Tadej Pogacar heeft niet alleen de gele droom van Primoz Roglic verpest, maar ook de kans voor andere fietsconstructeurs om uit te pakken met een mooie bolletjesfiets of een wit exemplaar. Specialized maakte wel een mooie groene Tarmac voor Bennett.

De Ier Sam Bennett benutte zijn sprinttrein van Deceuninck - Quick-Step maximaal en won op de Champs-Elysées zijn tweede Touretappe. Zo zette hij zijn speciale Specialized S-Works Tarmac SL7 extra in de verf. De Amerikaanse constructeur is het gewoon om een groene fiets te voorzien in Parijs, want normaal is het Peter Sagan die de puntentrui draagt, maar deze keer was het de Ier uit de Belgische ploeg die de bovenhand haalde.

Specialized produceert nu 100 exemplaren van de S-Works Tarmac SL7 in hetzelfde custom design. Op de bovenbuis prijkt "Together We Win", een knipoog naar het teamwork dat nodig is om overwinningen te behalen in een Tour die er bijna niet gekomen was. Met die boodschap worden niet alleen Bennetts ploegmaats, maar ook de soigneurs, mecaniciens en ploegleiders in de spotlight gezet.

Null

"We wilden dat deze fiets meer dan enkel het kleur van de trui zou bevatten om duidelijk te maken dat het nooit slechts één kleur of één persoon is die iets verandert of iemand laat winnen. De bedoeling van dit frame was om een een gevoel van vredevolle energie over te brengen en om aan te voelen als een frisse wind. Dit is een moment om te vieren en we hebben het samen bereikt", verklaart Kayla Clarot, Principle Concept Graphic Designer.

Van de 100 framesets komen er 40 naar Europa en deze Green Jersey Celebration gaat 5.199 euro kosten. De verkoop start maandag 21 september om 12u.

De fiets van Bennett werd trouwens afgewerkt met Shimano Dura-Ace Di2, de nieuwe en snelle Roval Rapide CLX-wielen, S-Works Turbo RapidAir-banden (maar wel met binnenband), en Power-zadel.

GEEN GELE BIANCHI, MAAR WEL GELE COLNAGO

Het was uiteindelijk dus niet Primoz Roglic, maar zijn landgenoot Tadej Pogacar die in het geel Parijs mocht binnenrijden. De oude Ernesto Colnago was erop voorbereid, want hij had een V3Rs in de juiste kleur klaar voor de jonge Sloveen. Die werd nog snel opgebouwd met Campagnolo Super Record EPS met velgremmen, Campagnolo Bora WTO 60, Vittoria Corsa Graphene 2.0-tubelessbanden, Look Kéo Blade Carbon-pedalen, en Prologo Dimension-zadel.

Zoals je merkt, zijn beide fietsen - zoals ook bij enkele andere teams - niet uitgerust met de traditionele tubes, maar met gewone of tubeless gemonteerde banden. Bij Specialized kiezen ze trouwens voor tubelessbanden met binnenband (de nieuwe Rapide-banden zijn namelijk niet tubeless-ready), omdat dat type band minder snel van een velg rolt dan een gewone buitenband - toch wel handig in wedstrijdsituaties.

Null

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het oktobernummer ligt nu in de winkel en je krijgt er zomaar de Crossgids bij. Daarin vind je alle renners, alle topcrossen en een analyse van de kalenderwijzigingen, Sven & Thibau Nys, Ceylin del Carmen Alvarado, Denise Betsema, Tormans CX met Quinten Hermans en Corné van Kessel, Masterclass crosstubes, en fietstests van de gravelbikes van crossexperts Canyon, Stevens & Ridley. In het gewone nummer ligt de focus dan weer enerzijds op de voorjaarsklassiekers die in het najaar worden verreden (met Greg Van Avermaet) en anderzijds de Giro (met Steven Kruijswijk), tips hoe je het herstel kan bevorderen, de mirakelzege van Johan Museeuw in Roubaix, en veel meer!