Op de Eurobike-beurs van eerder deze maand was het aantal nieuwe indoortrainers niet meer bij te houden. Naast traditionele spelers als Tacx en Elite kwamen daar heel wat nieuwkomers bij en ook Zwift liet zich niet onbetuigd, met nieuwe parcoursen en de mogelijkheid om te sturen.

Elite had net als vorig jaar de indrukwekkend mooie Fuorepista, een design hometrainer met interactieve Smart-functionaliteit, en de Nero, interactieve losse rollen, meegebracht, maar voegde daar de onlangs geïntroduceerde Suito aan toe (zie link onderaan), net als de compleet nieuwe Tuo en de Direto X (849 euro - zie foto bovenaan). Die laatste is een evolutie van de enorm populaire Direto, die daardoor accurater (1,5 % nauwkeurig), krachtiger (maximaal 2100 watt en hellingen tot 18 %) en stiller is geworden.

Null

De Tuo vervangt meteen alle traditionele interactieve trainers bij Elite en doet dat nu helemaal in stijl. Dankzij de stijlvolle aluminium motorbehuizing en de houten poten past hij in elke kamer (zolang je fiets proper gepoetst is, red.). Ook de cijfers zitten goed: 1250 watt, hellingen tot 10 %, nauwkeurigheid van 3 % en compatibiliteit met alle trainingsapps voor 449 euro.

Null

Tacx kwam met het nieuws dat de Neo Smart Bike nu echt verkrijgbaar was voor 2.599 euro. Helemaal geen goedkoop dingetje, maar als je de prijs van een normale indoortrainer combineert met een goedkope fiets om uitsluitend op de rollen te gebruiken, en met wat extra's, dan is die prijs niet helemaal bij de haren gegrepen. Blijkbaar waren de procedures om deze interactieve Smart-hometrainer gekeurd te krijgen niet aangepast aan de moderne functionaliteiten van het toestel. Nu dat achter de rug is, kan je de Neo Smart Bike in huis halen en genieten van de stilte, het geïntegreerde display, de aanpasbare knoppen, twee ventilatoren om je af te koelen, de mogelijkheid om te schakelen zoals met de versnellingen op je gewone fiets, ... De Neo 2T Smart stelden we eerder al aan je voor (zie link onderaan).

Null

Het meest geteste toestel op de beursvloer in Friedrichshafen moet wel de Wahoo Kickr Bike zijn. Net als de Smart Bike van Tacx is het een compleet toestel waarbij je geen aparte fiets meer nodig hebt. Gewoon je pedalen erop en je kan je in het zweet gaan werken. En net als bij het toestel van Tacx kan je stuur, zadel en pedalen vervangen door jouw favoriete modellen, en kan je de cranklengte aanpassen naar jouw gebruikelijke lengte. Toch heeft de Wahoo nog enkele extra's. Zo kan je een foto nemen van jouw fiets, waarna de bijbehorende app toont hoe je de Kickr Bike moet aanpassen om exact overeen te komen met jouw gebruikelijke maten. De Kickr Bike kantelt bovendien naar voren of achteren als je klimt of daalt tijdens jouw virtuele rit. De remhendels zien eruit zoals op een gewone fiets, maar een leuke toevoeging is dat je ze via de app kan instellen om te schakelen zoals de shifters van Campagnolo, Shimano of Sram. We konden het uiteraard niet laten en gooiden even ons been over deze nieuwkomer van Wahoo. De rem- en schakelfuncties van de hendels zijn inderdaad leuk en het voelt indrukwekkend aan als je voor de eerste keer begint te klimmen: doordat het toestel kantelt, kom je in klimpositie te zitten en dat voelt toch net wat anders aan. De Kickr Bike maakt pas vanaf januari de oversteek naar de Europese winkels. De prijs in de VS is voorlopig 3.499 dollar.

Ook Stages, bekend van de vermogensmeters, stond met een StagesBike op de Eurobike-stand. Ook die onderworpen we aan een test en net als bij de Tacx en Wahoo waren we onder de indruk van het rijgevoel. Stages heeft al lang ervaring met spinningfietsen, dus met de degelijkheid zal het goed zitten. Het toestel voelt dan ook erg stevig aan en biedt veel aanpassingsmogelijkheden om de zitpositie te laten overeenkomen met die van je gewone fiets. De geïntegreerde wattagemeter kan je vermogen tot 3.000 watt (wie haalt die cijfers?) aan. De remhendels kunnen schakelen en remmen. De StagesBike komt pas vanaf volgend jaar beschikbaar en de prijs ligt voorlopig op 2.600 dollar.

