De Tarmac is de alleskunner bij Specialized, maar de nieuwe Aethos verlegt opnieuw enkele grenzen en wordt de ultralichte racefiets met mooie, klassieke lijnen. Een frame van 588 gram droog aan de haak, speciaal ontworpen om het ultieme fietsgevoel naar boven te halen.

De Aethos is ontstaan toen de ingenieurs op zoek gingen naar de limieten van de framebouw. Daarvoor bleken rondere buizen een goed begin. Na een hoop rekenwerk door een supercomputer kwamen er een 20-tal opties naar voren, met verschillende stijfheden en buisdiktes. Die werden dan effectief gemaakt om ze tegen elkaar te kunnen testen. Zo kwamen ze terecht bij een klassiek uitziend frame, met dunnere onderbuis en bracket, maar met dikkere voorkant van boven- en onderbuis. Door de ononderbroken lijnen lopen alle krachten mooi in elkaar over. Deze vorm zorgt ervoor dat elke vezel onder spanning van de meeste ladingen staat. Meestal zijn sommige vezels compleet nutteloos voor het trappen of remmen. Bij de Aethos is dat duidelijk niet het geval.

Het resultaat is 588 gram voor een afgewerkt frame, geverfd en in maat 56. Canyon is de eerstvolgende in de lijst van Zedler (wat zorgt voor een specifieke, gelijkwaardige meting) met de Ultimate CF Evo 10.0 Ltd. Het gaat trouwens om een massaproductieframe, geen prototype of speciaal geselecteerd frame van de Aethos. Specialized garandeert dat het frame toch robuust is: "Dankzij de zeer logische vormen en layup is het een betrouwbaar frame. Het is geen fiets die je kapot krijgt door de bovenbuis in te knijpen. We hebben het zelfs al geprobeerd op gravel. De rijkwaliteit ligt eveneens zeer hoog."

Null

Stewart Thompson: "De vorm is cruciaal voor het design. Als je een aeroframe bouwt, moet je met veel andere zaken rekening houden. We hadden verwacht dat we tot 650 gram konden komen voor een schijfremframe, maar hadden niet verwacht dat we dit resultaat zouden krijgen. Met een stijfheid/gewichtwaarde van 162 in de Zedler-meting zitten we ook bovenaan de rangschikking, beter dan de Cervélo RCA (146) en de Canyon Ltd (141)."

"Je rijdt er ook KOM's mee in de afdalingen. Vaak zijn klimfietsen schitterend bergop maar zorgen ze voor problemen bergaf. Dit is een fiets die je past als een handschoen. We zochten de prestaties die moderne racefietsers wilden, niet zomaar de beste cijfertjes. Daarom zie je hier geen oplossingen zoals smalle banden of pressfit brackets."

Naast de 'gewone' S-Works Aethos (Dura-Ace Di2 of Red eTap AXS) van 11.799 euro is er ook nog een 1200 euro duurdere Founder's Edition van amper 5,9 kg, met Roval Alpiniste-cockpit en Alpiniste CLX-wielen. Die laatste komt in de kleur Satin Brushed Liquid Silver met subtiel 'holographic' logo. De andere modellen hebben naar onze smaak iets mooiere designs, met subtiele overgangen, maar je kan zelfs je eigen frame laten schilderen zonder de garantie kwijt te spelen.

We hebben net een S-Works Aethos met Dura-Ace ontvangen en uiteraard laten we jou weten wat we van de rijkwaliteiten vinden. Hou de site en het magazine in de gaten!

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het novembernummer van cycling.be magazine ligt nu in de winkel, met Laurens Sweeck, Eli Iserbyt en Toon Aerts, Annemarie Worst, de karatetrap van Bart Wellens, het wielerseizoen op de weg in beeld, Dries De Bondt … De actieve wielerfanaat kan genieten van het ruime Dossier Mountainbike, met enkele gerichte tips voor een betere basistechniek, 3 hardtails van de nieuwe generatie (BMC Twostroke, Canyon Exceed en Specialized Chisel), Shimano's nieuwe e-MTB-aandrijving, de lichte Rotwild R.X375 met Shimano EP8-motor, en downhillen in Andorra. Verder: de beste winteroutfits, hoe je overtraining kan vermijden en verhelpen, waar de profs overwinteren, Bekende Velofiel Cath Luyten, en veel meer!