Het Tsjechische merk Superior groeit razendsnel en wil die stijgende lijn duidelijk vasthouden, want het gamma gravel, XC en trail is volledig vernieuwd. De X-Road is een gravelfiets met granfondoambities en het perfecte uithangbord van het motto van Superior: 'Always Race'.

Gravelfiets is een term die je kan opsplitsen in minstens twee richtingen: de stabiele en kloekere variant die zich richt op technische paden, waarvoor je normaal een mountainbike zou gebruiken, en het vinnigere type voor de jongens die de snelheid van hun wegfiets ook op andere ondergronden willen ervaren. De X-Road maakt duidelijk deel uit van die laatste categorie. Dat hoeft op zich niet te verbazen, want Superior scoorde tot nu toe vooral met snelle, stijve en lichte mountainbikes. Dat konden we ervaren met de vorige incarnatie van de Team 29, die we toen omschreven als 'een racefiets voor onverharde paden'.

'ALWAYS RACE'

De X-Road is een moderne gravelfiets die geschikt is voor granfondo- en gravelgebruik. Terwijl sommige gravelbikes zowat halve mountainbikes zijn, is dit een snel en fluks reagerend model - ook daar zien we heel wat potentiële gebruikers voor. De korte achtertrein, het lichte gewicht (7,6 kilo voor de Team Issue R) en de hoge stijfheid werken dat snelheidsgevoel in de hand. De X-Road zal beschikbaar zijn in twee uitvoeringen: enerzijds als GF (granfondo) met 30 mm-tubelessbanden, semicompact crankstel en geïntegreerde stuurpen, en anderzijds als Gravel met dikkere banden en de nieuwe Shimano GRX-gravelonderdelen. De aluminium modellen beginnen vanaf 1.199 euro, de carbon topuitvoering loopt tot 5.499 euro. Die laatste hebben we aan de tand gevoeld.

Met een 40 millimeter brede Schwalbe G-One TLE-band met minieme noppen rond de hoge velg weet je eigenlijk al op voorhand dat Superior mikt op snelheidsduivels. Het karakter van de fiets sluit daar volledig bij aan. Een lange afdaling op grind schonk ons al meteen vertrouwen, maar maakte ook duidelijk dat de X-Road heel direct stuurde voor een gravelfiets. Ook het comfort moet je voornamelijk uit de banden halen, want hier vind je geen ingrepen zoals scharnierpunten of ingewerkte dempers. De slanke buizen van de staande achtervork en de gekromde en dunner wordende liggende achtervork dragen wel iets bij aan het comfort, maar de directe voorkant van de fiets toont aan dat het menens is met de raceambities.

MEID VOOR ALLE WERK

De X-Road doet bij Superior dan ook dienst als granfondomodel. Verwacht je daarbij niet aan een luie geometrie met hoge balhoofdbuis, want Superior houdt het redelijk neutraal, zodat je toch nog laag genoeg in je stuur kan hangen. Ook bij de X-Road Gran Fondo moet je dat comfort dus voornamelijk uit je banden halen - de Schwalbe Pro One van 30 millimeter in dat geval. Wat wel verzekerd is, is het acceleratievermogen om mee te kunnen met de 'standaard' racefietsen van je vrienden. Dat heb je namelijk in overvloed bij deze fiets.

Het testmodel dat wij mochten gebruiken was nog uitgerust met de onderdelen van het vorige modeljaar, zodat we daarover niet al te veel kunnen uitweiden. De Shimano Ultegra Di2 krijgt bij de Team Issue R van 2020 twee tandwielen vooraan in plaats van het ene waarover wij konden beschikken, maar de ketting wordt nog altijd op zijn plaats gehouden door de stevigere Ultegra RX-derailleur, wat geen overbodige luxe is op ruwer terrein. De FSA-onderdelen worden in het nieuwe modeljaar vervangen door eigen One1-spullen, waardoor de kabels nu verborgen zullen zijn in de stuurpen. Dat maakt het geheel wat cleaner. Zowel stuur als zadelpen zijn van carbon, zodat dit topmodel eigenlijk geen enkele upgrade nodig heeft - altijd handig als je zo'n prijs neertelt voor een fiets.

Dat heeft een reden, want Superior biedt vanaf de 2020-collectie niet alleen vijf jaar garantie aan, maar wil ook alleen nog maar fietsen aanbieden die een coherente afmontage hebben. Passend daarbij is de keuze voor Shimano-onderdelen en zo veel mogelijk DT Swiss-wielen. Die wielen komen bij de geteste fiets uit de Endurance-categorie van de Zwitsers, maar hebben wel hoge carbon velgen die geschikt zijn voor bredere banden. De ERC 1400 Spline 47 uit onze testfiets keert ook in het nieuwe modeljaar terug, en daar zullen de kopers niet rouwig om zijn, want ze zijn relatief licht (1538 gram volgens opgave) en passen ook qua stijfheid bij het strakke frame.

CONCLUSIE

Zoek je een snelle racefiets met bredere banden die je zonder omwegen kan omtoveren tot een flitsende gravelfiets, dan heeft Superior met de X-Road een ideale kanshebber in huis. In elke prijscategorie vind je een coherent samengestelde fiets voor jouw budget. Deze Team Issue R is het topmodel en krijgt voor modeljaar 2020 de gewone racebanden in plaats van de gravelbanden, maar door de evenwichtige lijst aan onderdelen en vooral door de speciale RX-achterderailleur kan je probleemloos gravelbanden monteren om je volop uit te leven op nieuwe, onverharde paden.

SPECIFICATIES

Frame: Carbon X-Road Race Mid Modulus
Voorvork: X-Road Team Issue 28" Carbon
Groep: Shimano Ultegra Di2 Disc
Achterderailleur: Shimano Ultegra RX805
Wielen: DT Swiss ERC 1400 Spline 47
Banden: Schwalbe Pro One Evo 30 mm
Stuur: One1 Carbon CRB-DR901ACF
Stuurpen: One1 TDS-660 Alloy
Zadel: Fi'zi:k Antares Versus Evo R5
Zadelpen: One1 Carbon Aero
Maten: 50, 52, 54, 56, 58 cm
Gewicht: 7,6 kg (excl. pedalen, volgens opgave)
Prijs: 5.499 euro
Info: www.superiorbikes.eu

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het novembernummer van cycling.be magazine ligt vanaf nu in de winkel en je krijgt er onze MTB-Special bovenop! Daarin vind je tests van mountainbikes en e-MTB's van Trek, Specialized, Canyon en Lapierre, tips om een MTB te kopen, de mooiste winteroutfits, een duurtest van de Shimano Deore XT 12-speed, techniektips van een endurorijder, fietstochten in Swaziland, Marokko en de Vlaamse Ardennen, de mooiste route in Noord-Antwerpen, hoe je jouw MTB-vering moet onderhouden en instellen, hoe je een beenlengteverschil moet opvangen , spatborden, en meer. In het gewone nummer lees je interviews met Toon Aerts, Tim Merlier, Annemarie Worst, Kim Van De Steene, Kenny De Ketele en Steve Bauer. Verder: het wielerjaar 2019 in beeld, wielrennen in Amerika, de hervorming van het baanwielrennen, een vooruitblik naar de Caps Urban Cross in Kortrijk ...