Cancellara blijft leider en ook de rest van de top tien blijft hetzelfde.
Sagan komt nu binnen in een groepje en ziet er niet echt aangeslagen uit.
Greipel was sneller dan Goss en Haedo.
Ghyselinck valt stil. Urtasun pakt de rit ook net niet. Het is Greipel die deze superspannende spurt wint.
De West-Vlaming gaat de laatste kilometer als leider in. Hij heeft nog een mooie voorsprong. Jammer genoeg loopt het hier wat op.
Ghyselinck laat zijn medevluchters achter!
Net binnen de drie kilometer opnieuw een val. Iemand van Lampre rijdt tegen het voorwiel van eentje van Garmin en zo belandt een heel aantal renners tegen de grond. Ook Peter Sagan viel, maar kwam niet al te hard terecht.
De vier vluchters hebben hun inspanning uitstekend ingedeeld. Ze hebben nog altijd bijna een halve minuut voorsprong.
De laatste drie kilometer hebben nog enkele bochten in petto. Dat kan het eventueel weer gevaarlijk maken. De laatste kilometer loopt heel licht omhoog. Wie te vroeg op kop komt, maakt kans om nog overrompeld te worden door mannen die beter timen.
Nog zeven kilometer en nog steeds 40 seconden voorsprong. De sprintersploegen houden het deze keer spannend.
Sky, BMC en Lampre zijn de ploegen aan het front.
Nog tien kilometer en het peloton zit Ghyselinck en co op de hielen.
Veel renners proberen nog wat op te schuiven om geen tijdverlies op te lopen bij een mogelijke valpartij.
Op deze brede, rechte weg ziet het peloton de vluchters mooi voor zich uit rijden.
Op twintig kilometer van de meet hebben de vier leiders nog meer dan een minuut voorsprong. Nu moeten ze wel alles geven om nog een tijdje voor het peloton te blijven uitrijden.
Philippe Gilbert zit bestendig in de eerste rijen van het peloton. Het is vandaag zijn verjaardag. Mogen we een late uitval verwachten van hem?
De voorsprong zakt nu toch onder de twee minuten.
Het is nog veertig kilometer en dus nog bijna een uur rijden, en daarom laat het peloton de koplopers een paar seconden extra uitlopen.
Popovych (RadioShack-Nissan-Trek), Francis De Greef (Lotto-Belisol) en Stuart O'Grady (Orica-GreenEdge) blijven standvastig binnen de eerste drie van het peloton. Zij moeten de vlucht onder controle houden.
Luis Leon Sanchez kan door zijn polsblessure zelf moeilijk bidons aannemen, maar de ploegmecanicien bij Rabobank propt wel zijn trui vol met drinkbussen, zodat hij niet met lege 'handen' terugkeert bij zijn ploegmaats in het peloton.
Op deze zwarte dag voor het Belgische wielrennen betuigen veel renners op Twitter en in interviews hun steun aan de familie en vrienden van de overleden renner Rob Goris.
Het gemiddelde is in het derde uur gestegen naar 40,5 km/u, terwijl de voorsprong van het groepje met Ghyselinck rond de drie minuten zit.
Meer info over die nieuwe trend van aerodynamische helmen vind je hier:
http://sport.be.msn.com/cycling/nl/nieuws/article.html?Article_ID=593730
Greipel keert terug naar de ploegleiderswagen, omdat hij zijn gewone helm wil inwisselen voor een helm met een aerodynamische cover. Alle beetjes helpen om een massaspurt te winnen.
De meerderheid van het peloton houdt nu een plaspauze. Cavendish heeft dan weer een probleem met zijn gepersonaliseerde Nike-schoen.
Cavendish, Goss, Renshaw en Sagan zijn de snelsten in het peloton. Greipel deed weer niet mee. Hij blijft zich focussen op de spurt aan de meet.
Net zoals bij de vorige ritten krijgen we aan de tussenspurt geen spektakel onder de koplopers. Er is geen replay nodig om te zien dat Ladagnous, Urtasun, Simon en Ghyselinck de top vier vormen. In het peloton zou het spannender moeten worden.
