Eddy Merckx timmert stevig aan zijn gamma. In juli werd een volledig nieuwe staallijn gelanceerd en vandaag wordt het nieuwe vlaggenschip vrijgegeven. De 525 is de opvolger van de EM525 en prijkt helemaal bovenaan het gamma van Eddy Merckx. Wij konden hem al testen.

"Na maanden van onderzoek en ontwikkeling ben ik ontzettend trots op de lancering van deze nieuwe 525," vertelt Jochim Aerts, CEO van Belgian Cycling Factory (waaronder Eddy Merckx en Ridley zitten). "De 525 is de fiets die perfect weet te balanceren tussen gewicht, aerodynamica en comfort."

DE NAAM

"525 is niet zomaar een getal. Het staat voor het aantal overwinningen dat Eddy in zijn carrière behaald heeft. Een ongelooflijk aantal zeges, het hoogste in de wereld. Het is een cijfer dat tot de verbeelding spreekt. Wist je dat om zijn aantal Grote Ronden (11) te verslaan Vincenzo Nibali, Chris Froome en Nairo Quintana één persoon zouden moeten vormen. Wil je een klassiek renner zo goed als Eddy Merckx vinden? Wel, voeg Tom Boonen, Fabian Cancellara en Philippe Gilbert samen."

"Eddy was een perfect uitgebalanceerde renner. Hij kon ontzettend hard rijden op het vlakke, zo snel klimmen en dalen als een valk." Net daarom dat het fietsenmerk koos voor de naam 525. Hun fiets is de ultieme ode aan Eddy, met veel aandacht voor zijn perfect gebalanceerde kenmerken.

525

Wat zijn nu de kenmerken van de 525? "We hebben de markt afgespeurd en geluisterd naar wat de Eddy Merckx-fietser nu eigenlijk echt wilt," opent Jochim Aerts. "We willen niet het zoveelste merk zijn dat een aerofiets lanceert of zich focust op een klimfiets. Met de 525 hebben we aerodynamica, gewicht én comfort samengebracht. Deze fiets gaat je niet alleen sneller doen fietsen, maar ook gewoon beter."

"Aan de voorzijde van de fiets hebben we echt gefocust op stijfheid en aerodynamica," gaat Toon Wils, ingenieur bij Belgian Cycling Factory er dieper op in. "Doordat we alle kabels weggewerkt hebben en een aerodynamisch geoptimaliseerd stuur gebruiken, presteert de 525 uitermate goed in de windtunnel. De fiets duikt ook makkelijk onder de grens van 7 kg, zonder aan stijfheid in te boeten, terwijl we achteraan toch echt gefocust hebben op comfort."

"De zijdelingse stijfheid is op hetzelfde wereldniveau als een Stockeu69, maar de speciale achterbrug met de 2 flex zones geeft extra verticaal comfort. Met andere woorden, de 525 is echt letterlijk de fiets voor alle terreinen," legt Toon Wils uit.

Het frame weegt 810 gram (Medium) en de vork 310 gram. De maten lopen van XS tot XL en er zijn stuur/stuurpencombinaties van 38 tot 44 cm (breedte) en 8 tot 14 cm (lengte) beschikbaar. De 3 stijlvolle Balance Designs hebben twee bewust gekozen strepen, waarbij de voorste streep duidelijk breder is dan de achterste. De voorste staat dan ook voor de kracht en stijfheid die de fiets vooraan heeft, terwijl de linkse streep het comfort van de achtervork onderstreept. Er zijn drie standaard kleurcombinaties: blinkend zwart / mat wart / rood, bourgognerood metallic / gunmetal grijs (blinkende afwerking), en het AG2R Replica Design. De 525 is beschikbaar in velg- en schijfremversie, en voor elektronische en mechanische groepen. De afgewerkte uitvoeringen komen met Ultegra Di2 en Ultegra. Ook mogelijk: kies je eigen kleuren en design via MyMerckx.

Wij konden de 525 Disc met Campagnolo Super Record 12-speed al in avant-première testen. Dat verslag lees je in het septembernummer dat nu in de winkel ligt!

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het oktobernummer van cycling.be magazine ligt nu in de winkel en je krijgt er de Crossgids met complete veldritkalender en vooruitblik van Paul Herygers bovenop! Blikvangers zijn Mathieu van der Poel, het trio Eli Iserbyt, Laurens Sweeck en Michael Vanthourenhout, de terugkerende Jolien Verschueren, Dylan Teuns, Laurens de Plus, Hennie Kuiper, Ilan Van Wilder,... Voorts gaan we achter de schermen bij Telenet Baloise Lions, zoeken we de crosskampioenen van de toekomst, zetten we een crossfiets van Trek en gravelbike van Canyon naast elkaar, vertellen we over onze tochten in Oostenrijk en Catalonië, gaan we trends spotten op Eurobike, zoeken we waarom de ene persoon meer calorie�n verbrandt dan een andere, en veel meer!