Roval lanceert twee nieuwe wielsets - eentje om te klimmen en eentje om aan snelheid te winnen - en die zijn deze keer niet tubeless-ready. Wat de andere kwaliteiten dan wel zijn, ontdek je hier!

De Roval Alpinist CLX is het klimwiel bij de twee nieuwkomers. Met een setgewicht van 1284 gram is dit de lichtste wielset voor bandjes ooit bij Roval. De eerder Alpiniste SL uit 2010 was gemaakt voor tubes en woog 1.060 gram, maar die had een veel lagere velg dan deze nieuwe Alpinist CLX. Die is 33 mm hoog en heeft een interne breedte van 21 mm, wat modern breed is en goed past bij de bredere banden.

De Rapide CLX doet het met zijn 1400 gram eigenlijk niet veel slechter, maar die is voornamelijk gemaakt om de snelheid te maximaliseren. Hij combineert de aerodynamische kwaliteiten van de eerdere CLX64 met het gewicht en de rijkwaliteit van de CLX32, en dat is niet slecht voor velgen van 51 en 60 mm (voor en achter). De velgvorm is geoptimaliseerd om niet alleen snel te zijn, maar ook stabiel. De voorvelg is op zijn dikste punt 35 mm breed en biedt daardoor 25% meer stabiliteit bij windstoten ten opzichte van de CLX50. De achterste velg heeft een meer uitgerekte vorm door de maximale 30 mm breedte.

Beide wielsets zijn uitsluitend voor schijfremmen en steekassen, en voor buiten- en binnenbanden. Versies voor velgremmen en tubes zijn niet gepland. Roval koos deze keer niet voor tubeless-ready velgen omdat dat compromissen zou opleveren, onder andere op vlak van gewicht. Dat is op zich vreemd te noemen, want Specialized, dat Roval onder zijn hoede heeft, heeft heel wat uitstekende tubelessbanden in het gamma. Het laat wel weten dat het toch toekomst ziet in tubeless en dat het terug zal overschakelen naar tubelessvelgen als een dergelijke combinatie van band en wiel sneller is dan de traditionele combinatie met buiten- en binnenbanden.

DT Swiss zorgt met de Aerolite T-Head-spaken, Pro Lock-nippels en EXP-naafbinnenwerk voor betrouwbare componenten. De buitenkant van de naaf is aerodynamisch gevormd.

Beide modellen kosten 999 en 1399 euro voor respectievelijk voor- en achterwiel.

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het julinummer van cycling.be magazine ligt nu in de winkel en daarin kunnen we eindelijk concreet vooruitblikken op koers! Dat doen we met Tiesj Benoot, Primoz Roglic, Tim Declercq, vader Wim en zoon Mauri Vansevenant, en Andy Schleck. Om te weten hoe renners de coronaperiode zijn doorgekomen, spraken we trainers van Lotto Soudal en Deceuninck - Quick-Step, en wie zelf iets geks wil doen, krijgt tips van Paul Van Den Bosch over ultracycling. Verder: 10 formidabele fietsroutes in België, een fietstest van de nieuwe Cannondale Scalpel, de beste upgrades voor je racefiets, fietsen in Overijssel, alles over 'intermittent fasting', waarom ook je kind een topfiets verdient en hoe je hem of haar kan leren fietsen, en veel meer!