Thomas De Gendt houdt wel van een uitdaging, en dus besloot hij dit jaar de Giro, de Tour én de Vuelta te rijden. Hoe stoomde de aanvalskoning van Lotto Soudal zich klaar voor deze bijzondere uitdaging? En hoe zwaar is zo'n opeenvolging van grote rondes precies? We vroegen het aan De Gendt zelf en zijn coach Paul Van Den Bosch.

Donderdag 11 april, exact een maand voor de start van de Giro. België verheugt zich op Parijs-Roubaix en de werelduurrecordpoging van Victor Campenaerts, maar 1.800 kilometer zuidelijker wordt er al verder vooruitgekeken. Thomas De Gendt (32) legt in Calpe de laatste hand aan zijn voorbereiding op 'project grote ronde'. Of om het met zijn eigen woorden te zeggen: "Drie weekjes trainen in goed weer, vervolgens finetunen in de Ronde van Romandië (30 april-5 mei, red.) en nadien knallen in de Ronde van Italië."

De aanvalskoning van Lotto Soudal verwoordt het ietwat laconiek, maar binnenin brandt het vuur. De Gendt reed in maart een uitstekende Parijs-Nice en een al even indrukwekkende Ronde van Catalonië. Zeker zijn solo in de sterk bezette Volta a Catalunya - intussen al zijn twaalfde WorldTour-overwinning - sprak boekdelen. Terwijl de rest van het peloton aan een strak tempo over de Spaanse heuvels denderde, voerde Ongelooflijke Thomas een van zijn gekende nummertjes op. In de wetenschap dat de vroege vlucht een prima kans maakte op de zege, schoof de Oost-Vlaming mee in de ontsnapping. Op een goede 60 kilometer van de streep besloot hij à bloc te gaan om wat extra voorsprong te vergaren. Zijn ontredderde medevluchters kraakten en werden later nog opgeslokt door de jagende meute. De stoomtrein van Semmerzake zagen ze in het peloton echter niet meer terug. Aan de finish bedroeg zijn voorsprong bijna drie minuten. Vintage De Gendt ...

"In fysiek opzicht was dat allicht een van mijn strafste prestaties ooit", aldus De Gendt. "Al was mijn ritzege in de Ronde van Romandië vorig jaar minstens even bijzonder (De Gendt won toen de tweede etappe door de vroege ontsnapping tot stand te brengen, zijn medevluchters in de finale een voor een uit het wiel te rijden en twee minuten over te houden op het jagende peloton, red.). Toen liet ik gedurende vier uur een gemiddeld vermogen van meer dan 340 watt optekenen, terwijl dat in Catalonië iets meer dan 330 watt was. Maar goed, de manier waarop sprak uiteraard wel tot de verbeelding. Een solo van een zestigtal kilometer is toch niet alledaags."

Lees het volledige artikel in het meinummer van cycling.be magazine, nu in de winkel! Of lees HIER online verder via Blendle.

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het novembernummer van cycling.be magazine ligt vanaf nu in de winkel en je krijgt er onze MTB-Special bovenop! Daarin vind je tests van mountainbikes en e-MTB's van Trek, Specialized, Canyon en Lapierre, tips om een MTB te kopen, de mooiste winteroutfits, een duurtest van de Shimano Deore XT 12-speed, techniektips van een endurorijder, fietstochten in Swaziland, Marokko en de Vlaamse Ardennen, de mooiste route in Noord-Antwerpen, hoe je jouw MTB-vering moet onderhouden en instellen, hoe je een beenlengteverschil moet opvangen , spatborden, en meer. In het gewone nummer lees je interviews met Toon Aerts, Tim Merlier, Annemarie Worst, Kim Van De Steene, Kenny De Ketele en Steve Bauer. Verder: het wielerjaar 2019 in beeld, wielrennen in Amerika, de hervorming van het baanwielrennen, een vooruitblik naar de Caps Urban Cross in Kortrijk ...