Null

Het Nederlandse TrueKinetix toonde op Eurobike de Truebike, ook zo'n compleet geïntegreerd toestel. De specifieke bedoeling ervan is om de trapbeweging veel normaler te maken. Daarvoor vervangt de Truebike het gebruikelijke vliegwiel door een gerobotiseerde motor die zo'n duizend keer per seconde herberekent hoeveel weerstand er moet zijn. Zo moet de spanning op je spieren veel meer aanvoelen alsof je echt buiten aan het rijden bent. Je kan het toestel naar jouw maten aanpassen zoals je dat bij een gewone fiets zou doen en hij is zelfs wat soepeler gemaakt, zodat een sprint of versnelling natuurlijker aanvoelt. Standaard krijg je een 10" scherm en je kan connecteren met de bekende trainingsapps. De Home 1.0 kost 3.000 euro en komt eind dit of begin volgend jaar op de markt.

Het Duitse SRM was de laatste die we ontdekten met een eigen, compleet toestel. De SmartIT ziet er veel meer uit als een fiets dan de voorgaande toestellen, want hij werkt zowaar met een gewone Shimano 105 11-speed-derailleur en een ketting, in combinatie met de SRM Origin-vermogensmeter. Nauwkeurigheid is geen probleem bij SRM, want de Origin is tot 1 % accuraat. Ook het computertje op het stuur ziet er wat traditioneler uit. De prijs is wel niet min voor het geheel: 5.000 euro...

Null

Terwijl Tacx de indrukwekkende Magnum-"fietsloopband" heeft, zagen we even verderop in de hal de rollenband van Oreka. Het Spaanse bedrijf komt met een toestel dat je fiets aan de achteras vastzet, zodat je voor de rest vrij kan bewegen. Je bent zelf de motor die de rollen aandrijft, maar de O2 Trainer zorgt wel voor de weerstand. Sensoren in de achterkant van het toestel detecteren je pedaalbeweging en analyseren die gegevens in real-time. Het werkt met apps zoals Zwift, Kinomap en Bkool, maar je moet wel 3.000 euro neertellen.

Null

De meest realistische 'buitenfietsbeleving' kregen we evenwel bij Saris. Die monteren hun direct-drive-trainer (ook andere, concurrerende modellen zijn mogelijk) met enkele stevige riemen op de MP1. Dat is een platform dat laterale beweging toelaat (tot 6 graden) en naar voren en achteren beweegt. Zo voelt elke versnelling een pak realistischer aan.

Eentje waarvoor we geen tijd meer hadden om te proberen, maar die ook beweging toelaat is de Kurt Kinetic R1. Dat is een direct-drive Smart-trainer die net als hun bekende Rock & Roll zijdelings kan bewegen.

4iiii kwam dan weer met een toestel dat we vorig jaar al in een ander jasje hadden ontdekt. De experts in vermogensmeting kochten namelijk de rechten over van Stac. Hun Flight ziet eruit als een klassieke indoortrainer, maar je band komt niet in contact met een rol, wat niet alleen slijtage vermijdt, maar ook veel stiller is. Magneten komen namelijk dichter of verder tegen je aluminium (!) velgen, zodat je meer of minder weerstand krijgt. Een stopcontact heb je niet nodig. De enige prijs die we voorlopig hebben is 599 dollar.

De meest absurde indoortrainer die we tegenkwamen, was op een kleine stand tussen twee hallen, waar we Space Invaders konden spelen door onze fiets te manoeuvreren op losse rollen, maar dan wel met een fiets die niet van de rollen kon vallen.

De software-ontwikkelaars lieten zich evenmin onbetuigd. Zwift stelde een nieuw parcours voor, dat van het WK in Yorkshire, en laat vanaf nu toe dat je zelf stuurt. Je kan dan wel niet crashen, maar je kan bijvoorbeeld wel een mountainbike over een parcours sturen. Je smartphone, vast gemonteerd op het stuur, dient dan als bediening, want die registreert automatisch welke kant je op draait met je stuur. Een voorwielhouder die sturen toelaat, is dan wel een must. Er bestaan intussen ook dergelijke houders die de stuurbeweging zelf opmeten en naar Zwift doorsturen.

Ben je fan van de interactiviteit van Zwift, maar wil je liever nog realistischere parcoursen, dan kan je Rouvy eens proberen.

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het oktobernummer van cycling.be magazine ligt nu in de winkel en je krijgt er de Crossgids met complete veldritkalender en vooruitblik van Paul Herygers bovenop! Blikvangers zijn Mathieu van der Poel, het trio Eli Iserbyt, Laurens Sweeck en Michael Vanthourenhout, de terugkerende Jolien Verschueren, Dylan Teuns, Laurens de Plus, Hennie Kuiper, Ilan Van Wilder,... Voorts gaan we achter de schermen bij Telenet Baloise Lions, zoeken we de crosskampioenen van de toekomst, zetten we een crossfiets van Trek en gravelbike van Canyon naast elkaar, vertellen we over onze tochten in Oostenrijk en Catalonië, gaan we trends spotten op Eurobike, zoeken we waarom de ene persoon meer calorie�n verbrandt dan een andere, en veel meer!