Scott vernieuwde zijn klimfiets van kop tot teen. De Addict RC werd aerodynamischer, meer geïntegreerd en stijver, en dus veelzijdiger. Bedoeling was om ondanks de schijfremmen toch een laag gewicht te behouden en hem 'profwaardig' te maken. Ook het stuur krijgt een glansrol toebedeeld.

Laat het ons maar meteen toegeven: toen we de Addict RC Pro in handen kregen, waren we weg van de kleur, die naargelang de lichtinval varieert van donkergroen naar paars met glinsteringen. Voeg daar de strakke, maar mooie lijnen van het frame aan toe, en de complete afwezigheid van kabels dankzij de opvallende cockpit, en je mag er gerust op zijn dat je veel aandacht zal oogsten als je met deze fiets voorbij komt dansen.

V-HALS

Scott stak veel werk in die cockpit en het wegwerken van de kabels. De Syncros Combo Creston iC SL heeft een unieke vorm, waarbij het stuurpengedeelte in een V-vorm overgaat in het stuur. Dat zorgt niet alleen voor stijfheid (doordat de carbonvezels ononderbroken kunnen doorlopen) en een laag gewicht (amper 295 gram!), maar ook dat de verborgen kabels in een directe lijn in het balhoofd worden geleid. Die beweging gebeurt niet op de traditionele manier, want Scott wou niet alleen elektronische schakelsystemen verbergen, maar ook mechanische. Daarvoor heb je meer ruimte nodig, dus werken ze hier niet alleen met bredere lagers (1,5 inch boven en onder), maar ook met een vorkbuis die drie millimeter naar achteren is verplaatst ten opzichte van de basis. Vóór de vorkbuis krijg je daardoor meer ruimte voor schakelkabels en remleidingen. Zelfs met onze mechanische schakelgroep merkten we geen wrijving bij het sturen. De oplossing werkt dus! Het stuur lager zetten kan zonder kabels los te maken, want je kan de balhoofdspacers openen.

Het speciale stuur ligt trouwens goed in de hand. Het is even aanpassen aan de V-vorm in het midden, maar daar hou je sowieso niet al te vaak het stuur vast. Om grip te hebben zonder het stuurlint tot het midden door te trekken, zijn antislipstroken aangebracht. Wil je in de beugel hangen zonder je rug te pijnigen, dan zal je blij zijn om te horen dat het een compacte bocht is.

STIJF, COMFORTABEL EN LICHT

De cockpit zorgt er mee voor dat je volgens Scott 6 watt spaart ten opzichte van de vorige Addict RC, wanneer je 45 per uur rijdt - succes daarmee, trouwens. Ook de voornaamste buizen kregen een aerodynamische vorm. Maar nog belangrijker vinden wij de verbeterde verhouding van stijfheid en comfort. Volgens de fabrikant is deze fiets 14,5 procent stijver, maar is hij toch even comfortabel als de Foil. Die aerofiets won Parijs-Roubaix, dus keihard kan hij niet zijn.

Wij waren vooral onder de indruk van de stijfheid. Die steekt de kop op vanaf het moment dat je op de pedalen stampt. We konden ons vanzelfsprekend niet bedwingen om na iedere bocht een sprintje te trekken. Je mag er zeker van zijn: het werkte de vermoeidheid in de hand ... Zo wisten we direct waarom deze fiets Addict heet. Je wordt zo hard beloond als je kracht zet, dat dat gevoel verslavend werkt. Bergop dansen op de pedalen wordt beloond met een fiets die vooruit danst. Net dat gevoel zoeken we in onze favoriete fietsen.

Over het comfort wordt veel geschreven, maar wij vonden het gewoon goed, zonder te overdrijven. Je mag niet verwachten dat je de zachtheid en vergevingsgezindheid van een echte comfortracer krijgt. Onder meer dankzij de 28 millimeter dikke Schwalbe-banden in combinatie met de strakke, maar brede carbon velgen wordt er al veel gefilterd, en ook de laag op de zadelbuis aangezette achtervork zorgt mee voor een zelfzekere wegligging. Ondanks de stijfheid en het snelle acceleratievermogen krijg je dus geen al te springerige fiets, maar wel eentje die zowel bij hoge als lage snelheden vertrouwen inboezemt. Vooral in bochtige afdalingen viel dat betrouwbare karakter op. Je kan de fiets messcherp insturen en moeiteloos je lijn houden zonder dat je het gevoel krijgt dat je elk moment onaangenaam kan worden verrast.

