Running.be en Energy Lab begeleiden vijf lezers richting de DVV Antwerp Marathon 2015. Met het 16-wekenschema van Paul Van Den Bosch kan je zelf ook meetrainen voor je eerste marathon, te beginnen in de week van 5 januari!

Liefst duizend (!) kandidaturen kregen we binnen na onze oproep aan finishers van de DVV Antwerp 10 Miles 2014 om zich door Energy Lab te laten begeleiden richting hun eerste marathon in 2015. Vijf gelukkigen werden opgenomen in het running.be marathonteam, maar ook de 995 anderen mogen blijven dromen van hun marathondebuut. Met het 16-wekenschema van Paul Van Den Bosch, dat je terugvindt in het novembernummer van running.be magazine, krijgen ook zij immers de kans om vanaf 5 januari mee te trainen naar hun eerste marathon op 26 april 2015!

"Om aan dit schema te kunnen beginnen, moet je momenteel in staat zijn om wekelijks 30 à 40 km te lopen, ongeacht de eindtijd die je vooropstelt", geeft Paul Van Den Bosch mee als voorwaarde. "Dat moet je in staat stellen om in 16 weken tijd door te groeien naar een loopweek van zo'n 60 km. Dit alles in een rustig tempo: intervaltrainingen of andere snelle looptrainingen zijn niet aan de orde."

"Tijdens de laatste weken moet je elke week een lange duurloop voorzien van om en bij de 2 uur met een lage intensiteit. Idealiter voer je iedere week één van je lange duurlopen uit op een verhard oppervlak. De rest van de trainingen doe je bij voorkeur op een zachte ondergrond. Nog een laatste tip: je mag je langste duurlopen, zeker in het begin, regelmatig onderbreken met enkele minuten stappen", besluit Van Den Bosch.

Je vindt het volledige artikel, inclusief het eerste deel van het 16-wekenschema dat begint in de week van 5 januari, in het novembernummer van running.be magazine. Nog tot begin januari te vinden in de winkel!