Het Tsjechische merk Superior is serieus in opmars. Met een update van zowat het complete gamma van gravelfietsen, XC- en trailmountainbikes bewijst het dat het niet moet onderdoen voor de gevestigde waarden. Wij konden enkele van die nieuwigheden uitproberen.

Superior heeft vooral snel naam gemaakt in de mountainbikewereld en deed dat met snelle en lichte fietsen. Ze zijn dan ook bijzonder trots op het nieuwe mountainbikeplatform dat ze hebben ontwikkeld. De frames werden nog lichter en stijver en kregen Boost-steekassen (zowel de carbon als alu frames, en zowel de hardtails als fully's), een progressieve geometrie en nieuwe kinematica die is geoptimaliseerd voor 1x12-aandrijvingen. Al die updates komen na de input van het mountainbiketeam dat wordt gesponsord door Superior en moet de steeds moeilijkere en technischere omlopen vlotter berijdbaar maken. Minstens zo interessant voor de potentiële kopers is de keuze om vanaf de 2020-collectie 5 jaar garantie te geven én om alleen maar fietsen aan te bieden die een coherente afmontage hebben, waarbij geen upgrades nodig zijn. Zo krijg je altijd een coherent geheel. Passend daarbij is de keuze voor Shimano-onderdelen en zoveel mogelijk DT Swiss-wielen.

De nieuwe fully komt in drie modellijnen, enerzijds de snelle Carbon XF met 100 mm veerweg, wat de pure crosscountrybike is, daarnaast de Carbon XF met 130 mm, die gebruikmaakt van hetzelfde carbon frame maar profiteert van meer veerweg, en de aluminium XF met eveneens 130 mm. Het draaipunt voor de demper bij de XF Carbon staat hoger, wat zorgt voor betere eigenschappen als je trapt, zonder het typische deinen. De 1x12-aandrijving kan je combineren met een groot tandwiel vooraan (tot 38t), ideaal voor de sterke bikers. De balhoofdhoek is luier (68°) voor meer stabiliteit en gemakkelijker bochtenwerk als je op snelheid bent. Zo krijg je meer vertrouwen, aangezien de voorkant de oneffenheden makkelijker 'opeet'. Een korte achtertrein biedt dan weer een levendiger karakter. De steilere zitbuishoek plaatst je gewicht beter boven de fiets en verbetert de krachtoverbrenging. Die progressieve geometrie moet een grotere groep bikers aanspreken en is geschikt voor een brede waaier aan MTB-gebruik. De ruimte voor banden tot 2,4" en de mogelijkheid om twee bidonhouders te plaatsen helpt daarbij.

Het carbon frame is gemaakt van hogemodulusvezels en volgens precies gecontroleerde methodes, die het gewicht van het kader laat dalen met 10 % tot 1717 gram. Het doel was om een systeem te ontwerpen met gevoelige vering in het begin van de compressie, een goede ondersteuning vanaf het sag-punt, gevolgd door een verbeterde progressie op het eind. Superior legt uit: "voor de rijder betekent dit een soepele demping tijdens snelle passages, een balans tussen stijfheid en reactieve vering tijdens dynamisch klimwerk en veiligheid in steile secties."

Superior gooit zich ook op de e-MTB's. Zo maakt de eXF-fully gebruik van de krachtige en soepele Shimano Steps E8000-motor in combinatie met een custom 500 Wh-batterij.

Null

De X-Road is een moderne gravelfiets die geschikt is voor granfondo- en gravelgebruik. Terwijl sommige gravelbikes zowat halve mountainbikes zijn, is dit een snel en direct reagerend model - ook daar zien we heel wat potentiële gebruikers voor. De korte achtertrein, het lichte gewicht (7,6 kilo voor de Team Issue R) en de hoge stijfheid helpen dat snelheidsgevoel. De X-Road komt in twee uitvoeringen, als GF (granfondo) met 30 mm tubelessbanden, semicompact crankstel en geïntegreerde stuurpen, en als Gravel met dikkere banden en de nieuwe Shimano GRX-gravelonderdelen. De aluminium modellen beginnen vanaf 1199 euro, de carbon topuitvoering loopt tot 5.499 euro. Die laatste hebben we aan de tand gevoeld en die test lees je binnenkort in het septembernummer van cycling.be magazine.

3 MTB'S OP EEN RIJ

Null

Daarna hebben we in de Eifel ook nog drie mountainbikes na elkaar kunnen testen. Beginnen deden we met het topmodel bij de fully's, de Team XF 29 Issue R (7.499 euro). Die ziet er al bij de eerste aanblik razendsnel uit. De ranke bovenbuis en de duidelijk zichtbare carbonmatten geven er die specifieke look aan. Je vertrekt en je voelt vanaf de eerste pedaalslagen de stijfheid en directheid. Hij stuurt razendsnel en klimt door die stijfheid en het lage gewicht (9,6 kilo volgens Superior) zelfs met de vering open uiterst efficiënt, maar desondanks voel je je zeker op de fiets. De vering van Zwitserse DT Swiss-topkwaliteit en de lange bovenbuis helpen daar natuurlijk aan mee. De Shimano XTR heeft bij ons meteen de eerste plaats veroverd als favoriete 12-speed-groep, dus daar kunnen we enkel lof voor hebben.

Null

Hetzelfde frame kwamen we daarna in een andere gedaante tegen. De 100 mm veerweg van de Issue R werd bij de XF 999 TR (4.449 euro) ingeruild voor 140 mm voor en 130 achter. Dat leverde een compleet andere fiets op en dat kon ons evenzeer bekoren. Wil je wat meer mogelijkheden op moeilijkere trails en wil je daarvoor wat lichtgewicht en directheid inruilen voor meer daalvermogen en vertrouwen, dan is dit voor jou de betere keuze. De matgroene kleur met bijna geen logo's past perfect bij dat karakter. De iets zwaardere (12,3 kilo) fiets met de RockShox Revelation- en Monarch-vering nodigt echt uit om het iets speelser aan te pakken in de afdalingen. Wij konden het wel smaken. Opvallend was hoe goed de nieuwe XT 12-speed presteerde. We konden eigenlijk geen echt verschil in schakelkwaliteit onderscheiden in vergelijking met de XTR.

Null

Dan was het de beurt aan de XP 969 (2.399 euro), een carbon hardtail uit de middenklasse van het gamma. Ondanks de meer budgetgerichte onderdelen valt op hoeveel fiets je krijgt voor je geld. Deze fiets weegt amper 10,7 kilo en profiteert maximaal van de kwaliteitsboost die de nieuwe Shimano SLX M7100 12-speed-groep heeft gekregen. De DT Swiss X1900 Spline-wielen zijn eveneens een treffende keuze voor deze MTB.