Het doet zoveel deugd om jezelf te verwennen met comfort food, zeker wanneer het buiten donker en koud is. En ja, dat kan op een gezonde manier!

De donkere winterdagen veroorzaken soms een minder positieve mindset. Gebruik je voeding om dat effect te counteren! Er bestaan voedingsmiddelen die de serotonineproductie in je hersenen vergroten en zo je humeur verbeteren (bruin brood, aardappelen en noten). Ook folaat (een soort vitamine B11) helpt tegen depressies. Die vind je vooral in spinazie, asperges, peterselie en boerenkool. Helaas zijn dat niet meteen de ingredi├źnten waaraan ik denk als het over comfort food gaat. Dat associeer ik vooral met hartige ovenschotels, waarvan ik vermoed dat ze niet zo gezond zijn. Evelyne Coppens, voedingsdeskundige bij Energy Lab, stelt me gerust: "Als je rekening houdt met een aantal regels, maak je van je favoriete ovenschotel een gezonde, energieke maaltijd."

Uiteraard zijn er enkele do's & don'ts. Let op met room, kaas en bechamelsaus, want dat zijn vaak de 'boosdoeners' in een ovenschotel. Gebruik voor je saus bij voorkeur sojaroom. Die bevat meer gezonde vetten. Of kies voor tomatensaus! Parmezaanse kaas zit boordevol smaak, waardoor je er minder van nodig hebt dan van gewone geraspte kaas. Minder vetten! Voor een lekker korstje op je schotel meng je de kaas met paneermeel. Vul je ovenschaal voor minstens de helft met groenten in verschillende kleuren. Zo heb je vitamines binnen en door de kleuren ziet je eten er een pak smakelijker uit! Kies voor seizoensgroenten, die hebben de beste smaak: bloemkool, broccoli, pastinaak, pompoen, prei, spruitjes, venkel, wortel, ...

Lees het volledige artikel

nu onmiddellijk digitaal op Blendle. Klik hier, meld je aan en lees! Of in het novembernummer, nu in de winkel!