De sociale media overspoelen ons elke ochtend met foto?s van perfect gestylede havermoutkommen. Maar is havermout ook de perfecte energieleverancier?

Havermout wordt van oudsher gevoerd aan paarden en is dus onvervalst krachtvoer. Voedingsdeskundige Evelyne Coppens verklaart: "Havermout is een goede energieleverancier, omdat het voor 60% uit complexe koolhydraten bestaat. Daarnaast bevat het een kleine hoeveelheid eiwitten, die nodig zijn voor herstel en spieropbouw. In het algemeen verdraag je voeding beter bij trainingen met lage intensiteit en wanneer je lichaam 'gedragen' wordt, zoals tijdens het fietsen. Maar je lichaam heeft vrij veel werk met de vertering van havermout, waardoor hij niet zo geschikt is net vòòr een intensieve training of wedstrijd."

4 havermoutweetjes

1. Havermout is vezelrijk. Lopers met gevoelige darmen gebruiken liever geen havermout op race day als ze een Dixi-stop willen voorkomen!

2. Door de lage glycemische index levert havermout trage energie. Voeg voor snelle energie suiker, honing en/of banaan bij je havermoutontbijt.

3. Bereid havermout met magere of halfvolle melk, soja- of notenmelk of magere yoghurt. Een product met een laag vetgehalte dus.

4. Havermout is van nature glutenvrij. Maar zowat alle havervlokken bevatten sporen van gluten, omdat ze verwerkt worden met andere graansoorten die wél gluten bevatten.

Lees het volledige artikel

nu onmiddellijk digitaal op Blendle. Klik hier, meld je aan en lees! Of in het januarinummer, nu in de winkel!