We zijn veel gewoon van Thomas De Gendt, maar wat hij zaterdag in de achtste etappe van de Tour de France liet zien, tartte alle verbeelding. Als we de cijfers van zijn grootse nummer erbij nemen, wordt het allemaal nog indrukwekkender. Als toemaatje krijg je nog ons eerder interview met zijn coach.

De Finse Twitteraccount Ammattipyöräily, die het vaak over wattages en prestaties heeft, analyseerde de cijfers van De Gendts achtste Touretappe en vatte ze samen. Op het moment dat de vlucht werd gevormd, moest De Gendt bijna een uur lang 44,4 km/u rijden op een parcours dat al licht golvend was. De eerste klim haalde hij 373 watt, de tweede 387 watt, de (korte) derde 411 watt, de (lange) vierde 347 watt, de vijfde 390 watt, de zesde 409 watt, de zevende 373 watt, de achtste 380 watt, de negende 458 watt en de laatste 467 watt. Die laatste twee cijfers bewijzen dat hij ondanks de dan al impressionante wattagecijfers genoeg energie had overgehouden om op het eind nog het verschil te maken en niet alleen De Marchi ter plaatse te laten, maar ook het aanstormende peloton en Alaphilippe en Pinot achter zich te houden.

Dat hij nog overschot hield, blijkt nog het meest uit zijn inspanning op de slotklim. Op Strava behaalde hij daar nog een vijftiende plek, op slechts 13 seconden van een aanstormende Thibaut Pinot, die 1 minuut 40 seconden deed over de 720 meter lange heuvel van 8 procent. Op die manier kon hij Alaphilippe en Pinot, die uit het sterk uitgedunde peloton waren ontsnapt, toch nog afhouden, terwijl die actie in de ogen van de meeste kijkers de doodsteek had moeten zijn voor De Gendt. De ontsnappingskoning van Soudal-Lotto wist dat hij met zijn minieme voorsprong geen moment mocht verzwakken en zelfs in zijn laatste minuut van de wedstrijd trapte hij nog 455 watt. Dat is er maar weinigen gegeven. Als je daar dan nog bijtelt dat hij over de hele rit een Normalized Power (gemiddeld vermogen zonder de momenten waarop hij de benen stilhield) van zo'n 350 watt, dan hoeven we er geen tekening bij te maken dat dit een onwaarschijnlijk straf exploot was.

Om de kroon ook letterlijk op het werk te zetten, sprokkelde De Gendt tijdens zijn 200 kilometer lange ontsnapping ook vijf KOM's op Strava. Al vermoeden we dat deze unieke ritzege - hoeveel renners kunnen een monsterontsnapping die maximaal vijf minuten voorgift van het krijgt ook succesvol afronden? - en de prijs van de strijdlust nog hoger ingeschat worden door De Gendt zelf. En nu hij tweede in het bergklassement staat, nota bene achter ploegmaat Tim Wellens, hebben we zo'n vederlicht vermoeden dat we het laatste nog niet hebben gezien van Thomas De Gendt.



PAUL VAN DEN BOSCH: "THOMAS IS EEN DROOM VAN EEN ATLEET OM MEE TE WERKEN"

In het meinummer van cycling.be magazine praatten we met Thomas De Gendt en coach Paul Van Den Bosch over het 'project grote ronde', want de Oost-Vlaming rijdt dit jaar de drie grote rondes. Hier lees je ons gesprek met de topcoach:

De man die Thomas De Gendt klaarstoomde voor het drieluik Giro-Tour-Vuelta is Paul Van Den Bosch, topsportcoach en oprichter van Energy Lab. Sinds het begin van hun vruchtbare samenwerking (eind 2014) gingen de resultaten van de Oost-Vlaamse tempobeul crescendo. Niemand die beter geplaatst is dan 'coach VDB' om de impact van een grote ronde op een rennerslichaam en het unieke potentieel van zijn poulain in te schatten.

