De zomer brengt meestal goed weer met zich mee. En dat nodigt misschien uit om wat vaker te gaan fietsen, met soms overtraining tot gevolg. Maar hoe weet je nu wanneer je te veel getraind hebt? Daar is een simpel trucje voor.

Overtraining en overbelasting kan je opsporen via de rustpols (hartslag in rust). Wanneer het hart in rust 5 slagen hoger slaat dan normaal, dan is het aangeraden om het die dag wat rustiger aan te doen. Een verhoging van 10 slagen boven je normale rustpols wijst op oververmoeidheid of ziekte en betekent absolute rust gedurende 3 dagen of langer.

De rustpols meet je 's morgens net na het ontwaken, liggend op de rug. Bij een verhoogde ochtendpols voel je je vaak ook niet 100% fit en gezond. Indien je last hebt van een prikkelende keel, niezen of een loopneus, kan je aan een rustige intensiteit blijven sporten. Indien je je slap voelt en ook spierpijn hebt, dan is het af te raden om te gaan trainen.

Luister naar je lichaam

Pijn aan bv. de knie zijn typische voorbodes van blessures. Negeer deze signalen niet en ga eventueel langs bij een specialist vooraleer de pijntjes uitgroeien tot een echte sportblessure.

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het novembernummer van cycling.be magazine ligt vanaf nu in de winkel en je krijgt er onze MTB-Special bovenop! Daarin vind je tests van mountainbikes en e-MTB's van Trek, Specialized, Canyon en Lapierre, tips om een MTB te kopen, de mooiste winteroutfits, een duurtest van de Shimano Deore XT 12-speed, techniektips van een endurorijder, fietstochten in Swaziland, Marokko en de Vlaamse Ardennen, de mooiste route in Noord-Antwerpen, hoe je jouw MTB-vering moet onderhouden en instellen, hoe je een beenlengteverschil moet opvangen , spatborden, en meer. In het gewone nummer lees je interviews met Toon Aerts, Tim Merlier, Annemarie Worst, Kim Van De Steene, Kenny De Ketele en Steve Bauer. Verder: het wielerjaar 2019 in beeld, wielrennen in Amerika, de hervorming van het baanwielrennen, een vooruitblik naar de Caps Urban Cross in Kortrijk ...