6 december. Een dag waarnaar alle kinderen in ons land uitkijken. Sinterklaas komt langs, en die brengt heel wat lekkers mee vanuit Spanje. Maar past al dat lekkers in een gezond sportdieet? Of kan je rondfietsen met al dat snoepgoed in je achterzak? Wij zochten het voor u uit.

Marsepein, speculaas, chocolade, pepernoten, Maria-snoepjes, Nic Nac's, mandarijntjes ...: de Sint brengt meestal een overvloed aan snoepgoed met zich mee. Allemaal superlekker als je het ons vraagt, maar wat kan wel en wat kan niet als je er een heilzaam voedingspatroon op wil nahouden? We vroegen raad aan Jolien Lewyllie, voedingsdeskundige bij Energy Lab.


MANDARIJNTJES

Het spreekt voor zich dat de mandarijntjes het gezondste zijn wat de Sint meebrengt vanuit Spanje. Ze zitten vol vitamine C, bestaan slechts voor 13 % uit suiker en bevatten praktisch geen vet. Je kan er perfect je dag mee starten of kan ze probleemloos gebruiken als gezond tussendoortje. Enkel op training kan je het mandarijntje best thuislaten. Je wil toch geen onnodige energie verspillen of gevaar lopen door het op de fiets te pellen? Krijg je echt geen genoeg van mandarijntjes, dan kan je de zeste ervan verwerken in allerlei gerechten of tussendoortjes. Zo kan je het bijvoorbeeld toevoegen aan pannenkoeken, wat een bijzondere smaak oplevert.

 

MARSEPEIN

Marsepein bestaat uit gemalen amandelen en suiker. De meeste soorten marsepein bevatten meer dan 50 % suiker en meer dan 25 % vet. Het is dus niet ideaal om er veel van te eten voor, tijdens of na een training. Een stukje marsepein moet je jezelf natuurlijk niet onthouden als je dit lekker vindt rond de Sinterklaasperiode. Als je echt verzot bent op de smaak van marsepein, kan je bijvoorbeeld altijd gemalen amandelmeel toevoegen aan je potje yoghurt of je kommetje havermout. Zo verrijk je je sportvoeding met een vleugje marsepein.

 

SPECULAAS

De hoofdingrediënten van speculaas zijn tarwebloem, suiker, oliën en kandijstroop. In speculaas zit ongeveer 20 % vet en 70 % koolhydraten (waarvan circa 35 % suiker). Echt goed voor, tijdens of na je training is dit niet, maar af en toe een speculaasje kan geen kwaad. De typische speculaassmaak is hoofdzakelijk afkomstig van kaneel. Voeg dus gerust wat kaneel of speculaaskruiden toe aan yoghurt, havermout, warme appel ? Zo benader je de smaak van speculaas en hou je het tegelijk gezond! 

 

CHOCOLADE

We weten allemaal dat chocolade helaas niet erg gezond is. Al is pure chocolade in kleine hoeveelheden zeker niet uit den boze. Veel mensen gaan in de winkel op zoek naar pure chocolade met een verhoogd cacaogehalte. Let echter op: in deze chocolade zit inderdaad meer cacao, maar ook meer vet dan in standaard pure chocolade. Het suikergehalte is wel lager, maar door die extra vetten zitten er in chocolade met meer cacao vaak meer calorieën dan in de normale varianten.

Lees het volledige artikel in het decembernummer van cycling.be magazine, nu in de winkel of te bestellen via onze webshop! Abonneer je hier en krijg er een gratis fietscadeau bovenop!

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het novembernummer van cycling.be magazine ligt nu in de winkel, met Laurens Sweeck, Eli Iserbyt en Toon Aerts, Annemarie Worst, de karatetrap van Bart Wellens, het wielerseizoen op de weg in beeld, Dries De Bondt … De actieve wielerfanaat kan genieten van het ruime Dossier Mountainbike, met enkele gerichte tips voor een betere basistechniek, 3 hardtails van de nieuwe generatie (BMC Twostroke, Canyon Exceed en Specialized Chisel), Shimano's nieuwe e-MTB-aandrijving, de lichte Rotwild R.X375 met Shimano EP8-motor, en downhillen in Andorra. Verder: de beste winteroutfits, hoe je overtraining kan vermijden en verhelpen, waar de profs overwinteren, Bekende Velofiel Cath Luyten, en veel meer!