Het WK BMX in Heusden-Zolder (23-27 juli) beloofde spektakel en loste alle verwachtingen in. Zin gekregen om het zelf eens te proberen? Lees dan zeker deze techniektips van meervoudig Belgische kampioene en olympische finaliste Elke Vanhoof.

° De start: "De start is misschien wel het belangrijkste onderdeel van een BMX-wedstrijd, want concurrenten passeren is geen sinecure. Het is dus zaak van zo snel mogelijk bij de eerste bocht te zijn. Wanneer het licht op groen springt en het starthek neervalt, gooien we onze heupen, schouders en hoofd volledig naar voren, zodat we volle gas van de starthelling stuiven. Vergis je niet: dat vergt best wel wat training. En lef natuurlijk, want niet iedereen stort zich met evenveel plezier de dieperik in."

° De sprongen: "De sprongen die we maken zijn een logisch gevolg van de snelheid die we ontwikkelen. Door recht te staan en met je hele lichaam mee te veren, kan je aan lengte winnen, wat uiteraard zeer handig is als je twee of zelfs drie heuveltjes tegelijk wil overbruggen. Vervolgens trek je een beetje bij met je stuur of je benen om een stabiele landing te kunnen maken. De fiets moet aanvoelen als een deel van je lichaam. Zodra dat het geval is, verloopt dat springen eigenlijk zeer intuïtief."

° Bochten: "De bochten neem je in principe zo snel mogelijk. Net zoals in een afdaling geldt: altijd kijken waar je naartoe rijdt. Het zijn kombochten, dus je moet er ook wel op letten dat je pedalen de grond niet raken. Trappen in de bochten hoef je eigenlijk niet te doen: als je ze goed aansnijdt, behoud je je snelheid."

° Het 'pompen': "Zodra je de eerste hindernissen hebt overwonnen en de snelheid ietwat is afgenomen, is het uiteraard niet meer mogelijk om echte jumps te maken. Desondanks is en blijft het natuurlijk cruciaal om de achtereenvolgende heuveltjes zo snel mogelijk te ronden. Dat doen we door te 'pompen'. We pushen onze armen en benen naar beneden wanneer we net over de top zijn en trachten onze snelheid zo te maximaliseren. Voorts is het een kwestie van 'meebewegen' met de heuveltjes om de weerstand te minimaliseren (voor veldritliefhebbers: denk aan het befaamde wasbord tijdens de Azencross in Loenhout, red.). Timing, kracht, coördinatie: je hebt het er allemaal voor nodig."

° Snelheid maken: "BMX is van begin tot eind alles geven. Je dendert de starthelling af en moet aan een enorm hoge trapfrequentie nog extra snelheid kunnen maken ? op een vast verzet, nota bene. 'Vierkant trappen' is met andere woorden uit den boze. Vandaar dat we specifiek trainen op dat hoge beenritme, bijvoorbeeld door aan de auto te hangen, bij 50 à 60 per uur los te laten en 5 seconden lang aan dezelfde snelheid te sprinten. Remmen hoef je in principe niet te doen tijdens een BMX-wedstrijd, tenzij je moet inhouden voor een concurrent of een onverwacht manoeuvre moet maken."

Lees het volledige artikel in het julinummer van cycling.be magazine, nu in de winkel!

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het novembernummer van cycling.be magazine ligt vanaf nu in de winkel en je krijgt er onze MTB-Special bovenop! Daarin vind je tests van mountainbikes en e-MTB's van Trek, Specialized, Canyon en Lapierre, tips om een MTB te kopen, de mooiste winteroutfits, een duurtest van de Shimano Deore XT 12-speed, techniektips van een endurorijder, fietstochten in Swaziland, Marokko en de Vlaamse Ardennen, de mooiste route in Noord-Antwerpen, hoe je jouw MTB-vering moet onderhouden en instellen, hoe je een beenlengteverschil moet opvangen , spatborden, en meer. In het gewone nummer lees je interviews met Toon Aerts, Tim Merlier, Annemarie Worst, Kim Van De Steene, Kenny De Ketele en Steve Bauer. Verder: het wielerjaar 2019 in beeld, wielrennen in Amerika, de hervorming van het baanwielrennen, een vooruitblik naar de Caps Urban Cross in Kortrijk ...