Tijdens onze gevarieerde fietstrip naar de Veluwe konden we twee relatief betaalbare modellen van Lapierres hardtail met een zacht kantje testen. De Prorace SAT heeft namelijk een elastomeer stukje tussen boven- en zadelbuis. Wij waren benieuwd of dat nut had.

De carbon hardtail heeft Boost-steekassen, interne bekabeling en een eigen kettingvanger, want deze fiets aanvaardt alleen een enkel tandwiel vooraan, maar het opvallendste is het elastomeer tussenstuk in het voor Lapierre typerende driehoekje tussen boven- en zadelbuis. Dat moet schokken opvangen, terwijl het toch de stijfheid niet in het gedrang brengt, want deze Shock Absorption Technology (SAT) onderbreekt geen van de belangrijke buizen. Onze voorvork was iets te hard afgesteld en daardoor viel het nog meer op hoe soepel de achterkant was, dus werken deed het wel. Met de stijfheid zat het goed, al was het niet de allervinnigste MTB die we ooit hebben getest - al moeten we daarbij wel vermelden dat dit twee van de goedkopere uitvoeringen zijn en dat er dus wel wat extra winst te boeken is met bijvoorbeeld strakkere wielen.

De Lapierre Prorace SAT 529 en 629 situeren zich allebei aan de betaalbare kant van het fietsenspectrum. De eerste heeft een mix van Shimano XT en SLX 1x11, Shimano MT400-remmen en een RockShox Recon Gold-vork, de tweede doet het met een tandje meer: Sram NX 1x12 in combinatie met een Reba-vork. Beide bieden veel waar voor je geld, al merk je uiteraard wel dat er compromissen zijn gesloten, zoals bij de wielen. Lapierre maakte wel een goede bandenkeuze met de Maxxis Ardent met meer grip vooraan en de vlot rollende Ikon achteraan.

CONCLUSIE

Wie een niet al te zware of dure carbon hardtail met een comfortimpuls aan de achterkant zoekt, heeft een goede klant aan de Prorace SAT. Heb je voldoende aan elf versnellingen achteraan, hou het dan bij de 529. Wil je de Eagle, die in deze uitvoering niet de 11 maar de 10 als zwaarste kransje achteraan heeft, dan kan je opteren voor de 629.

SPECIFICATIES

Frame: Prorace SAT 29" Carbon
Voorvork: Rockshox Recon Gold RL (529)/Reba RL (629)
Shifter: Shimano SLX (529)/Sram NX Eagle (629)
Derailleur: Shimano XT 1x11 (529)/Sram GX Eagle (629)
Cranks: Race Face Ride 30t (529)/Sram NX Eagle Dub 32t (629)
Remmen: Shimano MT400 (529)/Sram Level (629)
Wielen: Mavic XC421 TLR & Shimano MT400 (529)/Mavic XC421 TLR & Formula (629)
Banden: Maxxis Ardent 2.25 / Maxxis Ikon 2.20 Folding Skinwall
Stuur: Lapierre 6061 Top Flat
Stuurpen: Lapierre alu
Zadel: Lapierre by Velo
Zadelpen: Lapierre alu
Maten: XS, S, M, L, XL
Gewicht: 11,8 kg (529)/11,3 kg (629)
Prijs: 1.799 euro (529)/2.399 euro (629)

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het meinummer van cycling.be magazine ligt nu in de winkel en gaat de hete hangijzers niet uit de weg. Remco Evenepoel heeft het over de coronacrisis, motivatiebronnen en zijn BV-statuut, Erwin Vervecken kon uiteraard niet normaal op pad met Thomas De Gendt, maar ging wel zwiften met de hardrijder, en zes andere profrenners verklappen hun bezigheden in deze tijden. Verder: Dagboek van een wielerbelofte, 10 hoogtepunten uit het voorbije Giro-decennium, het wielersprookje van Alexander Richardson, de mooiste zomeroutfits van 2020, fietstest van de Specialized Allez Sprint Disc, het gravelproject met de Van Nicholas Rowtag en Campa Chorus, de fysieke gevolgen van corona, hoe je structuur en afwisseling in je coronatrainingen krijgt, 4 eenvoudige fietsherstellingen voor thuis, 5 moderne zadels (waaronder de 3D-geprinte fizik Adaptive) getest, en veel meer!