Het frame uit HMX-carbon weegt 850 gram, waardoor de Addict RC zich nog altijd bij de klimfietsen mag scharen. De vork blijft met zijn 345 gram eveneens slank. Desondanks is de combinatie 55 gram zwaarder dan de vorige generatie van dit model, onder meer door de verregaande integratie en de aerodynamische ingrepen. Daardoor moest er elders gewicht gewonnen worden, onder meer bij de zadelpen, die 60 gram afslankte tot 142 gram. De eenvoudig af te stellen, maar minimalistische zadelpenklem voegt ook nauwelijks gewicht toe. Het topmodel blijft dan ook onder de kaap van de zeven kilo. Onze Pro-versie gaat daar net boven, maar je merkt toch aan alles dat je met een aangenaam lichte fiets onderweg bent.

MOEITE- EN PIJNLOOS

Even aangenaam is het schakelen en remmen met Shimano Dura-Ace. Ook de mechanische versie kan je niet op een foutje of een traag schakelmanoeuvre betrappen. We blijven onder de indruk van hoe je kan blijven schakelen als je op een helling druk blijft zetten op de pedalen. De Dura-Ace-derailleurs laten je geloven dat het hen geen enkele moeite kost. Over de remmen hebben we evenmin te klagen.

De remklauw vooraan is trouwens op een aparte manier vastgemaakt aan de voorvork. De bouten zijn er aan de voorkant ingedraaid, waardoor je maar één in plaats van twee setjes bouten nodig hebt. Dat spaart opnieuw 19 gram uit. Die constructie wordt verborgen door een magnetisch plaatje, waardoor de voorvork een glad uiterlijk behoudt.

Het laatste onderdeel waarop we de aandacht willen vestigen, is het Syncros Belcarra-zadel. Het korte zadel met brede neus en uitsparing in het midden bleek verrassend comfortabel. Doordat we het zadel niet ver genoeg naar voren hadden geschoven voor onze eerste rit ? we hadden ons laten beetnemen door de vreemde vorm van de cockpit om de afstand zadel-stuur in te schatten ? schoven we telkens naar voor op het zadel. Normaal levert dat een héél onaangenaam gevoel op, maar door de uitstekende vorm van het zadel bleven ongemakken achterwege. Bij onze volgende ritten, na een aanpassing, vonden we nog gemakkelijker onze plaats op de modern gevormde Belcarra.

CONCLUSIE

De Addict RC is duidelijk ontworpen als lichte wedstrijdfiets: hij stuurt en reageert direct, en de geometrie is gericht op een gestrekte zit. Door onze lange benen en kort bovenlijf moesten we het zadel al goed naar voren zetten om een correcte positie te vinden, maar dat kon de pret niet drukken. Deze Scott beloont elke acceleratie zo goed dat je vanzelf sneller gaat rijden. Het aparte stuur, de strakke lak, goed uitgewerkte integratie en aerodynamische invloeden maken er een hypermoderne en veelzijdige racefiets van. De verhouding stijfheid, comfort en gewicht maakt de concurrentie het leven zuur.

SPECIFICATIES

Frame: Addict RC Disc HMX Carbon
Voorvork: Addict RC HMX
Groep: Shimano Dura-Ace R9120 Disc
Wielen: Syncros Capital 1.0 35 Disc
Banden: Schwalbe One V-Guard 28 mm
Cockpit: Syncros Combo Creston iC SL
Zadel: Syncros Belcarra Regular 1.0
Zadelpen: Syncros Duncan SL Aero
Maten: XXS, XS, S, M, L, XL, XXL
Gewicht: 7,3 kg (excl. pedalen)
Prijs: 6.999 euro

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het meinummer van cycling.be magazine ligt nu in de winkel en gaat de hete hangijzers niet uit de weg. Remco Evenepoel heeft het over de coronacrisis, motivatiebronnen en zijn BV-statuut, Erwin Vervecken kon uiteraard niet normaal op pad met Thomas De Gendt, maar ging wel zwiften met de hardrijder, en zes andere profrenners verklappen hun bezigheden in deze tijden. Verder: Dagboek van een wielerbelofte, 10 hoogtepunten uit het voorbije Giro-decennium, het wielersprookje van Alexander Richardson, de mooiste zomeroutfits van 2020, fietstest van de Specialized Allez Sprint Disc, het gravelproject met de Van Nicholas Rowtag en Campa Chorus, de fysieke gevolgen van corona, hoe je structuur en afwisseling in je coronatrainingen krijgt, 4 eenvoudige fietsherstellingen voor thuis, 5 moderne zadels (waaronder de 3D-geprinte fizik Adaptive) getest, en veel meer!