Twee jaar geleden introduceerde Schwalbe de nieuwe Addix-compounds voor de MTB-banden en nu worden die gecombineerd met vijf duidelijk te onderscheiden karkassen die toegespitst zijn op één bepaald inzetgebied, van crosscountry tot downhill. En ja, er zijn varianten met lichtbruine flanken.

Nadat Schwalbe twee jaar geleden de nieuwe Addix MTB-compounds introduceerde, worden nu vijf innovatieve karkasconstructies gelanceerd - zonder compromissen uitgedifferentieerd naar toepassingsgebied en duidelijk herkenbaar aan de namen: Super Downhill, Super Gravity, Super Trail, Super Ground en Super Race.

Seizoen na seizoen wordt men steeds enthousiaster over het mountainbiken. Elke rijder beleeft het MTB-avontuur op zijn of haar eigen manier met verschillende eisen en ambities. Daarom zijn mountainbikes gespecialiseerder dan ooit tevoren, van lichte cross country Racebikes en Trailbikes tot aan Downhill-Racebolides, met en zonder elektrische aandrijving. De ontwikkelingen verlopen steeds dynamischer en de differentiatie in de MTB wereld neemt toe: "Daarom hebben we elke bandconstructie geanalyseerd op basis van inzetscenario's en hebben talloze ontwikkelingsuren en tests op losgelaten om de ontwerpen tot in de kleinste details te optimaliseren", zegt Carl Kämper, productmanager MTB bij Schwalbe. Zo ontstaan baanbrekende bandconstructies, die stuk voor stuk perfect voldoen aan de meest uiteenlopende eisen.

De vijf nieuwe constructies vormen de meest recente stap in de evolutie van de Evolution Line van Schwalbe. "Het karkas bepaalt samen met het rubbermengsel en het profiel de eigenschappen van de band, eigenlijk net als bij het skelet van mensen. Je kunt de constructie niet zien, maar deze ondersteunt het geheel en houdt alles bij elkaar. Het karkas heeft dus heel veel invloed op de rijeigenschappen en definieert de performance, de lekbestendigheid en het gewicht van de band. Het is dan ook erg belangrijk om op een karkas met de juiste specificaties voor het bedoelde gebruik te rijden", aldus Carl Kämper. "Het beste profiel en de optimale rubbersamenstelling hebben weinig zin als het karkas er niet perfect bij past."

VLAG DEKT DE LADING

Je ziet meteen aan de naam welke versie van het nieuwe vijftal karkassen het best past bij jouw manier van rijden. Carl Kämper: "We brengen regelmatig innovaties uit, en krijgen daar veel vertrouwen en feedback van de MTB-community voor terug. Een van de dingen die duidelijk werden tijdens gesprekken met mountainbikers en de vakhandel, was dat men liever een zelfverklarend, toepassingsgeoriënteerd systeem heeft dan te moeten kiezen uit EPI-waarden of weefseltypen van de karkassen. Nu kunnen ook beginners snel en eenvoudig het karkas vinden dat ze nodig hebben, of ze nu op zoek zijn naar downhill-, trail- of racebanden."

Met de invoering van de nieuwe karkassen zijn nu alle MTB-banden in de Evolution Line Tubeless Easy.

Super Downhill - stabiel zonder compromissen:
Voor de moedigste en agressiefste rijders, voor wie geen sprong te bruut, geen afdaling te steil, geen hindernis te ruig is. Super Downhill staat als geen andere constructie voor compromisloze stabiliteit en prestaties, gemaakt voor het wereldkampioenschap Downhill. Zes karkaslagen beschermen het loopvlak ook bij zeer lage luchtdruk. De zijwanden zijn door een combinatie van vier karkaslagen en een laag SnakeSkin-weefsel zeer goed beschermd tegen insnijdingen en lekrijden. Een nieuw ontworpen Apex beschermt tegen stootlek en vergroot de stijfheid van de wangen.

Super Gravity - onverwoestbaar met maximale souplesse:

Null

Daar waar alleen de besten zich wagen, waar het uiterste wordt gevraagd van rijder en materiaal, waar bikes een maximale veerweg hebben - dat is het terrein van de Super Gravity-banden. Een extreem stabiele constructie met vier karkaslagen plus SnakeSkin-weefsel van hiel tot hiel, beschermt het loopvlak en de zwaarbelaste zijwanden. Net als bij de Downhill-versie zorgt een gemodificeerde Apex voor meer stijfheid van de wangen en biedt bescherming tegen stootlekken. Toch blijft de band door de gecombineerde turn-up-constructie flexibel om een soepel rijgevoel te bieden.

