Stretching is een van de meest heikele thema's in gesprekken over lopen. Aan de hand van zeven stellingen probeert Robin Decottignies van Energy Lab de waarheden en fabels te vertellen.

1. Stretching is de ideale manier om op te warmen: Fout!

Hoewel veel mensen het doen, is het absoluut niet de bedoeling om de spieren op te warmen door ze te stretchen. In veel sporten is het zelfs absoluut af te raden, omdat het de blessurekans verhoogt. In de spieren zitten orgaantjes die de spanning en de lengte meten. Bij een te hoge spanning of lengte grijpen ze in om de spier te sparen. Door te stretchen, raken die orgaantjes ontregeld waardoor er spierschade kan optreden.

2. Statisch stretchen is de beste methode om de spieren te rekken: Fout!

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat elke manier van stretchen een positief effect op de bewegingsruimte heeft. Statisch stretchen (waarbij je ledematen niet bewegen; red.) heeft wel het voordeel van de eenvoud, want je kunt eigenlijk niet veel verkeerd doen. Een andere manier is dynamisch stretchen. Dit houdt in dat je herhaaldelijk de ledematen zwaait tot op de reklimieten. Ten slotte is PNF (proprioceptive neuromuscular facilitation; red) wellicht de efficiƫntste manier van stretchen. Met deze techniek breng je de spier eerst een tiental seconden op spanning vooraleer ze te stretchen. Op die manier kun je net iets verder doorduwen.

Lees het volledige artikel

nu onmiddellijk digitaal op Blendle. Klik hier, meld je aan en lees! Of in het januarinummer, nu in de winkel!