Beginnen te lopen is een uitstekend goed voornemen. Helaas verliezen veel beginners ook (snel) de moed. Een ervaren loper probeert oplossingen te bieden.

Vorige week deelden we op onze website nog onze 10 tips voor beginners. Op de website van Evening Standard zagen we ook nog interessant advies van Saucony-atleet Ieuan Thomas voorbijkomen. Wie volgens hem onderstaande zaken respecteert als beginner, zal eerder blijven lopen dan de moed te verliezen.

1. Stel een realistisch doel

Duidelijke doelen houden je doorheen het hele jaar gemotiveerd. Belangrijk: hou het realistisch en kies voor meerdere (kleine) doelen. Plan als beginner geen marathon.

2. Zoek loopvrienden

Sommige beginners vinden het saai om in hun eentje te lopen. Zoek een loopgroep bij jou in de buurt, of een loopmaatje. Je leert nieuwe mensen kennen en krijgt dankzij je loopvrienden ook motivatie om vol te houden. Zoek bij voorkeur loopvrienden van hetzelfde niveau, met hetzelfde doel.

3. Vergeet de corestability-oefeningen niet

Veel lopers negeren de corestability-training. Nochtans ... Wie dit soort training gedisciplineerd aanpakt, zal op termijn ondervinden dat hij een betere loper wordt. Je lichaam wordt sterker en ... je loopt minder blessures op. Corestability-oefeningen kunnen ook een aangename afwisseling zijn. Tip: hier vind je 5 eenvoudige oefeningen.

4. Kies het juiste materiaal

Je moet absoluut goede schoenen hebben. Welke schoenen bij jou passen, daarvoor klop je het best aan bij een loopspeciaalzaak. Schoenen die niet bij jou passen (bijvoorbeeld een neutrale loopschoen bij een loper die overproneert) kunnen onder meer voor blessures zorgen.