Kuota ontwierp de nieuwe Kuota Kougar met het oog op aerodynamica en comfort, nu niet meteen twee kenmerken die makkelijk te verenigen zijn. De Kougar is er ook in schijfremversie, maar wij mochten aan de slag met de velgremuitvoering, uitgerust met de nagelnieuwe Campagnolo Super Record EPS 12-speed en Bora WTO 45-wielen. We baadden in Italiaanse luxe!

Kuota heeft misschien niet die historische uitstraling van een aantal andere Italiaanse fabrikanten, maar het merk uit Villasanta (bij Monza) focust sinds zijn oprichting wel op carbon en vergaarde op dat vlak de nodige knowhow. Zo maakt het zijn topframes ook al een tijd volgens het principe dat elke maat dezelfde eigenschappen moet bezitten. Bij andere merken krijgt dat dan een mooiere naam, maar Kuota moet in dat opzicht dus niet onderdoen.

Bij de vorige Kougar waren de remmen nog verborgen achter de voorvork en onder het bracket. Kuota kiest opnieuw voor direct-mount-remmen met het oog op extra stijfheid, maar monteerde ze nu wel op de traditionele manier, zodat ze toch net wat makkelijker te bereiken en onderhouden zijn. Campagnolo biedt dit type velgremmen tegenwoordig ook aan met twee bevestigingspunten. Qua remkracht zit je dan al meteen goed.

Zeker in combinatie met het AC3-remoppervlak van de nieuwe Bora WTO 45-wielen sta je zo snel stil als je maar wil. En als je remt, zullen de mensen rond jou het gehoord hebben, want het geluid valt op. Door dat geluid merk je ook dat de velgen tegen de remblokken aankomen wanneer je sprint. We dachten eerst aan een slap wiel of slecht geplaatste remblokken, maar de velgen bewegen nauwelijks als je ze met de hand heen en weer duwt. Stijf zijn ze dus wel en dat lijk je ook te voelen als je accelereert, maar het zou net die stijfheid kunnen zijn die ervoor zorgt dat ze tegen de rem aanlopen. Een klein beetje meer ruimte laten tussen velg en remblok bleek de oplossing. De velgen zijn trouwens eenvoudig tubeless te krijgen, want het velgbed is helemaal dicht.

 

AERODYNAMICA VERENIGD MET COMFORT

Het frame is al net zo mooi als de wielen. De twee tinten rood geven de fiets een eigentijdse, stijlvolle en snelle uitstraling die past bij de aerodynamische framevorm. Het aerokarakter zien we terug bij de brede stuurpen, die alle versnellingskabels verbergt. Het balhoofd en vooral het bracket nemen stevige proporties aan, dus dat belooft een even stevige portie stijfheid. Die krijg je ook. Daardoor treedt de Kougar toe tot het illustere rijtje aeroracers van de nieuwe generatie. Die zijn niet meer slap en houterig, maar reageren zoals een goede racefiets dat moet doen.

Lees het volledige artikel in het meinummer van cycling.be magazine, nu in de winkel! Of lees HIER online verder via Blendle.