Vast al eens gehoord: vul na je training of wedstrijd je energiereserves aan. Onze voedingsdeskundige legt uit waarom.

Jolien Lewyllie, voedingsdeskundige bij Energy Lab, weet dat het niet altijd even gemakkelijk is om meteen na je inspanning wat te eten of te drinken. "Toch doe je er goed aan om binnen het uur - ik streef zelfs naar een halfuur - na de inspanning te eten en te drinken. Liefst eiwitten en koolhydraten." Maar wat gebeurt er nu als je daar vierkant je voeten aan veegt?

 

HOOFDPIJN

"Wie op pad gaat zonder op voorhand te eten - denk aan nuchtere ochtendritjes of trainingen voor het avondmaal - en zijn of haar energiereserves nadien niet meteen aanvult, krijgt een probleem. Je lichaam gaat op zoek naar energie en vindt die in je glycogeenvoorraad. Die gebruik je om je bloedsuikerspiegel op peil te houden. Die voorraad vult zich vanzelf weer aan, maar dat kan wel even duren, waardoor er een tekort ontstaat. Ondertussen probeert je brein energie te sparen. Als er daar een suikertekort ontstaat, vertaalt zich dat in hoofdpijn."

 

DEHYDRATATIE 

"Na een training moet je je vochtbalans opnieuw op punt stellen. Anders krijg je een onevenwicht in de elekrolietbalans. Elektrolyten heb je nodig voor een goede hart- en spierfunctie - en dus ook voor een goede recuperatie. Vrees echter niet meteen voor hartproblemen. Dat gebeurt alleen bij chronische ondervoeding."

 

SPIERVERLIES

"Als je lichaam niets meer vindt in je glycogeenvoorraad, gaat het op zoek naar andere bronnen, zoals vet of je spieren. Mogelijke gevolgen daarvan zijn spierverlies of zwakkere spieren. Kortom: absoluut te vermijden! Voldoende eten en drinken na zware inspanningen is het devies!"

Zelf voedingsadvies nodig? Stuur een mailtje naar jolien.lewyllie@energylab.be of volg haar op @sport_food_fun.