaan we trends spotten op Eurobike, zoeken we waarom de ene persoon meer calorie�n verbrandt dan een andere, en veel meer!