Met de feestdagen in het vooruitzicht zullen er weer heel wat ouders op zoek gaan naar een nieuwe fiets voor zoon of dochter. Wij lieten onze kleine testredacteur de Frog Hybrid 52 uitproberen - een lichte fiets voor wie er al zijn eerste pedaalavonturen heeft opzitten.

Het Britse Frog Bikes maakte van de kinderfiets zijn kerntaak en vergaarde in enkele jaren al een stevige reputatie. De fietsen zijn licht en helemaal aangepast aan de kleinere berijders. Frog zet nu een nieuwe stap in de ontwikkeling en brengt onder een officiële licentie van ASO echte, gele Tour de France-versies uit van de bestaande modellen. Wij - of beter: onze kleine testredacteur en zijn vriendjes - mochten de kleinste van die modellen uittesten, namelijk de Hybrid 52.

Zoals de naam het al verklapt, is die gemaakt voor kinderen met een binnenbeenlengte van 52 centimeter. Voor jeugdige fietsertjes spelen er echtere meerdere factoren een rol, zoals fietservaring, de nood om de voeten al dan niet plat op de grond te kunnen plaatsen, etcetera. Daarom raadt Frog aan om de app te gebruiken om de juiste maat te bepalen. Onze voornaamste 'testers' zijn vier en vijf jaar oud, waarbij de jongste relatief groot is voor zijn leeftijd. Beiden hadden al ervaring met fietsen, want ze hadden allebei al een Specialized Hotrock 16 met torpedorem. Deze Frog Hybrid 52 was de introductie in het fietsen met gewone voor- en achterrem, en het schakelen.

LICHTGEWICHT

Hef je de Frog op, dan valt op dat hij redelijk licht is - in elk geval veel lichter dan de meeste andere kinderfietsen. Wil je de fiets toch wat verder aankleden, dan kan dat met de bijgeleverde spatborden, bel en reflectoren. In zijn 'kale' vorm weegt hij 8,5 kilo, waardoor een vijfjarige de fiets van de grond kan tillen en er vlot mee kan manoeuvreren. De fiets op maat afstellen is simpel, want de zadelpenklem werkt met een snelspanner, zodat je vlot de hoogte kan bijregelen. Om het stuur hoger of lager te zetten, kan je eenvoudigweg de balhoofdspacers verplaatsen.

Null

De Shimano Altus-derailleur zien we heel vaak op kinderfietsen en die werkt meer dan soepel genoeg voor dit type fietsen. De bediening ervan gebeurt met de eigen schakelhendels van Frog. Die werken volgens ons beter dan een gripshift-type, want het kind moet zijn hand en pols niet verdraaien om te schakelen. Er is maar een korte klik nodig om effectief te schakelen, maar voor een vier- à vijfjarige die er voor het eerst mee werkt, blijft het een procedure die enkele ritjes de tijd vergt om aan te leren. Daarna weet de kleine fietser meteen wat je bedoelt als je roept 'kleiner schakelen!' aan de voet van een helling. Het versnellingsbereik met de 11-32-cassette is perfect om overal uit de voeten te kunnen.

De overstap naar een fiets met versnellingen betekent quasi automatisch dat het kind hogere snelheden en langere afstanden aankan dan met de 'singlespeed' die hij of zij daarvoor had. Met deze Frog was dat zeker het geval, want de lichte fiets met allround banden - ook bos en grind zijn er goed mee te doen - komt vlot op gang. Onze vijfjarige kon op rechte, vlakke wegen maximaal zo'n 20 km/u halen, met uitschieters tot 23 km/u. Het valt op dat de eigen traparmen (kort en met een smalle Q-factor, waardoor de korte beentjes niet te ver uit elkaar worden geduwd) ervoor zorgen dat de trapbeweging mooi soepel verloopt. Naast het gewicht lijkt dat ons een van de voornaamste bijdragen tot de hogere snelheden.

Er waren ook onderdelen en kenmerken waarbij onze jonge tester opmerkte dat hij liever de 'andere testfiets' (de BMC Blast 20 die we hebben getest voor het julinummer) had. Zo vond hij de hydraulische schijfremmen beter dan de (overigens uitstekende) velgremmen van de Frog, gleed hij tweemaal uit over de volledig plastic pedalen van de gele fiets, terwijl de metalen pinnetjes op de BMC-pedalen beter houvast boden, en gaf hij de voorkeur aan het bredere stuur van de BMC, wat uiteraard beter past bij een mountainbikemodel. Het smalle stuur gaf ons inderdaad de indruk dat hij iets nerveuzer over de weg slingerde dan met zijn kleine MTB.

CONCLUSIE

Null

Desondanks is duidelijk dat deze Frog Hybrid 52 goed uitgedacht is. De onderdelen blijken goed gekozen of zelf ontworpen, en daar profiteert de jeugd van. De fiets lijkt ook tegen een stootje te kunnen en komt er toch eens een krasje op, dan heeft Frog er handige stickers in exact hetzelfde framekleur meegeleverd, zodat je de oneffenheid kan verdoezelen. Slim! Er zijn nog vijf andere modellen beschikbaar in de Tour de France-lijn van Frog en drie daarvan zijn echte koersfietsen (de Road 58, 67 en 70), maar daarvoor moeten onze testers nog even groeien...

SPECIFICATIES

Frame/vork: 6061 T6 hittebehandeld aluminium
Crank: Frog Bikes Patented 102 mm/32t
Achterderailleur: Shimano Altus M310
Shifter: FrogFitTechnology youth-specific 8-speed
Remmen: Tektro 837 AL/Tektro JL510 easy reach
Wielen: Quando-naven/double-wall velgen 20"x1,5"
Banden: Kenda K1047 20"x1,5"
Stuur: Aluminium flat bar 460 mm
Stuurpen: Aluminium 38 mm
Zadel: Frog Bikes child-specific saddle (small)
Zadelpen: alu
Maat: 5-6 jaar
Gewicht: 8,5 kg (inclusief pedalen)
Prijs: 340 euro
Info: www.frogbikes.be

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het novembernummer van cycling.be magazine ligt nu in de winkel, met Laurens Sweeck, Eli Iserbyt en Toon Aerts, Annemarie Worst, de karatetrap van Bart Wellens, het wielerseizoen op de weg in beeld, Dries De Bondt … De actieve wielerfanaat kan genieten van het ruime Dossier Mountainbike, met enkele gerichte tips voor een betere basistechniek, 3 hardtails van de nieuwe generatie (BMC Twostroke, Canyon Exceed en Specialized Chisel), Shimano's nieuwe e-MTB-aandrijving, de lichte Rotwild R.X375 met Shimano EP8-motor, en downhillen in Andorra. Verder: de beste winteroutfits, hoe je overtraining kan vermijden en verhelpen, waar de profs overwinteren, Bekende Velofiel Cath Luyten, en veel meer!