Een steeds ruimer wordend aanbod, de verbeterde compatibiliteit tussen banden en velgen, het verbeterde montagegemak ...: het moment is aangebroken om een stand van zaken te geven over de tubelesstechnologie voor racefietsen. In dit eerste deel staan we stil bij het hoe en het wat van het tubelessconcept.

Alexander Kristoff greep in Gent-Wevelgem de zege met Campagnolo Bora WTO 60-wielen en Vittoria-banden, maar moest in Parijs-Roubaix gedesillusioneerd toekijken hoe hij lekreed met diezelfde setup. Daarbij moeten we wel de kanttekening maken dat hij zelfs voor de zwaarste kasseikoers bleef vasthouden aan de standaard Corsa Graphene 2.0 TLR-banden van 25 millimeter in plaats van een sterkere versie van 28 of 30 millimeter. Fabio Jakobsen won in de Ronde van Californië met een prototype van een tubelessband van Specialized en zijn ploeg ontdekte zelfs dat er tijdens de rit een lek werd gedicht dankzij de latexvloeistof. Hij somde nadien mooi enkele voorbeelden van tubeless op: "Ik ben er helemaal weg van, omdat ze de oneffenheden in de bochten beter absorberen. Ik krijg er in ieder geval meer vertrouwen door. Als ik rem, voel ik dat ik dankzij de tubelessband een betere verbinding heb met de weg. Als de ploeg het toelaat, rijd ik er vanaf nu altijd mee."

 

VOORDELEN

Wie mountainbiket, kent de voordelen van tubeless: veel minder gevaar op stootlekken en ook een veel grotere algemene lekbestendigheid, terwijl je met een lagere bandendruk kan rijden. Ook op de racefiets zorgt dat voor meer comfort en zelfs minder rolweerstand, want onafhankelijke tests bewezen dat een tubelessband sneller is dan de overeenstemmende buitenband met binnenband.

Wat is het verschil met een gewone band? Een tubeless-ready band kan je installeren zonder binnenband. Door de benodigde antilekvloeistof in je banden te gieten, worden kleine gaatjes gedicht tijdens het rijden. Bij racebanden voor de weg, die op veel hogere druk worden gepompt dan cross- of MTB-banden, is het van het grootste belang dat je tubeless-ready velgen met het juiste velglint gebruikt, in combinatie met een tubeless-ready band. Bij offroadbanden kan je dankzij de veel lagere druk wegkomen met een standaardvelg, stevig, niet-rekkend kleeflint en tubeless-ready banden - al blijven we aanraden dat je compatibele onderdelen gebruikt. Wie dat niet doet, handelt op eigen risico.

 

WAT HEB JE NODIG?

- tubeless-ready wielen
- tubelessvelglint (als de velg niet volledig dicht is)
- tubeless-ready banden
- tubelessventiel

 

HOE DOE JE HET?

1. Maak eerst en vooral het velgbed van je tubeless-ready velg luchtdicht met tubelessvelglint (soms kan meer dan één laag kleeflint nodig zijn om de aansluiting met de band voldoende strak te maken), snijd er een klein kruisje in ter hoogte van het ventielgat en duw het tubelessventiel erdoor. Schroef het ventiel vast. Heb je al eerder tubelessbanden rond die velg gemonteerd, verwijder dan eerst alle resten en maak alles grondig schoon, anders ontsnapt de lucht gegarandeerd uit de band. Hetzelfde geldt voor de band als je die al eerder hebt gebruikt.

2. Leg de band rond de velg. Zorg dat de rijrichting juist is en begin recht tegenover het ventiel, zodat je ter hoogte van het ventiel eindigt. Duw de bandhiel goed in het midden van het velgbed, want zo blijft de effectieve diameter van de band het kleinst en kan je het laatste deel gemakkelijk over de velgrand duwen. Doe hetzelfde aan de andere kant. Heb je geen slangetje of spuit om de latexvloeistof via het ventiel in de band te krijgen, laat dan een klein deeltje van de band open.

3. Voeg de juiste hoeveelheid (zo'n 3 à 6 cl) antilekvloeistof toe aan de band. Doe dat via de opening die je hebt gelaten of via het ventielgat (eerst de ventielkern losdraaien). Wij hebben goede ervaringen met de NoTubes Race Sealant, het nieuwe Bontrager TLR-dichtmiddel, de Specialized Sealant en Continental RevoSealant. Duw daarna het laatste stuk van de band over de velgrand. Lukt dat niet, kijk dan goed na of je de band wel goed in het midden van het velgbed (waar een geul is) hebt geduwd.

4. Maak een geconcentreerd zeepsopje en wrijf er de zijkant van de banden mee in. Daardoor krijg je de band sneller opgepompt omdat de hiel van de band vlotter op zijn plaats klikt. Er zijn specifieke middeltjes beschikbaar, maar afwasmiddel gaat net zo goed.

5. Schud het wiel goed rond, heen en weer, zodat de antilekvloeistof goed verspreid wordt.

6. Met een beetje geluk krijg je de band op druk via een goede pomp. Desnoods verwijder je eerst eens de ventielkern, zodat er sneller grotere hoeveelheden lucht in de band komen. Belangrijk is dat een tubelessband goed tegen de velg aansluit. Dat merk je door een luid plofgeluid. Krijg je de band niet op druk, dan heb je een compressor of een speciale tubelesstank nodig. Die kan je in één pakket met een pomp kopen (bijvoorbeeld de Bontrager TLR Flash Charger of PRO Team Floorpump Tubeless) of - als je al een goede voetpomp hebt - als afzonderlijk accessoire (bijvoorbeeld Zéfal Tubeless Tank). De werking is dezelfde: je pompt eerst lucht in een tank en die lucht laat je dan in één keer los in je band.

7. Als alles goed gegaan is, blijft je band nu op druk. Check of de band goed aansluit op de velg. Schud alles nog eens goed rond en rijd er zo snel mogelijk mee, zodat de antilekvloeistof op elk plaatsje zijn werk doet. Hier doe je dus net het tegenovergestelde van wat je bij een tube moet doen, namelijk een nachtje wachten tot de lijm gedroogd is.
8. Afhankelijk van de weersomstandigheden en het type antilekvloeistof moet je die laatste na drie of zes maanden aanvullen, want ze droogt op. Ook hierbij is zo'n spuit handig, zodat je gewoon de ventielkern kan losschroeven en vloeistof kan toevoegen.

Dit artikel verscheen in het juninummer van cycling.be magazine. Abonneer je hier en krijg er een gratis fietscadeau bovenop!

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het oktobernummer van cycling.be magazine ligt nu in de winkel en je krijgt er de Crossgids met complete veldritkalender en vooruitblik van Paul Herygers bovenop! Blikvangers zijn Mathieu van der Poel, het trio Eli Iserbyt, Laurens Sweeck en Michael Vanthourenhout, de terugkerende Jolien Verschueren, Dylan Teuns, Laurens de Plus, Hennie Kuiper, Ilan Van Wilder,... Voorts gaan we achter de schermen bij Telenet Baloise Lions, zoeken we de crosskampioenen van de toekomst, zetten we een crossfiets van Trek en gravelbike van Canyon naast elkaar, vertellen we over onze tochten in Oostenrijk en Catalonië, gaan we trends spotten op Eurobike, zoeken we waarom de ene persoon meer calorie�n verbrandt dan een andere, en veel meer!