De Selle Italia Flite was van bij zijn ontstaan in 1990 al populair bij de profs, maar de moderne en korte Flite Boost kreeg al meteen de eer om bij zijn debuut te winnen in het WK cyclocross onder niemand minder dan Mathieu van der Poel.

In 1990 presenteerde Selle Italia de Flite, een model dat de geschiedenis is ingegaan als een van de eerste lichte zadels. Het scoorde niet alleen bij recreatieve renners maar ook bij de profs. Dertig jaar later verlaat de Flite Boost de fabriek in Asolo en ook die is helemaal mee met de laatste trends.

De nieuwste aanwinst in de Flite-lijn wordt gekenmerkt door een korte en compacte vorm. Daarmee vervoegt dit model de andere, populaire Boost-zadels bij Selle Italia. De Flite Boost heeft een lengte van 248 millimeter en verwijst naar de traditionele "T"-vorm van alle Flites. Het is een volledig in Italië geproduceerd model dat voor het eerst aanwezig was tijdens het Wereldkampioenschap Veldrijden 2020 op de fiets van de Nederlandse winnaar Mathieu van der Poel. De Flite Boost bewaart dezelfde elegante stijl van de eerdere modellen, maar met nog meer comfort. Je herkent ook het nieuwe logo van Selle Italia op de randen van het zadel, met een dynamische vorm die verwijst naar de energie van de fietsbeweging.

De Flite Boost is beschikbaar in drie uitvoeringen - Met carbon zadelrails, van TI316 of van Mangaan - en in 4 traditionele idmatch-maten: S1/L1 (smal en breed, zonder uitsparing in het midden) en S3/L3 met Superflow-uitsparing in het midden. Ook de Flite Boost heeft een laag gewicht: de Kit Carbon Superflow (S3) weegt slechts 157 gram, de uitvoering zonder uitsparing in het midden (S1) 162 gram, en zo verder tot de uitvoering met rail van Mangaan (TM) die - in de maat idmatch L1 - 243 gram weegt. Prijzen lopen van 129,90 tot 284,90 euro.

CARBON HOOGSTANDJE

Null

Een andere aandachtstrekker bij de nieuwigheden is de SP-01 Boost Tekno. Die is ontworpen in samenwerking met Dallara en "bedacht om de paradigma?s van geavanceerde technologie te overwinnen en de in de automobielindustrie gebruikte futuristische materialen over te dragen aan de fietssector". De SP-01 Boost Tekno is het resultaat van een voortdurende studie van Selle Italia op gebied van technologie en materialen en is het meest futuristische full-carbonzadel ooit ontworpen door het bedrijf in Asolo; het resultaat van een daadwerkelijk engineeringsproject dat de kritische aspecten van de bewerking van de koolstofvezel combineert met een innovatieve en speciale technologie zoals de ?Suspension Link Movement?, die we nog kennen van de eerdere modellen in de SP-01-lijn. Deze Tekno komt in twee breedtes, weegt 117 of 120 gram en moet een stevige 449,90 euro kosten.

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het meinummer van cycling.be magazine ligt nu in de winkel en gaat de hete hangijzers niet uit de weg. Remco Evenepoel heeft het over de coronacrisis, motivatiebronnen en zijn BV-statuut, Erwin Vervecken kon uiteraard niet normaal op pad met Thomas De Gendt, maar ging wel zwiften met de hardrijder, en zes andere profrenners verklappen hun bezigheden in deze tijden. Verder: Dagboek van een wielerbelofte, 10 hoogtepunten uit het voorbije Giro-decennium, het wielersprookje van Alexander Richardson, de mooiste zomeroutfits van 2020, fietstest van de Specialized Allez Sprint Disc, het gravelproject met de Van Nicholas Rowtag en Campa Chorus, de fysieke gevolgen van corona, hoe je structuur en afwisseling in je coronatrainingen krijgt, 4 eenvoudige fietsherstellingen voor thuis, 5 moderne zadels (waaronder de 3D-geprinte fizik Adaptive) getest, en veel meer!