Nog een beetje extra energietoevoer voor de start van een zware training of een wedstrijd is geen overbodige luxe. Waarvoor kies je het best?

Energiesnacks dienen om de glycogeenvoorraad aan te vullen zonder de maag te belasten. Zo'n snack kan dus ook gegeten worden voor een ochtendtraining of een lange of echt zware training. Een energiesnack bevat een mix van complexe koolhydraten en suikers en een kleine hoeveelheid eiwitten.

De ideale samenstelling van zo'n snack: +/- 300 kcal; 80 tot 90 EN% (energieprocent) koolhydraten.

Bananendadelsmoothie

Een goed voorbeeld van zo'n snack is een bananendadelsmoothie. Die is heel snel klaar te maken, is tegelijk heel gezond en geeft je een energieboost, zodat je voldoende energie hebt voor je (ochtend)training, zonder dat hij zwaar op de maag ligt. In dit recept wordt sojayoghurt (natuur) gebruikt, zodat de kleine hoeveelheid vet die je opneemt ook een goede vetzuursamenstelling heeft (voornamelijk onverzadigde vetzuren). Ter afwisseling kan er echter ook gewone natuuryoghurt gebruikt worden.

Het volledige recept vind je via onderstaand filmpje.

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het oktobernummer van cycling.be magazine ligt nu in de winkel en je krijgt er de Crossgids met complete veldritkalender en vooruitblik van Paul Herygers bovenop! Blikvangers zijn Mathieu van der Poel, het trio Eli Iserbyt, Laurens Sweeck en Michael Vanthourenhout, de terugkerende Jolien Verschueren, Dylan Teuns, Laurens de Plus, Hennie Kuiper, Ilan Van Wilder, � Voorts gaan we achter de schermen bij Telenet Baloise Lions, zoeken we de crosskampioenen van de toekomst, zetten we een crossfiets van Trek en gravelbike van Canyon naast elkaar, vertellen we over onze tochten in Oostenrijk en Cataloni�, gaan we trends spotten op Eurobike, zoeken we waarom de ene persoon meer calorie�n verbrandt dan een andere, en veel meer!