Nieuwigheden bij de vleet deze dagen. Ook Fulcrum laat zich niet onbetuigd. Zo ontwikkelde het Micro Spline-wielen die compatibel zijn met Shimano's nieuwste 12-speed-mountainbikegroepen en aerodynamische carbon Wind-wielen voor racefietsen.

Toen Shimano zijn Micro Spline-standaard introduceerde, schoot het R&D-departement van Fulcrum meteen in actie. Deze proactieve houding wierp zijn vruchten af, want de (e-)MTB-wielen in het MY2020-gamma van Fulcrum hebben - als een van de eersten in hun soort - een body die geschikt is voor de (uitstekende) nieuwe Shimano 12-speed-mountainbikegroepen. Het is bovendien mogelijk om alle wielen uit het Red Zone- , Red Metal- en Red Fire-gamma en alle bestaande e-MTB's aan te passen met behulp van een speciale 'conversion kit'. De Fulcrum-wielen zijn voortaan dus perfect te combineren met Shimano's nieuwe XTR-, XT- en SLX-groepen.

 

AANTREKKELIJK TOTAALPAKKET

Dat Fulcrum niet heeft stilgezeten, blijkt ook uit de nieuwe carbon Wind-wielen voor schijfremfietsen. "We wilden niet alleen elk detail optimaal uitwerken en grenzen verleggen, maar alle individuele eigenschappen verenigen tot een aantrekkelijk 'totaalpakket' met superieure technische oplossingen, aerodynamische details en kwalitatieve materialen, zodat renners de mogelijkheid hebben om hun fiets een intelligente upgrade te geven", klinkt het. "Het perfect uitgebalanceerde Wind-wiel is beschikbaar in twee van de meest courante profielhoogtes: 40 en 55 mm."

Bij het ontwerp van de Wind-wielen maakte Fulcrums R&D-afdeling dankbaar gebruik van de aerodynamische expertise die ze de voorbije jaren heeft opgedaan. "De 27 mm brede velgen vormen een quasi naadloos geheel met de banden, zodat de luchtstroom niet onderbroken wordt en er geen nadelige turbulentie ontstaat - zelfs niet wanneer je met wind op kop rijdt! Binnenin zijn de velgen 19 mm breed, wat de wielen geschikt maakt voor 2-Way Fit-plaatsing en tubelessbanden."

Op de Wind-wielen kunnen zowel 25- en 28 millimeterbanden als 23 millimeterbanden gemonteerd worden. Dankzij de toegepaste Mo-Mag-technologie zijn de 24 spaken bevestigd zonder gaatjes te maken in het profiel, wat resulteert in een sterker, stijver en uniform geheel. De aluminium wielnaven zijn afgewerkt met behulp van CNC-technologie. "Ze ondervinden geen hinder van de torsiebelasting die ontstaat door het asymmetrische karakter van de drivetrain en de schijfremmen en vangen trekkrachten tijdens plotse bewegingen en hevig remmen op een evenwichtige manier op."

De Wind DB-wielen zijn beschikbaar voor configuraties met AFS-schijven, HH12-100 mm-steekassen aan de voorzijde en HH12-142 mm-steekassen aan de achterzijde. Voorts is er ook een versie voor velgremmen ontwikkeld, met een profielhoogte van 40 mm. "Dankzij een AC3-laserbehandeling liggen de velgremprestaties van deze wielen een stuk hoger - tot 30 % in uitdagende omstandigheden, inclusief zwaar regenweer", aldus Fulcrum. De prijs van de Wind-wielen varieert naargelang het type van 1.199 tot 1.258 euro.

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het oktobernummer van cycling.be magazine ligt nu in de winkel en je krijgt er de Crossgids met complete veldritkalender en vooruitblik van Paul Herygers bovenop! Blikvangers zijn Mathieu van der Poel, het trio Eli Iserbyt, Laurens Sweeck en Michael Vanthourenhout, de terugkerende Jolien Verschueren, Dylan Teuns, Laurens de Plus, Hennie Kuiper, Ilan Van Wilder, � Voorts gaan we achter de schermen bij Telenet Baloise Lions, zoeken we de crosskampioenen van de toekomst, zetten we een crossfiets van Trek en gravelbike van Canyon naast elkaar, vertellen we over onze tochten in Oostenrijk en Cataloni�, gaan we trends spotten op Eurobike, zoeken we waarom de ene persoon meer calorie�n verbrandt dan een andere, en veel meer!