Op vier kilometer van de tussenspurt blijft het nog rustig in het peloton.
De leiders zijn vlak bij de superspurt.
De koplopers rijden door de bevoorradingszone. Straks is het de beurt aan het peloton, waar snel na het ledigen van de 'musette' gewerkt zal worden om de tussenspurt voor te bereiden.
Luis Leon Sanchez komt in beeld. Hij houdt zich nog altijd in de achterhoede van het peloton op, maar in tegenstelling tot de volgende dagen draagt hij maar één brace meer, namelijk aan de linkerpols. Er is blijkbaar beterschap aan die geblesseerde polsen.
Jan Ghyselinck, de man van Cofidis in de vlucht van de dag, kennen jullie misschien nog van het BK van twee weekends terug. Toen sleurde hij een hele tijd aan kop in de achtervolging op het groepje met Tom Boonen. Het is pas zijn eerste jaar voor de Franse ploeg. Voordien reed hij twee jaar voor HTC-Highroad.
Stuart O'Grady is de man met ervaring die het kopwerk in het peloton voor zich neemt.
Het tweede uur werd iets trager gereden: 38,6 km/u.
Vrij stabiel koersverloop totnogtoe. De vier leiders (Ladagnous, Ghyselinck, Simon en Urtasun) vertrokken al in de eerste kilometer en hebben nog steeds meer dan vijf minuten voorsprong.
Ondertussen regent, dondert en bliksemt het in Saint-Quentin.
Lotto-Belisol heeft na de zege van Greipel gisteren zin in meer. De ploeg zet zich aan de kop van het peloton om de leiders niet te ver te laten weglopen.
Marcel Kittel stapt na 40 kilometer wedstrijd van de fiets, hij heeft maagproblemen.
De voorsprong groeit opnieuw en bedraagt nu vijfeneenhalve minuut.
Het eerste wedstrijduur werd 39,6 kilometer afgelegd.
De bergtrui blijft zeker om de schouders van de Deen Michael Morkov, Fabian Cancellara en Peter Sagan verdedigen respectievelijk geel en groen. De supersprint ligt na 109 kilometer in Breteuil.
De Tour komt voor de derde keer aan in Saint-Quentin. In 1938 was Felicien Vervaecke er de beste en in 2006 was niemand opgewassen tegen Robbie McEwen in de spurt. De Australische sprintcoach bij Orica-GreenEdge zal dus wel enkele goede tips hebben voor zijn landgenoot Matthew Goss, voorlopig nog zonder zege.
De voorsprong van de vier brokkelt al af. Ze hebben nog 4'20" voor.
Het regent in aankomstplaats Saint-Quentin. De renners houden het voorlopig nog wel droog.
De voorsprong van de vier loopt snel op tot bijna vijf minuten.
Is de eerste ontsnapping meteen de goeie? In elk geval sprokkelen Matthieu Ladagnous (FRA/FDJ-BigMat), Jan Ghyselinck (BEL/Cofidis), Julien Simon (FRA/Saur-Sojasun) en Pablo Urtasun (SPA/Euskaltel-Euskadi) meteen anderhalve minuut voorsprong.
Al de 195 renners die gisteren finishten zijn vertrokken voor de vijfde rit van de Tour.
Met nog minder hindernissen dan de dag voordien lijkt een sprint vandaag helemaal onvermijdelijk. Zo geschiedde ook in 2006. Toen won Robbie McEwen de spurt in Saint-Quentin en klopte een ontgoochelde Boonen - in het geel - op zijn stuur. Wie de sprint als eerste begint, kan maar beter zeker zijn van zijn zaak, want de laatste honderden meters lopen licht omhoog. De kans bestaat dus dat een iets te overmoedige poging met een verre ereplaats wordt bestraft. Wie wel juist timet, kan al wat trainen voor de podiumceremonie in Parijs, want toevallig heet het park aan de aankomstzone Parc des Champs Elysées...
Belangrijkste tussenpunten |
|
Teams |
nog 87 km
Tussensprint Breteuil
|
|