Of het nu gaat om materiaal, trainingsgewoonten of fietspositie, iedereen heeft wel eens een poging ondernomen om een profrenner na te bootsen. Wat in het profpeloton gebeurt, geldt vaak als de referentie. Samen met Dietmar Ledegen van Energy Lab zoeken we uit wat je beter niet klakkeloos overneemt...

VOEDSEL AFWEGEN

Het belang van gezonde en gevarieerde voeding valt niet te onderschatten. Maar er zijn grenzen. Met een weegschaaltje afwegen wat er op je bord belandt, is niet alleen tijdrovend, het brengt ook risico's met zich mee. "Wie streeft naar een extreem laag vetpercentage is vatbaarder voor infecties en ziektes", geeft Dietmar Ledegen mee. "Het is uiteraard beter om relatief 'scherp te staan' dan overtollige kilo's mee te slepen, maar overdrijven is niet aan te raden. Veel profs wegen hun eten wél af of durven zelfs op een nuchtere maag te gaan trainen, maar zij weten perfect hoeveel ze nodig hebben en ook op welke momenten. Bovendien worden zij doorgaans begeleid door een voedingsdeskundige, en dat is bij recreanten vaak niet het geval. Let dus niet te obsessief op je gewicht en hou het gewoon bij gezonde en gevarieerde voeding, want als je caloriebalans overhelt naar negatief, kan je roofbouw plegen op je lichaam, tot spierafbraak toe."

 

LAGE EN VERRE FIETSPOSITIE

Stuurpennen van 140 millimeter of zelfs langer. Daaronder geen spacers en een smal stuur. Zo ziet 90 procent van de fietsen van de profs eruit. Door ver, laag en met de ellebogen naar binnen te zitten, nemen zij een agressieve en aerodynamische houding aan die hen aan hoge snelheden een voordeel kan opleveren. "Of je zo'n positie aankan, hangt in grote mate af van je flexibiliteit", legt Ledegen uit. "Fietsers die leniger zijn in hun heupbuigers, onderrug, hamstrings en quadriceps kunnen doorgaans dieper zitten. Stijve personen zullen in dat geval sneller te maken krijgen met rug- en nekproblemen. Net zoals een smal stuur problemen kan opleveren voor personen met brede schouders. Vergeet niet dat profs haast elke week minstens twintig uur in het zadel zitten. Zij zijn er dus op getraind om in die houding te presteren. Je kan gerust experimenteren met stuurpenlengtes en spacers die je onder je stuurpen weghaalt. Maar zaag de buis van je voorvork toch nog maar niet af vooraleer je zeker weet dat het je geen lichamelijke klachten oplevert."

Lees het volledige artikel in het septembernummer van cycling.be magazine, nu in de winkel! Abonneer je hier en krijg er een gratis fietscadeau bovenop!

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het decembernummer van cycling.be magazine ligt nu in de winkel en dat kan uitpakken met een exclusieve blik achter de revalidatie van Wout van Aert. Verder: Zdenek Stybar, Yara Kastelijn, Ruben Apers over Bjorg Lambrecht en de veiligheidsproblemen, Erik Dekker, talentdetectie bij Telenet Baloise Lions, bikefitting voor rugpatiënten, De Streekrenner in Noord-Limburg, verantwoord snoepen en energiedips vermijden, een test van drie gravelbikes …