Over heel het land worden er strengere maatregelen getroffen om de tweede coronagolf af te remmen. Vanaf middernacht 28/10 treden de nieuwe regels omtrent sport in werking. Je kan op twee oren slapen, want we brengen je hier op de hoogte van wat nog mogelijk is op de fiets.

Recreatief fietsen in groep is niet meer mogelijk. Je kan nog wel op pad met maximaal 4 personen. Kom je andere sporters tegen, respecteer dan steeds de social distance van 1,5 meter. Het is niet meer mogelijk om mee te doen aan recreatieve fietstochten. Al deze activiteiten werden afgelast. Alle wedstrijden, met uitzondering van professionele wedstrijden zoals de cyclocrosskoersen, zijn afgelast. De professionele wedstrijden gaan door zonder publiek. Stages mogen niet meer plaatsvinden.

ALTERNATIEVEN

Veel renners brengen de wintermaanden door in de fitness of zelfs in het zwembad. Dat is vanaf middernacht niet meer mogelijk. Gelukkig zijn er goede alternatieven. Thuis de core stability oefenen, kan je fitnesstraining vervangen. Lopen is dan weer een goed alternatief voor een zwemsessie.

De enige uitzondering vormen de -12-jarigen. Hun wedstrijden en trainingen in clubverband mogen blijven doorgaan. Gemeentelijke en provinciale besturen mogen de wedstrijden nog wel afgelasten ter preventie van de verdere verspreiding van het virus. In Brussel, daarentegen, mogen er geen wedstrijdjes georganiseerd worden. Sportkampen kunnen voor de -12-jarigen doorgaan, maar zonder overnachtingen.

Fietsen in buurlanden is in principe nog steeds mogelijk. Je moet er wel op letten dat buurlanden of specifieke regio?s in een oranje/rode zone kunnen liggen. Hier kunnen quarantaineregels gelden. In Frankrijk werd op 28/10 een volledige lockdown aangekondigd. Het is dus af te raden om door Frankrijk te fietsen. In Nederland geldt dezelfde regel als in België. Je mag er met maximaal 4 fietsen, maar je moet wel altijd de social distance in acht nemen. Je kan altijd terecht op diplomatie.belgium.be voor meer informatie.

Het zijn moeilijke tijden, maar laat je hoofd niet hangen. Blijven fietsen met je bubbel van 4 is goed voor je fysieke en mentale gezondheid. Fietsen aan lage of middelmatige intensiteit geeft dan ook nog eens een boost aan je immuunsysteem.

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het novembernummer van cycling.be magazine ligt nu in de winkel, met Laurens Sweeck, Eli Iserbyt en Toon Aerts, Annemarie Worst, de karatetrap van Bart Wellens, het wielerseizoen op de weg in beeld, Dries De Bondt … De actieve wielerfanaat kan genieten van het ruime Dossier Mountainbike, met enkele gerichte tips voor een betere basistechniek, 3 hardtails van de nieuwe generatie (BMC Twostroke, Canyon Exceed en Specialized Chisel), Shimano's nieuwe e-MTB-aandrijving, de lichte Rotwild R.X375 met Shimano EP8-motor, en downhillen in Andorra. Verder: de beste winteroutfits, hoe je overtraining kan vermijden en verhelpen, waar de profs overwinteren, Bekende Velofiel Cath Luyten, en veel meer!