De URS is een pure gravelfiets die het beste van BMC?s hardtail-MTB?s en racefietsen verenigt in een radicaal design. Dit segment mag dan wel nieuw zijn voor de Zwitsers, ze maakten er geen half werk van.

De naam URS heeft verschillende betekenissen. Enerzijds komt het van Unrestricted, en dat betekende dat het ontwerpteam deze keer geen rekening moest houden met de UCI-regels, waardoor ze konden streven naar een geometrie die tussen een MTB en racefiets in ligt - denk aan een lange bovenbuis en korte stuurpen. Anderzijds betekent 'Urs' in verschillende talen 'beer', een goede karakterschets van deze fiets.

GOEDE SCHUIMKRAAG

De TCC die we kennen van bij de eerder besproken Roadmachine (zie link onderaan) wordt hier aangevuld met MTT. Die 'Micro Travel Technology' is een stuk schuim tussen de achtervork dat achteraan één centimeter beweging toelaat. Het schuim verliest zijn kwaliteiten niet, merkte BMC na vier jaar ervaring met de Teamelite, waarop deze technologie voor het eerst werd toegepast. Het voegt slechts 80 gram toe en duwt niet alleen het comfort de hoogte in, maar helpt ook om tractie te houden op ruwere ondergrond. De D-vormige zadelpen die een spatbord toelaat, zien we ook bij de URS.

Deze gravelfiets heeft een stijver bracket dan de hardtail en is dus gericht op prestaties. Dankzij een framegewicht van 1.050 gram (met de lichtste verf) krijg je een totaalgewicht van slechts 8,3 kilogram. Qua inzetbereik gewaagt BMC van Gravel+, de extremere variant van het gewone gravelrijden, maar je kan er evengoed enkele dagen mee door de natuur trekken. Er is namelijk plaats voor een derde bidonhouder, op de bovenbuis zijn bevestigingspunten voor een tas voorzien en je kan een bagagedrager en spatborden monteren. Om ook 's nachts te kunnen blijven doorgaan, kan de kabel van de naafdynamo intern naar de stuurpen worden geleid.

BMC-DETAILWERK

De URS is ontworpen rond 28"-banden van 40 millimeter breed, maar ook 45 mm en zelfs 650b-wielen met 47 millimeter brede banden passen nog. Uiteraard verander je daar wel het rij- en stuurgedrag mee. Ook bij de URS zien we integratie met de ICS-cockpit met de nieuwe 0°-stuurpen. De carbon vork kreeg rubberen sokjes ter bescherming, maar ook een verende vork zoals de Fox 32 SC AX is mogelijk, al moet je dan wel de bijgeleverde extra vorkkroon plaatsen.

Het mag er stevig aan toegaan, want vooraan krijg je een remschijf van 180 millimeter en achteraan 160 millimeter. De bescherming van de onderbuis is onderaan mooi geïntegreerd, terwijl de rest van de buis wordt beschermd door een laag 'helikoptertape' (zo genoemd omdat het wordt gebruikt om de rotors van een helikopter te beschermen, red.). Wil je meer manoeuvreerruimte in de afdalingen, dan kan je een intern geleide dropper-pen plaatsen dankzij een opvulstuk dat de zadelbuis verkleint naar 27,2 mm.

Het frame is alleen geschikt voor 1X, en dat merk je in de vier uitvoeringen (met twee Shimano GRX-gravelafmontages), waarvan de goedkoopste (met Apex voor 2999 euro) geen geïntegreerde, maar een gewone stuurpen heeft. In de designs zien we opvallend weinig logo's, een industriële look en glanzende verf die makkelijk schoon te krijgen is.

ALLE HOEKEN VAN HET GRIND GEZIEN

Onze kennismaking met deze beer was van de stevige soort. Over een afstand van 50 kilometer moesten we met het topmodel met Sram eTap Red 1 AXS 1.140 hoogtemeters verteren en zien te overleven op een aantal technische singletracks. Op het terrein waarvoor hij is ontworpen - echte grindpaden - toonde hij al snel zijn ware aard. Het gewicht is aangenaam laag om vlot te klimmen, stijfheid krijg je met hopen en de combinatie van het Easton-stuur met de breed uit elkaar staande beugels en de gravelgeometrie (lange bovenbuis en luie balhoofdhoek, waardoor het voorwiel verder naar voren staat) biedt je enorm veel controle. Een gravelfiets wordt vaak een veredelde crossfiets genoemd, maar wij zouden de snelste afdalingen van ons testparcours over hobbelig grind niet aan een even hoge snelheid hebben kunnen afwerken op een crosser. Daarbij konden we niet om het comfort van de MTT-achtertrein heen. Die dempt heel wat schokken en zorgt ervoor dat je achterwiel zijn greep op de ondergrond vasthoudt, zo konden we merken op een extreem zware klim. Ook de zadelpen voel je goed doorbuigen. Alleen ter hoogte van het stuur konden we nog wat extra demping verdragen, desnoods met wat zachter stuurlint. Al moeten we wel toegeven dat we het parcours dat we in Zwitserland voorgeschoteld kregen niet meteen zouden overdoen met de eerste, de beste gravelfiets. Het was duidelijk dat ze ons wilden tonen waartoe deze fiets echt in staat is. Wij waren alvast niet ontgoocheld.


CONCLUSIE

BMC hield vast aan zijn principes van maximale integratie - wat een pareltje leverde dat weer op! - maar was niet bang om de geometrie radicaal aan te passen aan de eisen van Gravel+. Het lijkt er zelfs op dat de in het oog springende URS dit relatief jonge fietssegment een nieuwe impuls heeft gegeven. Deze stoere beer toont alvast het maximum waartoe een carbon fiets met een koersstuur in staat mag worden geacht.

SPECIFICATIES
Frame: URS Premium Carbon, MTT, TCC Gravel
Voorvork: URS Premium Carbon, TCC Gravel
Groep: SRAM Red eTap 1 AXS 38t, 10-50 met XX1-derailleur
Wielen: DT Swiss GRC 1400 Spline db 42
Banden: WTB Resolute 42 mm
Stuur: Easton EC70 AX
Stuurpen: BMC ICS 01 Integrated Cockpit Design + computersteun
Zadel: WTB SL8 Team 142
Zadelpen: URS D-Shape Carbon 0 mm offset
Maten: S, M, L, XL
Gewicht: 8,3 kg (excl. pedalen)
Prijs: 8.999 euro

Deze test verscheen in het julinummer van cycling.be magazine. Abonneer je HIER en krijg er een gratis en handig fietscadeau bovenop!

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het decembernummer van cycling.be magazine ligt nu in de winkel en dat kan uitpakken met een exclusieve blik achter de revalidatie van Wout van Aert. Verder: Zdenek Stybar, Yara Kastelijn, Ruben Apers over Bjorg Lambrecht en de veiligheidsproblemen, Erik Dekker, talentdetectie bij Telenet Baloise Lions, bikefitting voor rugpatiënten, De Streekrenner in Noord-Limburg, verantwoord snoepen en energiedips vermijden, een test van drie gravelbikes …