PRO gaf zijn korte en brede zadel een update met een gewichtsbesparing van 15% en een modernere uitstraling voor de Stealth Superlight.

PRO was er snel bij toen de trend van de korte, brede zadels opkwam. Het originele Stealth-zadel had een unieke vorm met een bredere neus om de druk te verdelen. Hierdoor konden rijders de voorkant van het zadel intensiever gebruiken en gedurende langere tijd comfortabel in de stuurbeugel blijven zitten, waardoor ze een aerodynamischere positie op de fiets konden behouden.

Dankzij een andere productietechniek voor de zadelbodem is PRO in staat geweest om zadel en rail uit één stuk carbon te maken. Deze state-of-the-art constructie integreert de carbon rails naadloos in het basismateriaal van het carbon zadel, wat resulteert in een grote gewichtsbesparing van 15% ten opzichte van het originele Stealth-ontwerp.

Michael Matthews van Team Sunweb heeft een van de eerste productiezadels voor de Tour de France van 2019 ontvangen. ?Ik rijd al sinds de introductie met de originele Stealth, dus de gewichtsbesparing van de nieuwe versie is een belangrijk voordeel. Ik vind de nieuwe 'super stealth graphics' prachtig en de manier waarop de rails in het zadel vloeien is een echt kunstwerk. Ik vind het zadel ook net zo comfortabel als de vorige versie, dus ik heb een goede stabiele basis voor een goede vermogensoverdracht. Het is precies wat je nodig hebt voor ?s werelds grootste wielerwedstrijd,? aldus Matthews.

De nieuwe productietechniek combineert een carbon patroon van carbonweefsel (in plaats van spuitgieten) met een nauwkeurige vezelopbouw om zowel de stijfheid van het zadel te verhogen als het comfort te verbeteren. Hierdoor weegt de Stealth Superlight slechts 145 gram, een vermindering van 27 gram ten opzichte van zijn voorganger. Volgens Pro wordt het daardoor een van de lichtste en meest comfortabele aerozadels op de markt.

Door de grotere flexibiliteit in de zadelbodem is de vulling en het bekledingsmateriaal eveneens aangepast om rekening te houden met het comfort voor de zitbotten en de drukpunten in de drie belangrijkste posities - op de shifters, op de drops en bovenop het aerostuur - voor allround comfort. De polyurethaan (PU) cover van het zadel, die op het lichtgewicht EVA-schuim is aangebracht, is met verschillende broeken getest om de laagste wrijvingspercentages tussen het zadel en de fietsbroek te vinden. Minder frictie zorgt voor minder irritatie, wat het zitcomfort alleen maar ten goede komt.

Net zoals het originele Stealth-ontwerp, heeft de unisex vorm van het zadel een breed uitgesneden kanaal in het midden, wat extra comfort biedt aan rijders die de grenzen opzoeken. Om de stijfheid en krachtbrenging van het zadel te behouden, bevat de zadelbodem horizontale versterkingsbruggen, die deel uitmaken van de met carbon versterkte zadelbodem uit één stuk en het zadel een typerende en moderne uitstraling te geven.

Net zoals de rest van het PRO-zadelgamma is de onderkant van de zadelbodem voorzien van aansluitingen voor PRO-accessoires, waaronder sportcamerasteunen, koersnummers, spatborden en steuntjes voor CO2-pompen.

PRO Product Developer Fabian Coelman: "Het feit om vanuit je middel kracht te kunnen zetten tegen het zadel helpt om meer vermogen te genereren, dus een stijf maar toch comfortabel zadel is enorm belangrijk voor topprestaties. Gewichtsbesparing is dan een grote bonus in een race waar elke gram, elke seconde en elke millimeter telt."

De Stealth Superlight is vanaf eind juli in beperkte hoeveelheden leverbaar in twee verschillende breedtes (142 mm en 152 mm) in een zwart-op-zwart ontwerp voor een volledig 'stealth' effect, voor 289 euro. Het zadel wordt gebruikt door Michael Matthews en Søren Kragh Andersen van het Team Sunweb in de Tour de France van 2019.

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het oktobernummer van cycling.be magazine ligt nu in de winkel en je krijgt er de Crossgids met complete veldritkalender en vooruitblik van Paul Herygers bovenop! Blikvangers zijn Mathieu van der Poel, het trio Eli Iserbyt, Laurens Sweeck en Michael Vanthourenhout, de terugkerende Jolien Verschueren, Dylan Teuns, Laurens de Plus, Hennie Kuiper, Ilan Van Wilder, � Voorts gaan we achter de schermen bij Telenet Baloise Lions, zoeken we de crosskampioenen van de toekomst, zetten we een crossfiets van Trek en gravelbike van Canyon naast elkaar, vertellen we over onze tochten in Oostenrijk en Cataloni�, gaan we trends spotten op Eurobike, zoeken we waarom de ene persoon meer calorie�n verbrandt dan een andere, en veel meer!