In de Vuelta wordt er met nieuw materiaal gereden en dat leverde de eerste overwinningen op voor de nieuwe Colnago V3Rs, het lichtste monocoque frame ooit bij de Italiaanse constructeur, en voor de elektronische FSA K-Force WE.

FSA liet zijn K-Force WE-groep nog maar net debuteren in een grote ronde of daar was de eerste ritzege al. Angel Madrazo won in zijn bergtrui de vijfde rit met aankomst op de Alto de Javalambre. Nadat hij enkele keren de rol moest lossen bij Herrada en Jetse Bol kon hij toch nog aansluiten en naar de winst snellen. De Spanjaard van BH-Burgos deed dat op een BH G8 Disc met K-Force WE Disc. Die groep doet het nog met elf versnellingen achteraan, maar heeft wel een draadloze verbinding met de derailleurs.

De piepjonge Tadej Pogacar won dan weer de negende rit met een Colnago V3Rs, het lichtste monocoque carbon frame dat ze ooit hebben gemaakt. Net als de V-1R en V-2R is dat een lichte fiets met aero-invloeden, maar hij is nog lichter, stijver en comfortabeler geworden, terwijl hij meer ruimte heeft voor bredere banden. Een Colnago-maat 50 van dit schijfremframe weegt 790 gram, de op maat afgezaagde vork voegt amper 340 gram toe.

Hij is 12 % stijver in de achtertrein en 6 % stijver aan de voorkant, dankzij de kwalitatieve carbonvezels en het verbeterde ontwerp. Door de laag aangezette achtervork en de carbon lagerschalen in het balhoofd zou hij toch comfortabeler moeten zijn. Uiteraard helpen de bredere banden ook, want je kan er tot 30 mm in kwijt. Om de invloed van de dikkere en dus hogere banden laag te houden, is het bracket met 2 à 3 mm (naargelang de framemaat) verlaagd. De speciale cockpitcombinatie met interne kabelgeleiding maakt de fiets nog aerodynamischer. Alleen als je mechanische versnellingen hebt, zijn er nog kabels zichtbaar.

De V3Rs komt in acht maten, van 42 tot 58, zodat bijna iedereen een passende fiets vindt. Er is ook een meer betaalbare en 200 gram zwaardere V3 en beide versies zijn beschikbaar met velg- en schijfremmen.

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het meinummer van cycling.be magazine ligt nu in de winkel en gaat de hete hangijzers niet uit de weg. Remco Evenepoel heeft het over de coronacrisis, motivatiebronnen en zijn BV-statuut, Erwin Vervecken kon uiteraard niet normaal op pad met Thomas De Gendt, maar ging wel zwiften met de hardrijder, en zes andere profrenners verklappen hun bezigheden in deze tijden. Verder: Dagboek van een wielerbelofte, 10 hoogtepunten uit het voorbije Giro-decennium, het wielersprookje van Alexander Richardson, de mooiste zomeroutfits van 2020, fietstest van de Specialized Allez Sprint Disc, het gravelproject met de Van Nicholas Rowtag en Campa Chorus, de fysieke gevolgen van corona, hoe je structuur en afwisseling in je coronatrainingen krijgt, 4 eenvoudige fietsherstellingen voor thuis, 5 moderne zadels (waaronder de 3D-geprinte fizik Adaptive) getest, en veel meer!