Het Zwitserse BMC had met de Teamelite een uitstekende, comfortabele hardtail in de rangen, maar met de nieuwe Twostroke maken ze komaf met het systeem met schokdemping in de achtervork. Toch zet deze nieuweling in op efficiëntie, comfort én robuustheid.

Wie een hardtail wil, zoekt efficiëntie en laag gewicht, maar deze BMC Twostroke is ook sterk. Het frame, inclusief laklaag, weegt 1037 gram in maat medium. Inderdaad, net boven de kilo, want stijfheid is uitermate belangrijk voor een hardtail, vonden ze bij BMC, zeker in de achterdriehoek om een snelle acceleratie te garanderen. Daarom is de liggende achtervork wijd. De torsiestijfheid in de voorste driehoek is hoog om stuurprecisie perfect te hebben. Daar zien we een rechte, oversized onderbuis. 

Robuustheid was minstens zo belangrijk, daarom zijn er wat extra functies ingebouwd: een rotatiestop in het balhoofd (zodat het stuur niet tegen de bovenbuis komt), een kettinggeleider, -plaat en -bescherming. Daarbovenop positioneerden de ingenieurs een extra sterk laminaat op de plekken die het meeste kans hebben op een impact.

Vertrouwen, comfort en snelle looks zijn drie belangrijke kenmerken. Voor dat eerste hebben de ingenieurs inspiratie opgedaan bij de nieuwe generatie mountain- en gravelbikes. Daardoor zien we een balhoofdhoek van 67 graden een lange reach van 445 mm met een stuurpen van 60 mm (maat M) in combinatie met een korte achtervork van 425 mm. Dat moet zorgen voor een vertrouwd aanvoelend en toch reactief frame.

Null

Het is een hardtail, maar hij is wel dropper-compatibel, dankzij een adapter in de zadelbuis die de vorm verandert naar een ronde 27,2 mm diameter.

Als je ver fietst, is een normale hardtail misschien niet altijd de meest comfortabele keuze. Vermoeidheid voorkomen is iets dat bij elke BMC aan bod komt. Daarom zien we heel smalle staande achtervorkbuizen, een D-vormige carbon zadelpen die goed kan doorbuigen en ruimte voor banden van 58 mm breed, zodat je de modernste brede velgen en banden kan monteren. Wat we niet meer zien, is het MTT-systeem met een soort schuim dat de klappen achteraan opvangt. Volgens BMC hebben bredere banden zowat hetzelfde effect hebben en vermijd je zo wat gewicht.

De fiets ziét er ook snel uit, melden ze nadrukkelijk bij BMC. Dat komt door de bijna ononderbroken lijn van liggende achtervork naar bovenbuis en de buisvormen die zijn geïnspireerd door een F-35-gevechtsvliegtuig (ja, die industrieel ingenieurs laten zich soms goed gaan). De staande achtervork omarmt de zadel- en bovenbuis, en dat springt echt in het oog.

Null

Er is een Twostroke 01 One t.e.m. Four, met gewichten vanaf 9,5 kg en toegankelijke prijzen vanaf ongeveer 2000 euro met Deore 1x12 tot 4000 euro voor X01 Eagle. Maar er is ook de Twostroke AL One (13,06 kg - zie foto hierboven) en Two (13,16 kg) van 1599 en 1199 euro, een aluminium model met identieke geometrie, maar wel met een framegewicht van 1850 g. De frames laten zich combineren met de eigen stuurpennen van 50 tot 90 mm om de perfecte maat te vinden, maar ook een standaard stuurpen is compatibel in combinatie met adapter.

De frames krijgen interne versnellingskabels met (handige) geleiding, maar de eveneens interne kabels voor de dropper moeten het stellen zonder geleiding, zodat elk model van telescopische zadelpen kan worden gebruikt.

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Een Tourgids in augustus? In 2020 kan alles! Je vindt hem apart in de rekken ofwel bij het septembernummer, nu in de winkel en onze webshop! Jurgen Van den Broeck analyseert de ritten en favorieten, Tom Dumoulin rekent af met rotjaar 2019, Dylan Teuns vertelt alles over zijn zege op La Planche des Belles Filles, we blikken vooruit op de strijd tussen Ineos en Jumbo-Visma, gaan fietsen met Steff Cras, verkennen de koninginnenrit, verklappen de geheimen achter hoogtestages en nog veel meer! In het gewone septembernummer vind je Victor Campenaerts, Annemiek van Vleuten, een vooruitblik op het BK en de BinckBank Tour met Sep Vanmarcke en Jasper Stuyven, Bernard Hinault, belofte Ward Vanhoof die zich kon meten met de grote jongens in de eerste koers op Belgische bodem, fietstests van de Specialized Tarmac SL7 en BMC Teammachine, Heuvelland met de MTB, tips voor een perfecte traptechniek, en nog veel meer!