Als je als brildrager geen lenzen verdraagt of wil gebruiken, is de brilkeuze beperkt. Sommige merken (adidas, Oakley, NRC...) hebben modellen waarbij de glazen volledig op sterkte kunnen worden gemaakt, maar er zijn er meer die inzetglazen aanbieden, zoals de door ons geteste Adidas Zonyk.

Voor het maken van onze gepersonaliseerde sportbril moesten we enkel de specificaties van de oogspecialist doorgeven. Daarna gingen we nog even langs bij adidas in Antwerpen voor een kleine opmeting om de juiste positionering/centrering te bepalen en kozen we voor het model Zonyk Aero Pro met de nieuwste paarse Vario-lens (EUR 249 standaardprijs), die snel meekleurt naargelang de omstandigheden.

De bifocale lenzen, die we echt wel nodig hebben om perfect te kunnen zien, kunnen aan de binnenkant van de bril op de neusbrug geklikt worden met een handig kliksysteem (EUR 52 voor onze A515 clip-in). Kleine afstandshoudertjes op de lenzen garanderen een zeer geringe afstand tussen de zonnebrilglazen en de bifocale lenzen. Het systeem zorgt er ook wel voor dat je de lensjes moet uitklikken als je de bril volledig wil reinigen - dit om de eigenlijke zonnebril aan de binnenkant proper te kunnen maken. Een beetje voorzichtigheid is aangeraden wanneer je de lenzen even terzijde legt.

De bril sluit zeer goed aan op het hoofd, blijft goed op zijn plaats zitten en voelt zeer licht aan. Het zweetstripje dat je boven op de bril kan klikken (typisch voor de Pro-versies bij adidas), is gemakkelijk te verwijderen en terug te plaatsen. Zweetdruppels die vanaf je voorhoofd hun weg naar beneden zoeken, worden gemakkelijk opgevangen door deze strip. Je hoeft dus niet te vrezen voor zout zweet dat je ogen irriteert.

Tijdens het fietsen vraagt het niet al te veel tijd om je ogen te laten wennen aan de nieuwere bifocale glazen. Even voel je dat je hersenen zich moeten aanpassen aan de veranderingen, maar dat duurt gelukkig niet lang. Het afwisselend aflezen van gegevens op je gps en het in het oog houden van de openbare weg verloopt vervolgens zonder problemen. Of je nu in volle zon rijdt, dan wel in schaduwrijke zones: het gebeurt allemaal zonder te beseffen dat je in feite een bril ophebt. Snelle variaties qua lichtinval - bij het in- en uitrijden van een tunneltje - vormen geen probleem. En je bestelling aflezen van de menukaart tijdens de traditionele nabespreking kan nu ook vlotjes. Je hoeft immers niet langer je bril af te zetten om met dichtgeknepen ogen de kleine lettertjes te kunnen lezen. Kan het gezelliger?

6 TIPS OM NIET UIT HET OOG TE VERLIEZEN

1. Heb je lange wimpers, zorg er dan voor dat ze de lens niet raken, want anders creëer je snel vlekken. Daarom kan je de neusbrug bij het ene model naar wens vervormen en kan je bij het andere model verschillende neusstukken uitproberen. Zo krijg je de bril net op die plek waar hij voor jou perfect zit.
2. Heb je een smaller gezicht, koop dan ook een smalle bril, zodat hij goed vastzit en er geen enorme ruimte gaapt tussen je hoofd en de brilpoten. Sommige merken hebben specifieke modellen voor brede of smalle gezichten in het gamma, andere merken beschikken over smalle en brede uitvoeringen van hetzelfde model (bijvoorbeeld de geteste adidas, Oakley, Uvex ...).
3. Zitten er na de rit veel zweetplekken op je lens of plakken er vette vingers op? Veeg dat dan niet gewoon af met het brillendoekje, want anders is dat al snel verzadigd van al het vuil en daardoor nutteloos. Wat je wel doet: hou de bril onder warm water en wrijf een klein drupje afwasmiddel tussen je vingers (indien niet voorradig kan het desnoods met gewone douchezeep) en veeg zo de binnen- en buitenkant van de lens schoon. Nog beter is om specifiek brillenpoetsmiddel te gebruiken, want afwasmiddel is vaak te agressief en breekt de beschermingslaag van de lens af. Spoel af en wrijf daarna droog met het brillendoekje.
4. Merk je dat de werking van de coating op je lenzen verdwenen is, dan heeft onder andere Microclair Sports producten in het gamma waarmee je opnieuw zo'n waterafstotende behandeling of een anti-waterdamplaagje kan aanbrengen.
5. Net zoals je fietskleren eerst past vooraleer je ze koopt, doe je dat ook bij een fietsbril. In ideale omstandigheden neem je zelfs je helm mee, zodat je weet of de helm de bril bijvoorbeeld niet naar beneden drukt, waardoor je pijn kan krijgen aan je oren. Kijk eens naar beneden en schud met je hoofd om na te gaan of de bril goed blijft zitten. Zorg er wel voor dat je hem kan opvangen als hij de test niet doorstaat en valt ...
6. Is je bril tijdens een apocalyptische rit zo vuil geworden dat je er niets meer door ziet, let dan op hoe je hem wegstopt. Zo verloren wij al eens een dure bril door hem in een mistige afdaling achterin onze helm te stoppen. De wind trok hem uit onze helm en weg was ie ... Sommige helmen hebben een goede 'brillengarage' voorin de helm, maar anders stop je hem beter veilig weg. Let wel op dat je hem niet opbergt bij je sleutels ...

Dit artikel verscheen origineel in cycling.be magazine. Abonneer je HIER, mis geen enkele test meer en krijg er een gratis fietscadeau bovenop!