Ook de typische cyclocrossmerken gaan mee met hun tijd en komen met gravelbikes op de markt. Het Duitse Stevens Bikes heeft onder andere met de Vapor een aangenaam geprijsd model in het aanbod.

Recreanten die een offroadfiets met krom stuur zoeken, kochten vroeger een crossfiets en kopen tegenwoordig een gravelbike. Zo'n fiets is wat comfortabeler, biedt extra mogelijkheden als je een lange trip wil doen en is gewoonweg hipper. Veel van de typische cyclocrossmerken hebben dan ook de omschakeling gemaakt naar gravel. Je vindt moeilijk een mooier voorbeeld dan Stevens Bikes. Het merk uit Hamburg heeft nog altijd de Super Prestige en Vapor in het gamma voor wie een rappe en lichte crosser zoekt, maar biedt de vroegere crossmodellen uit de lagere prijscategorieën nu in aangepaste versie aan in een nieuw gravelgamma. Wij konden de vriendelijk geprijsde Gavere onder de loep nemen.

De Gavere is een bekende naam uit het Stevens-crossgamma (en uiteraard een bekende naam in de veldritkalender, red.), maar deze vernieuwde versie heeft een langere wielbasis die moet zorgen voor een stabiele wegligging, en extra ruimte voor bredere banden, want je kan nu rubber tot 45 millimeter breed monteren. Dat lijkt ons inderdaad zeker mogelijk, want met de Schwalbes van 40 millimeter is er nog heel wat ruimte over dankzij de ruimte die tussen de voorvork en de liggende achtervork (met smalle buizen) is vrijgemaakt. Ook om tassen en spatborden te monteren zijn er meer dan voldoende bevestigingspunten. Dat maakt van de Gavere - en ook van de Prestige, Tabor en Supreme uit dezelfde framefamilie - een echte gravelbike.

De basis van de Gavere blijft een aluminium frame met triple-butted buizen, wat betekent dat één buis drie verschillende wanddiktes heeft, waardoor het stijver kan zijn op cruciale plaatsen en lichter waar het kan. Stevens vaart tegen de stroom in door te kiezen voor een complete aluminium vork. De houdbaarheidsdatum van zo'n Duitse kwaliteitsfiets ligt dan ook ver in de toekomst, terwijl de prijs niet al te zwaar op de maag blijft liggen. Het gewicht voel je dan weer wel. Vooral de voorkant is door de zware vork niet bepaald lichtvoetig als je over een hindernis wil springen. Scherp insturen of uit een bocht wegsprinten is door de hoge stijfheid allerminst een probleem.

EEN TANDJE MINDER

Ook voor de aankleding koos Stevens Bikes volop voor betrouwbaarheid. We zijn al een jaar op pad met een Shimano GRX 800-gravelgroep, maar de Ridley Kanzo Fast (zie oktobernummer cycling.be magazine) was onze eerste kennismaking met de GRX Di2 en deze Stevens liet ons de GRX 400 met 2x10 versnellingen ontdekken. Wat zijn de verschillen? De GRX 400 is vergelijkbaar met Shimano Tiagra en heeft daardoor ook maar 10 versnellingen achteraan, maar we moeten toegeven dat we de elfde versnelling offroad minder snel missen dan op de weg. De remhendels hebben niet de antislipcoating van de duurdere GRX-varianten, en ook de remgreeprubbers hebben een veel subtielere textuur dan bij de GRX 800. Wordt het echt wild, dan ga je wellicht merken dat je net wat minder stevige grip op de remgrepen hebt, maar wie het braver houdt, zal daar geen last van hebben. Het remmen zelf is overigens wel heel strak, net als het schakelen. Een 'goedkoop' gevoel hou je daar in geen geval aan over. De achterderailleur heeft de handige knop om de spanning te vergroten, waardoor de ketting minder klappert op hobbelig terrein en beter op zijn plaats blijft.

Fulcrum heeft met de Rapid Red-wielen een gravellijn toegevoegd en deze 900 is daarin de instapversie. Dat laatste ga je vooral voelen aan het gewicht. De velgen zijn breder, zodat de brede gravelbanden voldoende houvast hebben en dat is een voordeel dat je echt merkt in het bochtenwerk. De Schwalbe G-One Bite-banden zijn aangenaam breed en bieden voldoende grip, maar het is jammer dat ze niet tubeless-ready zijn, want het eerste wat we zouden doen wanneer we een nieuwe gravelfiets kopen, is de banden tubeless maken. Je kan met lagere druk rijden, wat voor meer grip en comfort zorgt, terwijl je veel minder kans maakt op lekke banden.

Stevens paste de cockpit aan de gravelomstandigheden aan. Zo is de stuurpen kort en heeft het nieuwe Oxygen Scorpo Aero Gravel-stuur een 'flare', zodat je meer stuurcontrole hebt als je je handen in de beugels plaatst. De zadelpen heeft een rechte kop, zodat je in combinatie met de korte stuurpen een compacte zitpositie kan bereiken. Het zadel is minder ons ding, maar zoals bekend is dat een puur persoonlijke kwestie.

CONCLUSIE

Het moge duidelijk zijn: wil je de lichtste gravelbike, dan moet je niet naar deze Gavere kijken, maar wil je blind kunnen vertrouwen op de stevigheid en lange levensduur van je fiets, dan is zo'n Stevens zeker en vast de moeite waard.

SPECIFICATIES

Frame: Aluminium 6061 TB
Vork: Stevens S-Lite Aluminium
Groep: Shimano GRX 400 2x10
Crank: Shimano GRX 600 46/30t
Wielen: Fulcrum Rapid Red 900 db
Banden: Schwalbe G-One Bite RaceGuard 40 mm
Stuur: Oxygen Scorpo Aero Gravel
Stuurpen: Oxygen Scorpo Road
Zadel: Oxygen Cyrius
Zadelpen: Oxygen Scorpo
Maten: 48, 51, 54, 56, 58, 61 cm
Gewicht: 10,8 kg (excl. pedalen)
Prijs: 1.399 euro

Dit artikel verscheen in het oktobernummer van cycling.be magazine. Abonneer je HIER en mis geen enkel nummer meer + krijg er een gratis fietscadeau bovenop!

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

De Fietsgids 2021 van cycling.be magazine ligt vanaf nu in de winkel en daarin ontdek je niet minder dan 55 racefietsen, gravelbikes en MTB's, waarvan we er ook nog een aantal hebben getest, zoals de illustere Specialized Aethos, de Tour-winnende Colnago V3Rs, de snelle Canyon Aeroad CFR, comfortabele Look 765 Optimum+, Trek Émonda SL 7, Prorace Randa DSQ ... Daarnaast presenteren we 7 formidabele fietsen om van te dromen, de opvallendste fietstrends voor 2021, de beste race-, gravel- en MTB-accessoires, de diepste geheimen van de Shimano GRX-gravelgroepen, een vergelijking tussen een trainings- en raceband, en tussen een aero- en een gravelwiel.