Hoe zwaar is zo'n opeenvolging van drie grote rondes? Is dat een waar huzarenstukje of mag dat in principe geen probleem vormen voor goed getrainde profrenner?
Paul Van Den Bosch: "Twee grote rondes op een jaar kunnen de meesten wel aan, maar het gebeurt niet zo vaak dat ze er in hetzelfde seizoen nog een derde grote ronde aan toevoegen. Vooral de combinatie Giro-Tour lijkt niet evident. Renners die het proberen, klagen alleszins vaak dat ze er in de Ronde van Frankrijk nog de naweeën van ondervinden. Dus laten we wel wezen: een grote ronde en bij uitbreiding een opeenvolging van meerdere grote rondes is niet van de poes. Want vergeet niet dat ook het mentale aspect meespeelt: per grote ronde ben je toch al gauw vier weken van huis, in een peloton rijden brengt stress met zich mee, de vele verplaatsingen beginnen na verloop van tijd hun tol te eisen... Anderzijds is de impact van zo'n drieweekse rittenkoers toch wat kleiner dan vroeger. Trainingsmethodes, voeding, recuperatiemiddelen, de begeleiding vanuit de ploeg (eigen matrassen, eigen kok, eigen airco-installaties ...): alles is er sterk op vooruitgegaan in vergelijking met pakweg twintig jaar geleden. Voorts bestaat een grote ronde niet alleen uit zware berg- en tijdritten, maar ook uit etappes die aanvoelen als een relatieve hersteldag. Als je in een vlakke rit in de buik van het peloton vertoeft, staat dat qua gemiddeld wattage gelijk aan een rustige duurtraining. Het is dus niet zo dat die renners drie weken aan een stuk op hun tandvlees zitten."

Je werkt intussen al meer dan vier jaar samen met Thomas De Gendt. Hoe is hij sindsdien als renner geëvolueerd?
"Hij is naar eigen zeggen veel constanter geworden. Vroeger trainde hij tot hij er volledig door zat, en dan volgde er een mindere periode. Door meer en beter te rusten, heeft hij die pieken en dalen kunnen uitvlakken en haalt hij heel het jaar door een meer dan behoorlijk niveau. Het vergt altijd wat overtuigingskracht om Thomas te doen rusten - hij is en blijft nu eenmaal een trainingsbeest - maar hij volgt mijn raad wel zeer rigoureus op. Mensen die nog steeds het idee hebben dat hij moeilijk coachbaar en eigenzinnig is, hebben een totaal verkeerd beeld van hem. Hij is zeer professioneel met zijn vak bezig en voert tot in de puntjes uit wat er op zijn trainingsschema staat. Hij zal ook altijd toestemming vragen als er om een of andere reden iets gewijzigd moet worden en geeft steevast zeer waardevolle feedback. Kortom: hij is een droom van een atleet om mee te werken. Er zijn maar weinig renners die zo'n palmares kunnen voorleggen als Thomas De Gendt."

Wat is in jouw ogen zijn grootste talent? Wat maakt hem zo uniek en zo geschikt om 'project grote ronde' tot een goed einde te brengen?
"Ik sta vaak versteld van de mentale sterkte die hij telkens weer aan de dag legt. Wanneer hij aan een van zijn ondernemingen begint, weet hij dat hij voor een gigantisch zware opdracht staat, maar dat lijkt hem niet te deren. Een andere grote kwaliteit is dat hij in fysiek opzicht niet kapot te krijgen is - noch in koers, noch op training. Thomas heeft niet alleen een zeer grote motor, maar vooral ook een uitzonderlijk recuperatievermogen. Hij kan rit na rit bijzonder diep gaan en herstelt zeer snel - zowel tijdens als na wedstrijden. Het is zijn handelsmerk geworden om weg te rijden op momenten dat hij al een paar pogingen achter de rug heeft en heel het peloton à bloc zit. Vandaar dat hij er zo vaak in slaagt om mee te schuiven in de vroege ontsnapping. Denk bijvoorbeeld aan de Tour van 2017 (toen De Gendt 1.047 kilometer in de aanval reed, red.). Of aan zijn ritzege in de Ronde van Romandië vorig jaar, toen hij tien minuten lang 470 watt trapte om het peloton in het begin van de etappe op achterstand te zetten. In de finale van de rit die hij onlangs won in de Ronde van Catalonië duwde hij overigens meer dan een halfuur 400 watt. Dat is toch vrij indrukwekkend."

