Nog een beetje extra energietoevoer voor de start van een zware training of een wedstrijd is geen overbodige luxe. Waarvoor kies je het best?

Energiesnacks dienen om de glycogeenvoorraad aan te vullen zonder de maag te belasten. Zo'n snack kan dus ook gegeten worden voor een ochtendtraining of een lange of echt zware training. Een energiesnack bevat een mix van complexe koolhydraten en suikers en een kleine hoeveelheid eiwitten.

De ideale samenstelling van zo'n snack: +/- 300 kcal; 80 tot 90 EN% (energieprocent) koolhydraten.

Bananendadelsmoothie

Een goed voorbeeld van zo'n snack is een bananendadelsmoothie. Die is heel snel klaar te maken, is tegelijk heel gezond en geeft je een energieboost, zodat je voldoende energie hebt voor je (ochtend)training, zonder dat hij zwaar op de maag ligt. In dit recept wordt sojayoghurt (natuur) gebruikt, zodat de kleine hoeveelheid vet die je opneemt ook een goede vetzuursamenstelling heeft (voornamelijk onverzadigde vetzuren). Ter afwisseling kan er echter ook gewone natuuryoghurt gebruikt worden.

Het volledige recept vind je via onderstaand filmpje.

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het februarinummer van cycling.be magazine ligt nu in de winkel en bevat de Wielerspecial 2020, met alle ploegen, renners, fietsen en analyses voor het nieuwe wegseizoen. Verder lees je twee topinterviews met Tourwinnaar Egan Bernal ('Ik heb geen probleem met trainingstochten van zes à zeven uur. Ik koers gewoon enorm graag'), en een strijdlustige Tom Dumoulin ('Ik heb mijn koersplezier teruggevonden'), Fietsen Met Lucinda Brand, 8 uitdagingen voor Tiesj Benoot, de broers Roodhooft als de architecten achter het succesverhaal van MVDP ... De actieve fietsfanaat komt aan zijn trekken met de meest uitdagende Franse granfondo's, tests van de Specialized Turbo Creo en The Draft Hoba, de mooiste MTB-route rond Pellenberg, Do's & Don'ts over een krakend bracket en hoe je jouw basissnelheid kan opkrikken ...