Het running.be marathon team is deze week begonnen met de voorbereiding op de DVV Antwerp Marathon van 26 april. Maak kennis met de teamleden en train zelf mee aan de hand van het schema van Paul Van Den Bosch in het magazine!

De marathon-neofieten kregen samen met running.be-redacteur Joost Houtman na hun screening begin oktober al het nodige huiswerk mee. Bij de start van het echte 16 wekenschema van Paul Van Den Bosch polste Joost even hoe ze de voorbereidende fase verteerd hebben.

Hannelore Van der Veken: "Ik ben een hartslagmeter gaan kopen en gebruik die nu altijd. In het begin vond ik het best wel moeilijk om binnen het aangegeven hartslaginterval te blijven, maar nu gaat dit heel goed. Voordien liep ik gemiddeld twee keer in de week. Nu al drie keer. Ik heb gelukkig nog geen last van mijn gewrichten of pezen, maar ik merk wel dat een lange duurloop meer belastend is voor mijn spieren dan een intervaltraining. Soms is het moeilijk om me na een drukke dag nog op te laden, maar nadien ben ik altijd tevreden over de geleverde prestatie en voel me heerlijk ontspannen."

Tony Vander Ghinst: "Ik liep voornamelijk op gevoel en dat beviel me prima, maar heb ik dus nu letterlijk het stof van mijn hartslagmeter geblazen. Energy Lab gaf aan dat ik mijn basisuithouding moest verbeteren met lange en trage duurlopen. Trager was ongeveer 2 km/u trager dan ik normaal zou lopen... De lange duurlopen doe ik op straat, maar de andere trainingen op de Finse piste of de atletiekpiste. Ik heb alles vlot afgewerkt, geen spierpijn, geen kwaaltjes. Wel loopt mijn 23-jarige zoon mee tijdens de lange duurlopen en dat is toch prettig: wat bijpraten. En dat maakt het lange werk ook wat minder saai. Ik heb het gevoel dat mijn conditie geleidelijk verbetert. Verder maak ik me wel eens de bedenking dat na een duurloop van 15 km ik binnen vier maand die afstand nog tweemaal mag doen, en dan overvalt je het gevoel dat je er toch nog niet bent en er heel wat werk in het verschiet ligt!"

Bieke Smeuninx: "Energy Lab maakte me duidelijk dat ik eigenlijk altijd wat te traag liep en meer in verschillende hartslagzones en meer dan twee keer in de week moest gaan lopen. Dus was er werk aan de winkel. Dat heb ik dan ook gedaan, hoewel ik op hartslag lopen echt heb moeten leren. Ook technisch, ja (lacht). Voordien liep ik puur op gevoel: al pratend met collega's of op het ritme van de muziek. Door nu te trainen in verschillende hartslagzones merk ik ook dat ik het bij snelle intervallen best wel moeilijk heb, voor een deel omdat ik hier nooit op getraind heb waarschijnlijk. Ik neem ondertussen op aanraden van mijn dokter ijzersupplementen. Uit de analyse van Energy Lab bleek immers dat mijn skelet nogal licht was in verhouding tot mijn totale lichaamsgewicht."

Peter Lambrechts: "Lopen op hartslag was ook nieuw voor mij. Ik heb alle trainingen dan ook in het vooropgestelde hartslagtempo gelopen. De trainingen gingen echter zo goed dat ik in het weekend vaak langere afstanden heb gelopen dan het schema voorschreef. Ik snoep minder dan voorheen (minder chips en nootjes), maar ik weeg nog steeds 109 kilo. Nog werk dus (lacht). De intervaltrainingen vind ik het leukste. Mijn conditie verbeterde op korte tijd aanzienlijk! Momenteel heb ik wel wat last van mijn rechterenkel (beetje verdikt), maar ik heb nu een steunzooltje dat dit zou moeten verhelpen. Daar waar ik vroeger zowel op zaterdag als zondag maximaal 10 kilometer aflegde, loop ik nu minstens 12 à 13 kilometer. Tja, ik ben nu pas echt verslaafd geworden aan het lopen. Ik voel me veel sportiever en minder vermoeid."

Bekijk hiernaast de foto's van de leden van het running.be marathonteam. Je vindt een uitgebreidere kennismaking en de eerste weken van het 16 wekenschema in het januarinummer van running.be magazine, nu in de winkel!