De Gendt is een cijferfreak en hecht dan ook veel belang aan die wattages, zo blijkt. Kan jij dat bevestigen?
"Jazeker, hij gebruikt het vermogen dat hij trapt als een ijkpunt tijdens wedstrijden (getuige daarvan het devies van De Gendt om de vroege ontsnapping tot stand te brengen: 5 minuten 500 watt trappen, red.). In combinatie met zijn koersinzicht en parcourskennis maakt dit dat hij perfect weet hoeveel voorsprong hij op bepaalde momenten moet hebben om het uit te zingen tot op de streep en hoeveel watt hij daarvoor moet trappen. Zijn zege op de Mont Ventoux in de Tour van 2016 is daar een mooi voorbeeld van. Op een bepaald moment liet hij Pauwels en Navarro rijden, niet omdat hij een slecht moment had, maar omdat hij wist dat hij tot aan de finish een vermogen van 400 watt kon aanhouden en dat hij zich zou vergalopperen als hij 450 watt zou beginnen trappen om die andere twee te volgen. Uiteindelijk wint hij en blijkt hij een gemiddeld vermogen van 399 watt ontwikkeld te hebben. Hij kan zichzelf dus ook uitstekend inschatten en weet zijn krachten perfect te doseren in functie van wat er nog komen gaat. Schrijf dus maar op: Thomas De Gendt is een zeer intelligente renner!"

OP ZOEK NAAR TIENDE SOLOZEGE IN WORLDTOUR

Wie er nog aan mocht twijfelen, herinneren we er graag even aan: Thomas De Gendt is uniek in zijn soort. Een blik op zijn erelijst leert dat hij intussen veertien zeges op zak heeft, waarvan twaalf in Worldtour-wedstrijden. Samen met Philippe Gilbert is hij de enige actieve Belg die een rit kon winnen in de drie grote rondes. In 2012 triomfeerde hij boven op de besneeuwde Stelvio en snelde hij naar een derde plek in het eindklassement van de Giro, in 2016 won hij de (ingekorte) etappe met finish op de Mont Ventoux en in 2017 pikte hij ook zijn graantje mee in de Vuelta, waar hij vorig jaar dan weer het bergklassement op zijn naam schreef. Hoewel De Gendt wel degelijk een snedige spurt in de benen heeft, zijn iconische eenmansondernemingen zijn handelsmerk. De knappe triomf in de eerste rit van de Ronde van Catalonië was al zijn negende solozege in de Worldtour. (Daar voegde hij nu dus een onwaarschijnlijk straffe tiende zege aan toe, red.)

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het oktobernummer van cycling.be magazine ligt nu in de winkel en je krijgt er de Crossgids met complete veldritkalender en vooruitblik van Paul Herygers bovenop! Blikvangers zijn Mathieu van der Poel, het trio Eli Iserbyt, Laurens Sweeck en Michael Vanthourenhout, de terugkerende Jolien Verschueren, Dylan Teuns, Laurens de Plus, Hennie Kuiper, Ilan Van Wilder,... Voorts gaan we achter de schermen bij Telenet Baloise Lions, zoeken we de crosskampioenen van de toekomst, zetten we een crossfiets van Trek en gravelbike van Canyon naast elkaar, vertellen we over onze tochten in Oostenrijk en Catalonië, gaan we trends spotten op Eurobike, zoeken we waarom de ene persoon meer calorie�n verbrandt dan een andere, en veel meer!