Super Trail - het multitalent:
Bijna zo veelzijdig als een multitool: het inzetbereik van Super Trail varieert van intensieve All Mountain- en Trailritten tot aan Enduro. De robuuste constructie - twee karkaslagen in de zijwand, drie onder het loopvlak - combineert een relatief laag gewicht met een lage rolweerstand met hoge tractie in bochten en een grote lekbestendigheid. SnakeSkin-weefsel van hiel tot hiel en een Apex bieden extra bescherming.

Super Ground - opgaan in de flow:
Deze banden voelen zich thuis in elk terrein, of je nu een vloeiende trail volgt of een lange tocht maakt. De Super Ground garandeert de rijder een ultiem samenspel van lekbestendigheid, licht gewicht en optimale roleigenschappen. De drie karkaslagen onder het gehele loopvlak en SnakeSkin-weefsel dat van hiel tot hiel loopt zorgen voor een nauwkeurig afgestemde balans van betrouwbaarheid en gewicht.

Super Race - snelheid met souplesse: 
In geen enkele andere discipline ligt de focus zo extreem op rolweerstand en gewicht als in Cross Country en Marathonwedstrijden. Met de nieuwe Super Race-constructie zetten wij de norm op het gebied van soepelheid - geen ander karkas rolt zo zijdezacht over de ondergrond en biedt tractie als Super Race. De Turn-up-constructie kenmerkt zich als lichte materiaalmix door de twee karkaslagen en RaceGuard-anti-leklaag onder het loopvlak en met drie karkaslagen in de zijwand die bescherming bieden tegen insnijdingen en stootlekken.

BEKENDE NAMEN VERNIEUWD

Null

In het kader van de huidige innovatieslag kregen twee legendarische banden van Schwalbe een compleet nieuw profiel: Nobby Nic en Big Betty. De derde generatie van de Nobby Nic, de lichte 'allgrounder', biedt nog meer prestaties voor zijn unieke toepassingsspectrum: tour, all-mountain, trail, down country en cross country. Schwalbe heeft de band voorzien van een agressief profiel met geprononceerde en aanmerkelijk stabielere schoudernoppen. Hiermee is tot in het uiterste een precieze besturing mogelijk. Alles bij elkaar zorgt het nieuwe profiel voor meer dynamiek bij het accelereren en remmen en voor meer zijwaartse grip. Daarnaast is de zelfreiniging aanmerkelijk verbeterd voor nog betere prestaties, ook in natte omstandigheden. De schare fans van deze band hebben de keuze tussen de Super Trail-constructie met Addix Soft en de Super Ground-constructie met Addix Speedgrip.

Ook Big Betty kreeg een make-over van Schwalbe. Eind jaren 90 en begin deze eeuw had deze band een cultstatus gekregen. Nu komt ze terug - met extra dikke schoudernoppen, lange, goed ondersteunde remkanten en een uitstekende zelfreiniging. Verkrijgbaar als Super Downhill- en Super Gravity-constructie met Addix Ultra Soft- of Soft-compound. Downhill World Cup-rijder Nina Hofmann testte de prototypes maandenlang en was enthousiast: "De extra dikke schouderblokken geven enorm veel grip in bochten. Door de plaatsing van de middennoppen rolt de band enerzijds superlicht en biedt zij anderzijds samen met de extra ondersteunde remkanten een maximaal remvermogen. Mijn ideale downhill-combinatie is de Big Betty op het achterwiel en de Magic Mary voorop geworden!"

Schwalbes nieuwe generatie van de Nobby Nic en Big Betty en de MTB-banden van de Evolution Line met de nieuwe Super-karkasconstructie zijn vanaf najaar 2020 verkrijgbaar bij de MTB-specialist. Prijzen variëren afhankelijk van de uitvoering en afmetingen van 59,90 tot 67,90 euro. 

Binnenkort lees je in cycling.be magazine onze test van de Racing Ralph en Racing Ray Super Race-banden!

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Een Tourgids in augustus? In 2020 kan alles! Je vindt hem apart in de rekken ofwel bij het septembernummer, nu in de winkel en onze webshop! Jurgen Van den Broeck analyseert de ritten en favorieten, Tom Dumoulin rekent af met rotjaar 2019, Dylan Teuns vertelt alles over zijn zege op La Planche des Belles Filles, we blikken vooruit op de strijd tussen Ineos en Jumbo-Visma, gaan fietsen met Steff Cras, verkennen de koninginnenrit, verklappen de geheimen achter hoogtestages en nog veel meer! In het gewone septembernummer vind je Victor Campenaerts, Annemiek van Vleuten, een vooruitblik op het BK en de BinckBank Tour met Sep Vanmarcke en Jasper Stuyven, Bernard Hinault, belofte Ward Vanhoof die zich kon meten met de grote jongens in de eerste koers op Belgische bodem, fietstests van de Specialized Tarmac SL7 en BMC Teammachine, Heuvelland met de MTB, tips voor een perfecte traptechniek, en nog veel meer!