Een WK veldrijden op een vliegveld? Er zijn al veel vraagtekens geplaatst bij de keuze van de locatie voor het wereldkampioenschap veldrijden in Dübendorf (1-2 februari). Parcoursbouwer Daniel Gysling is ervan overtuigd dat we toch een aantrekkelijke regenboogstrijd krijgen.

Wie de woorden 'Zwitserland' en 'veldrijden' in één zin gebruikt, denkt instinctief aan pittige hellingen, vervaarlijke schuine kantjes en een flinke dosis modder. Kortom: aan crossen uit de oude doos. Eentje zoals in 1995 in Eschenbach, het laatste WK in het land van Toblerone en koeienbellen. Dieter Runkel en Beat Wabel haalden voor eigen volk het goud en het brons binnen. Richard Groenendaal wrong zich als 'Nederlander-tussen-de-Zwitsers' naar plek 2 en Adrie van der Poel viel net naast het podium. Peter Van Santvliet eindigde zesde en was zo de enige Belg in de top 10.

Het wereldkampioenschap in Dübendorf, dat plaatsvindt op 1 en 2 februari, zal er echter helemaal anders uitzien. En dat heeft niet alleen met de Zwitserse medaillekansen of het aantal Belgen en Nederlanders in de top 10 te maken. De locatie is hét gespreksonderwerp van dienst. De startbaan van een luchthaven als uitvalsbasis voor een cross? Een verrassende keuze, maar ook eentje die voor discussie zorgt. Niet in het minst omdat er amper hoogteverschillen te bespeuren zijn op het parcours.

"Een kampioenschap op zo'n vlakke omloop, het klinkt een beetje absurd." Het is een opmerking die Daniel Gysling de voorbije maanden wel vaker gehoord heeft. Als verantwoordelijke voor het parcours van het WK 2020 is hij zich ervan bewust dat het geen sinecure is om aan alle vereisten te voldoen. "Gezien mijn ervaring als geografisch technieker in een gerenommeerd ingenieursbedrijf wist ik meteen hoeveel werk me wachtte", vertelt de 37-jarige Gysling in Ready to Ride, het magazine van de Zwitserse wielerbond.

GEEN ARTIFICIËLE HINDERNISSEN

Als oud-renner kent Gysling bovendien de gevoeligheden van het traditionele wielrennen. "Maar sport evolueert, dus je moet oplossingen vinden voor de uitdagingen die de organisatie van zo'n evenement met zich meebrengt", benadrukt hij. Een voordeel? Op logistiek vlak is Dübendorf een ideale locatie. Voldoende plaats voor televisiezenders, vipdorpen en parking voor de toeschouwers. Bovendien zal het wagenpark van de ploegen zich net naast de materiaalpost bevinden. Zo kunnen de mecaniciens zelfs tijdens de wedstrijd aan de fietsen sleutelen. "Voor de materiaalverantwoordelijken wordt dit het perfecte WK", voorspelt Gysling.

De Zwitser is ervan overtuigd dat Dübendorf ook in sportief opzicht een aantrekkelijk wereldkampioenschap kan opleveren. Oud-crossers Simon Zahner en Marcel Wildhaber werden mee betrokken bij het uittekenen van het parcours. Op bruggen en balkjes na komen er geen artificiële hindernissen aan te pas. Om op de vlakke omloop toch voor enige variatie te zorgen, zullen de drie kleine heuvels rond de startbaan van alle kanten bedwongen worden.

Een saai parcours? "Voor een aantrekkelijke cross heb je geen hoogteverschil van 200 meter of een halve meter modder nodig", sust Gysling, die het WK in Bogense als voorbeeld aanhaalt. "In Denemarken was de omloop ook bijna volledig vlak, maar toch kregen we opwindende wedstrijden waarin de sterkste renners aan het langste eind trokken."

HOPEN OP EEN TACTISCHE STRIJD

Gysling hoopt met zijn parcours ook spanning tot het bittere einde te creëren. "Het idee is om alle renners een kans te geven. We willen niet dat Mathieu van der Poel - om maar één iemand te noemen - na één ronde al een minuut voorsprong heeft." Hoe Gysling daarvoor wil zorgen? Door de oplopende stroken op de heuvels zo aan te leggen dat alle renners hun fiets moeten dragen en door de balkjes zo te plaatsen dat lopende deelnemers weinig nadeel hebben ten opzichte van hun springende collega's.

