De griep is in het land en kan je trainingsschema danig in de war sturen. Maar wanneer moet je stoppen met lopen en wanneer mag je doortrainen? Energy Lab-coach Hans Talloen legt het uit.

"Bij een gewone verkoudheid, 'snotvalling', keelpijn of andere winterkwaaltjes mag je gewoon blijven sporten. Al vervang je de intensieve trainingen wel het best door rustiger werk. Na een drietal dagen moet het normaal beter gaan", zegt Hans Talloen, die de zogenaamde nek-check meegeeft als goede richtlijn. "Situeren de klachten zich boven de nek - zoals bij keel-, hoofd- en oorpijn of bij een verstopte neus - dan kan je verder sporten. Zijn het klachten onder de nek -  bijvoorbeeld een diepe zware hoest, kortademigheid, spierpijn in de ledematen of koorts - dan moet je stoppen met trainen en eerst helemaal uitzieken. Bij twijfel raadpleeg je natuurlijk altijd het best je dokter."

Blijven sporten met koorts mag dus niet?
"Dat is uit den boze. Als je toch verder sport, kan de infectie verergeren, of zelfs overslaan op je hart. Dan mag je nog een veel langere tijd niet aan sport doen. In extreme gevallen kan het je hart zelfs beschadigen, waardoor je voorgoed moet stoppen met sporten. Als de koorts (een lichaamstemperatuur boven de 38 °C, red.) verdwenen is, moet je bovendien nog eens even lang rusten als je koorts hebt gehad. Een week koorts betekent dus in totaal twee weken niet trainen."