Trek maakt optimaal gebruik van de lichtere en kleinere Bosch-motor, want er is niet alleen een grondige update van de Powerfly-hardtails, maar er is ook een compleet nieuwe Rail met 150 en 160 mm veerweg voor de e-biker met een stevige portie lef.

De nieuwe Rail en de Powerfly-hardtails zijn uitgerust met de gloednieuwe generatie 4 Bosch Performance Line CX-motor die aanzienlijk kleiner en lichter is dan zijn voorganger. Bovendien heeft hij minder trapweerstand als je harder rijdt dan de maximale snelheid die de trapondersteuning biedt.

RAIL MAAKT KLIMMEN ZO LEUK ALS DALEN

De Rail is een uiterst capabele e-MTB waarmee je even hard kunt scheuren als zijn niet-elektrische broertje de Slash, waarop hij is gebaseerd, maar hij geeft je de kracht om probleemloos bergen te beklimmen zonder een liftkaartje te kopen. De liggende achtervork is 27 mm korter dan de vroegere Powerfly LT, het bracket ligt 19 mm lager, de vorken krijgen minder offset voor meer stabiliteit, en de balhoofdhoek is 1,5 graden luier. Daardoor voelt hij veel meer als een trailfiets dan zijn voorganger.

Alle modellen zijn uitgerust met 160 mm voor- en 150 mm achtervering waarbij bepaalde versies een RE:aktiv met Thru Shaft-achterdemper hebben waardoor je nog meer mogelijkheden hebt op ruw terrein.

De Rail-modellen zijn afgemonteerd met onderdelen die speciaal bedoeld zijn voor e-MTB-gebruik. Alle vorken hebben dikkere vorkpoten en vorkkronen, zodat ze bij zwaar gebruik niet doorbuigen. Elk model heeft daarnaast extra krachtige hydraulische schijfremmen met vier remzuigers en een 12-speed Eagle-aandrijving voor een soepele en constante krachtoverdracht. De Rail is voorzien van beproefde Trek trail-technologie, zoals Active Braking Pivot (ABP), Mino Link aanpasbare geometrie en een Straight Shot-onderbuis met Knock Block.

Hij krijgt de Removable Integrated Battery (RIB) waarbij de accu goed beschermd in het frame is geïntegreerd en zonder gereedschap zijwaarts uit het frame kan worden genomen. De meeste modellen worden geleverd met de grotere 625 Wh accu die meer bereik geeft en minder vaak hoeft te worden opgeladen. Uitzondering is de Rail 9.7 en Rail 5 die een 500 Wh accu hebben.

De Rail is verkrijgbaar met een OCLV Mountain Carbon of een Alpha Aluminium frame en de meeste modellen zijn vanaf nu te bestellen via Trek-dealers, met prijzen van 4.299 euro voor de Rail 5 tot 10.999 euro voor de exclusieve Rail 9.9.

POWERFLY VERGROOT JE SPEELTUIN

Null

De vernieuwde Powerfly Hardtail-modellen bieden nog meer mogelijkheden en rijplezier. Ze hebben dezelfde compacte en lichte Bosch Performance CX-motor als de nieuwe Rail. Bovendien is het hardtailframe uitgerust met de gebruiksvriendelijke Removable Integrated Battery (RIB). Bij dit systeem is een Bosch PowerTube-accu volledig in het frame geïntegreerd en opgeborgen achter een afdekplaat die aan de accu is bevestigd. De duurdere modellen uit de vernieuwde Powerfly hardtail-serie zijn nu verkrijgbaar met de krachtiger 625 Wh accu.

Alle modellen uit de nieuwe Powerfly hardtail-familie hebben een voorvork met 120 mm veerweg en Smart Wheel Size voor de beste pasvorm. De damesmodellen hebben een Women's Specific Design-zadel en een iets lagere standover-hoogte op de XS, S en M-frames.

De Powerfly hardtail-modellen worden geleverd in zeer uiteenlopende kleuren, zodat iedereen zijn gading vindt. Prijzen lopen van 2.799 euro voor de Powerfly 4 tot 4.199 euro voor de Powerfly 7 met Shimano SLX en XT 12-speed. Er zijn ook Equipped-modellen met spatborden en lichten, gericht op de woonwerkfietser.

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het decembernummer van cycling.be magazine ligt nu in de winkel en dat kan uitpakken met een exclusieve blik achter de revalidatie van Wout van Aert. Verder: Zdenek Stybar, Yara Kastelijn, Ruben Apers over Bjorg Lambrecht en de veiligheidsproblemen, Erik Dekker, talentdetectie bij Telenet Baloise Lions, bikefitting voor rugpatiënten, De Streekrenner in Noord-Limburg, verantwoord snoepen en energiedips vermijden, een test van drie gravelbikes …