Gezien de beperkte hoogteverschillen verwacht Gysling een tactische wedstrijd. Voor de technische crossers zijn er maar liefst vijftig bochten in het parcours verwerkt, terwijl de krachtigere jongens en meisjes hun power kunnen aanwenden op enkele lange rechte stroken. "Eindigt de wedstrijd op een sprint, dan zal de Zwitserse Champs-Élysées voor een spannend slot zorgen", verwijst Gysling met een knipoog naar de 250 meter lange aankomststrook.

WIE KLOPT MATHIEU?

Wie doet Mathieu van der Poel wat op dit WK voor straaljagers op twee wielen? Het is de vraag van één miljoen in de aanloop naar de mondiale titelstrijd in Dübendorf. De Belgen vaardigen enkele leuke schaduwfavorieten af - met Wout van Aert, Eli Iserbyt en Toon Aerts als voornaamste blikvangers - maar of dat voldoende is om de 'vliegende Hollander' van zijn derde regenboogtrui te houden, is nog maar de vraag. En wat kan Tom Pidcock in zijn eerste prof-WK?

Ook bij de dames dreigt het WK oranje te kleuren. Ceylin del Carmen Alvarado, Annemarie Worst, Lucinda Brand en Yara Kastelijn liggen op vinkenslag om Sanne Cant te onttronen, tenzij onze landgenote er opnieuw in slaagt om de Nederlandse overmacht te verschalken. In dat geval zou ze goed zijn voor een prachtige 'vier-op-een-rij'. Onder meer Katie Compton en Alice Maria Arzuffi mogen mits een superdag hopen op een ereplaats.

Seizoensrevelatie Ceylin del Carmen Alvarado wordt dan toch niet uitgespeeld op het beloften-WK, waardoor de Britse Anna Kay daar een grote kanshebber wordt. Inge van der Heijden, Manon Bakker (Nederland), Kata Blanka Vas (Hongarije) en Marion Riberolle (Frankrijk) zijn de andere namen om in de gaten te houden. Bij de mannelijke beloften ligt het aantal kandidaat-wereldkampioenen vele malen hoger, met Niels Vandeputte en Timo Kielich als belangrijke Belgische ijzers in het vuur. Bij de junioren is het bij de mannen vooral uitkijken naar topfavoriet Thibau Nys met daarachter Lennert Belmans, Ward Huybs en Dario Lillo, en bij de vrouwen naar de Nederlandse Shirin van Anrooij en Puck Pieterse, maar ook de Belgische Julie De Wilde is niet kansloos.

Programma

Zaterdag 1 februari:

11u00: dames junioren
13u00: heren beloften
15u00: dames elite

Zondag 2 februari:

11u00: heren junioren
13u00: dames beloften
14u30: heren elite

Dit artikel verscheen origineel in cycling.be magazine. Abonneer je HIER en mis geen enkel artikel meer + krijg er een gratis fietscadeau bovenop!

Bekijk hier een animatie van het parcours:

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het februarinummer van cycling.be magazine ligt nu in de winkel en bevat de Wielerspecial 2020, met alle ploegen, renners, fietsen en analyses voor het nieuwe wegseizoen. Verder lees je twee topinterviews met Tourwinnaar Egan Bernal ('Ik heb geen probleem met trainingstochten van zes à zeven uur. Ik koers gewoon enorm graag'), en een strijdlustige Tom Dumoulin ('Ik heb mijn koersplezier teruggevonden'), Fietsen Met Lucinda Brand, 8 uitdagingen voor Tiesj Benoot, de broers Roodhooft als de architecten achter het succesverhaal van MVDP ... De actieve fietsfanaat komt aan zijn trekken met de meest uitdagende Franse granfondo's, tests van de Specialized Turbo Creo en The Draft Hoba, de mooiste MTB-route rond Pellenberg, Do's & Don'ts over een krakend bracket en hoe je jouw basissnelheid kan opkrikken ...