De afkomst van een product en zijn impact ervan op de wereld en het milieu zijn essentiële factoren die een steeds grotere rol spelen in de keuzes die we maken. Kiezen voor meer duurzaamheid betekent ook recycleren. In het rijtje van gerecycleerde producten passen nu ook... fietsen.

Omdat ook Nespresso volop inzet op recycleren, produceert het in samenwerking met het Zweedse fietsmerk Vélosophy een kwaliteitsfiets gemaakt van gerecycleerde koffiecapsules uit aluminium. Resultaat hiervan is RE:CYCLE - een naam met een dubbele betekenis die voor iedereen duidelijk is. Met RE:CYCLE wil Vélosophy een perfect evenwicht bereiken tussen duurzaamheid en lifestyle. De fiets is dan ook ontworpen om de mogelijkheden van gerecycleerd aluminium te illustreren en Nespresso-liefhebbers te motiveren om hun capsules te recycleren. Jammer genoeg wordt in België en Luxemburg slechts een kwart van de Nespresso-capsules teruggebracht voor recyclage terwijl Nespresso de capaciteit heeft om ze allemaal te verwerken.

Blauwdruk voor de toekomst

Hoewel de RE:CYCLE oorspronkelijk ontworpen werd om te wijzen op het potentieel van de recyclage van de aluminium capsules van Nespresso, doet de lancering van de fiets de consument nadenken over de manier waarop hij een positieve impact op het milieu kan hebben. In België is het een initiatief met een dubbel doel: enerzijds moet het de consument aanmoedigen om zijn Nespresso-capsules te laten recycleren tot iets heel concreets, anderzijds is het een feit dat de fiets bij ons, net zoals in andere Europese landen, ieder jaar aan populariteit wint. Steeds meer mensen kiezen ervoor om de wagen te laten staan en de fiets te nemen. Een nieuw model, dat duurzaam is en bovendien een hoog lifestylegehalte heeft, is dan ook een nieuwtje.

De limited edition Vélosophy-fiets RE:CYCLE is nu al een designicoon van de circulaire economie, gemaakt voor liefhebbers van ecologisch verantwoorde koffie. Met het aluminium afkomstig van gerecycleerde Nespresso-capsules gaf Vélosophy zijn klassieke model een paarse tint als referentie aan de Arpeggio, een van de populairste blends van Nespresso. RE:CYCLE zal zeker in de smaak vallen bij Nespresso-fans: de fietsbel heeft immers de vorm van een capsule en dankzij de designdrinkbekerhouder zal de fietser overal waar hij komt kunnen genieten van zijn lievelingsdrankje. Zowel in de stad als daarbuiten!

Jean-Marc Duvoisin, CEO van Nespresso, over Vélosophy: "Dankzij onze samenwerking met Vélosophy tonen we Belgische koffiedrinkers wat we kunnen doen met de gerecycleerde aluminium Nespresso-capsules. Door gerecycleerde capsules te gebruiken om kwaliteitsfietsen te maken, koppelt Vélosophy duurzaamheid aan stijl. Dit staat garant voor een echt verrijkende ervaring en benadrukt het belang van recyclage. Onze samenwerking met Vélosophy heeft ons geïnspireerd en ik hoop dat de RE:CYCLE-fiets iedereen zal aanzetten om te recycleren."

Duurzaam engagement

Vélosophy gaat nog een stap verder: voor elke fiets die in Europa verkocht of verhuurd wordt schenkt het een fiets aan een Ghanees schoolmeisje zodat zij vlotter toegang krijgt tot een opleiding. En voor elke RE:CYCLE-fiets die Vélosophy in samenwerking met Nespresso maakt, wordt een andere fiets via World Bicycle Relief geschonken aan een jong meisje. Dit initiatief strookt volledig met de manier waarop Nespresso omgaat met de plaatselijke koffietelers: via het AAA-programma werkt Nespresso wereldwijd samen met meer dan 100.000 koffietelers om zeker te zijn van de aanvoer van duurzame koffie van de beste kwaliteit. Met dit programma investeert Nespresso duurzaam in deze gemeenschappen en verbetert het tegelijk de levensomstandigheden van de koffietelers.

Jimmy Östholm, CEO en stichter van Vélosophy, verwoordt het zo: "Wij hebben Vélosophy opgericht met een duidelijk doel voor ogen: een positieve impact hebben op de wereld. Deze doelstelling loopt als een rode draad door alles wat we doen, van onze belofte om een fiets te geven aan een Ghanees schoolmeisje voor elke Vélosophy die we verkopen, tot de productie van onze stadsfietsen met gerecycleerd aluminium. Bij Nespresso zie ik een sterk engagement ten gunste van de duurzame ontwikkeling, een reden waarom dit volgens mij een droomsamenwerking is. We zijn erg trots samen een fiets te hebben gemaakt die vanaf vandaag ieders toekomst ten goede komt."

Eindeloos recycleren

Aluminium is een zeer kostbare grondstof omdat het eindeloos opnieuw gesmolten en hergebruikt kan worden. Hierdoor kunnen versleten producten een tweede leven krijgen. Iconische merken als Caran d'Ache en Victorinox hebben dit heel goed begrepen aangezien ze in samenwerking met Nespresso als een van de eerste dagelijkse gebruiksvoorwerpen zoals kogelpennen en Zwitserse messen ontwikkelen met Nespresso-capsules.

Win een RE:CYCLE

Om de nieuwe samenwerking op gepaste wijze te vieren organiseert Nespresso in elk van zijn boutiques de gratis wedstrijd 'Nespresso X Vélosophy' waarmee 11 gelukkigen - 1 per boutique - een RE:CYCLE-fiets kunnen winnen. Deelnemers vullen in een van de deelnemende Nespresso-boutiques in België en Luxemburg een deelnemingsformulier in en deponeren het in de wedstrijdurne. De winnaars worden begin oktober persoonlijk op de hoogte gebracht.

De RE:CYCLE-fietsen zijn vanaf 12 augustus online beschikbaar op Velosophy.cc voor de prijs van EUR 1290, verzendkosten niet inbegrepen.