Wil je een betere loper worden? Paul Van Den Bosch legt in running.be magazine uit hoe bruggentraining daarbij kan helpen. Deel je #brugfie en maak kans op een leuk loopgadget!

Niet iedereen is fan van een golvend parcours. Een scherpe tijd zit er meestal niet in, het is moeilijk om met een regelmatig tempo of constante hartslag te lopen, en het herstel duurt meestal ook langer dan na een loop op een snel en vlak parcours. Toch is het voor een loper nuttig om regelmatig een bruggentraining in je programma op te nemen. "Er worden immers meer spiervezels gemobiliseerd dan bij normale trainingen. Daardoor win je aan kracht, leer je economischer te lopen, kan je gemakkelijk variëren in hartslag op training en verhoog je ook je weerstand tegen vermoeidheid tijdens snelle wedstrijden", somt Paul Van Den Bosch de voordelen op.

Een bijkomend argument is dat er gewoon ook heel erg mooie wedstrijden zijn die zich op golvende wegen afspelen. "En daarvoor moet je heus niet naar de (Vlaamse) Ardennen trekken", gaat Van Den Bosch verder. "Heel wat klassiekers hebben de nodige hoogtemeters in petto. Denk maar aan de DVV Antwerp 10 Miles & Marathon, waarbij je de Kennedy- en Waaslandtunnel niet alleen ín maar natuurlijk ook terug uit moet lopen. En deelnemers aan de Belfius Brussels Marathon & Half Marathon en de 20 km door Brussel weten dat ook in de hoofdstad heel wat tunnels en natuurlijke klimmetjes liggen te wachten."

Lees het volledige artikel, met richtlijnen voor een efficiënte bruggentraining, in het novembernummer van running.be magazine.

Toon ons jouw #brugfie!

Loop jij regelmatig een brug op en af, of ben je na het lezen van dit artikel van plan om ook eens een bruggentraining in te lassen? Maak dan een selfie op je favoriete trainingsbrug of met de brug op de achtergrond, en deel hem op onze Facebook- of Twitter-pagina met de hashtag #brugfie! Onder alle inzenders verloten we een leuk loopgadget!