Excuses om niet te gaan lopen, ze zijn er in overvloed. Gelukkig kan je ze vaak weerleggen.

Als je bij het begin van dit jaar als goed voornemen had om meer te sporten, is het nogal vroeg om die goede intenties al overboord te kieperen. Nochtans zijn er zeker in deze periode ook voldoende excuses. Wij lijsten er enkele op, en weerleggen ze meteen ook.

1. Het is slecht weer

Sneeuw, regen, wind, koude. Er zijn genoeg lopers op wie de weergoden geen invloed hebben, maar er zijn uiteraard ook mensen die sporten in deze weersomstandigheden heel wat minder zien zitten. Met goed materiaal (denk aan een regenjasje en respecteer de laagjestheorie) kan je je wapenen tegen slecht weer. En uiteraard kan je altijd de fitness opzoeken. Of blijf thuis en doe de woonkamerwork-out.

2. Ik moet op de kinderen letten

Oké, je moet met je kind van 7 jaar geen looptraining van 10 kilometer doen, maar een stevige winterwandeling behoort allicht al veel meer tot de mogelijkheden. Een wandeling met je hond, kan je wel omzetten in een looptraining. Al is niet elke hond daar even geschikt voor.

3. Ik loop niet graag in het donker

In deze periode arriveren veel mensen op het werk wanneer het nog donker is. En wanneer ze weer thuis zijn, is het opnieuw donker. Ook hier kan de woonkamerwork-out of de fitnessruimte van pas komen, als je niet graag in het donker op pad gaat. Of misschien is het voor jou wel mogelijk om tijdens de middagpauze eventjes te gaan lopen? Steeds meer bedrijven staan zulke sportieve activiteiten tijdens de werkuren toe.

4. Ik heb een kater

Kan al eens gebeuren in deze periode. Maar het is geen reden om heel de dag in je zetel of bed te blijven hangen. Integendeel, een wandeling in de buitenlucht zal je goed doen.

5. Ik weet niet waar ik moet beginnen  

Je wil wel beginnen te sporten, maar het doel je voor ogen hebt, lijkt wel een berg waartegen je aan kijkt. Alle begin is moeilijk. Het komt er vooral op aan om geleidelijk aan progressie te boeken. Ga je te snel, dan loeren blessures om de hoek, en verdwijnt je plezier. Beperk je ook niet tot dat ene hoofddoel, maar prik in aanloop daarnaartoe ook meerdere kleine doelen.