Ben je vooral geïnteresseerd in de lichtste en meest aerodynamische racefietsen? Dan zal de Trek Checkpoint niets voor jou zijn. Deze aluminium gravelfiets streeft naar veelzijdigheid, robuustheid, stuurvaardigheid en speelsheid. Kortom: een typisch geval van 'gewicht vertelt niet alles'.

De Checkpoint ALR 5 legt vlot 10 kilo op de weegschaal, maar dat leken we alleen maar te voelen toen we hem uit de auto haalden. Voor een aluminium gravelfiets met Shimano 105 bleek hij verrassend levendig. Je kan er alle kanten mee op: met de verschuifbare Stranglehold-achterpatten kan je het achterwiel dichter of verder verschuiven om ruimte te creëren, de geometrie aan te passen of singlespeed te rijden, je kan bagagedragers en spatborden op het frame schroeven én je kan banden tot 45 millimeter breed monteren. Dat maakt hem geschikt als winterfiets, woon-werkfiets, gravelbike of avonturenracer met een hoop tassen erop.

Wij reden rond Apeldoorn een leuke gravelrit, afgewisseld met een klein stukje singletrack en wat asfaltstroken. Even rechtstaan op de pedalen en je schiet vlot uit de startblokken, terwijl je even later met de handen in de beugel en vol vertrouwen een technische afdaling voor je rekening neemt. Het heeft een tijdje geduurd voor we overtuigd waren van het nut van een gravelfiets, maar exemplaren als deze Checkpoint tonen voor ons de essentie aan: met een aanvaardbaar budget kan je enorm veel verschillende parcoursen aan, die je links zou laten liggen met een gewone racefiets. We kregen zowaar zin om ons eens te wagen aan een meerdaags bikepackingavontuur met deze Trek - al moeten we dat best nog eens overleggen met het thuisfront ...

Trek hield het frame eenvoudig strak en sober. Het zette die lijnen kracht bij met subtiel lakwerk. De Checkpoint is na de Émonda ALR, die we eerder konden testen, een nieuw bewijs dat Trek de kunst van het fabriceren van aluminium frames helemaal onder de knie heeft. Naast de vinnigheid viel namelijk ook op dat de Checkpoint niet te bonkig, lomp of hard aanvoelt, zelfs als het er stevig aan toegaat.

Met de Shimano 105 Disc-groep kon Trek de bal in ieder geval al niet misslaan. Deze jongste versie van de 105 zit op een erg hoog niveau. Bijna als vanzelfsprekend zijn de velgen tubeless-ready, maar om dat gigantische voordeel voor gravelfietsers te benutten, zou je wel de standaard gemonteerde GR1 Comp-banden moeten wisselen voor een TLR-setje, dat bovendien nog lichter en soepeler zal zijn. Een wielset met snelle racebanden, aangevuld met een ander setje met gravelbanden, lijkt ons helemaal ideaal. Verder zien we nog meer Bontrager-onderdelen, waarvan het normale compacte stuur opvalt omdat het niet de typische 'gravelvorm' met wijder uitlopende uiteindes heeft.

CONCLUSIE

De Checkpoint ALR overtrof ruimschoots onze verwachtingen en is een rijdende bevestiging dat gravelfietsen volwassen geworden zijn. Wil je een fiets met koersstuur, maar zonder de beperkingen van een traditionele racefiets, probeer er dan zeker eens eentje uit. Deze Trek kan in elk geval zijn mannetje staan en doet dat zonder te extravagant of fragiel uit de hoek te komen. De veelzijdigheid van het aluminium frame is een enorm pluspunt.

SPECIFICATIES
Frame: 300 Series Alpha Aluminium, Stranglehold, 12 mm steekas
Voorvork: Checkpoint carbon disc
Groep: Shimano 105 Disc 50/34, 11-34
Wielen: Bontrager Tubeless Ready
Banden: Bontrager GR1 Comp 60 tpi 40 mm
Stuur: Bontrager RL IsoZone VR-CF
Stuurpen: Bontrager Elite
Zadel: Bontrager Montrose Comp
Zadelpen: Bontrager Approved
Maten: 49, 52, 54, 56, 58, 61 cm
Gewicht: 10 kg
Prijs: 1.999 euro

Deze test verscheen in het julinummer van cycling.be magazine. Abonneer je HIER en mis geen enkele fietstest meer + krijg er een gratis fietscadeau bovenop!

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het novembernummer van cycling.be magazine ligt vanaf nu in de winkel en je krijgt er onze MTB-Special bovenop! Daarin vind je tests van mountainbikes en e-MTB's van Trek, Specialized, Canyon en Lapierre, tips om een MTB te kopen, de mooiste winteroutfits, een duurtest van de Shimano Deore XT 12-speed, techniektips van een endurorijder, fietstochten in Swaziland, Marokko en de Vlaamse Ardennen, de mooiste route in Noord-Antwerpen, hoe je jouw MTB-vering moet onderhouden en instellen, hoe je een beenlengteverschil moet opvangen , spatborden, en meer. In het gewone nummer lees je interviews met Toon Aerts, Tim Merlier, Annemarie Worst, Kim Van De Steene, Kenny De Ketele en Steve Bauer. Verder: het wielerjaar 2019 in beeld, wielrennen in Amerika, de hervorming van het baanwielrennen, een vooruitblik naar de Caps Urban Cross in Kortrijk ...